شناسهٔ خبر: 66664822 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه شیراز:

هیچ دانشجویی پیام انقلاب اسلامی را رد نمی‌کند

زهرا عسگری

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به خیزش دانشجویان دنیا علیه صهیونیست‌ها تأکید کرد: طبق تجربه ۲۲ ساله‌ای که در تدریس درس انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ دارم، هیچ دانشجویی پیام انقلاب اسلامی را رد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۲۵ اردیبهشت‌ماه در دوره آموزشی تحلیل و بررسی خبر مسئولان حراست‌های شرکت ملی گاز ایران که در شیراز برگزار شد، با اشاره به در پیش‌رو بودن بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) گفت: خدای متعال شعائری در این عالم دارد که باید احترام شود و مسلما حج یکی از شعائر الهی است و حجاج با رفتن، حج به جا آوردن و برگشتن تعظیم شعائر الهی می‌کنند و همه این‌ها برای احترام گزاردن به دستورات الهی است.

وی با بیان اینکه هر جایی ممکن است شعائری داشته باشد، شعائر شیراز را حضور مزار حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) دانست و افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب اینجا را سومین حرم اهل بیت(ع) نامیدند یک فرصت برای شیراز است.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: زیارت شاهچراغ(ع) نشانه تقوای قلب است و خدا فرموده تقوا کلید حل مشکل است. گاهی گمان می‌کنیم تقوا فقط به حرف است، در صورتی که چنین نیست.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در تمدن نوین اسلامی دو راه را می‌پیماییم، گفت: اول اینکه همه معتقد هستیم کاری که انجام می‌دهیم باید عالمانه باشد. در زمینه خبر، رسانه، گزارش و تحلیل باید عالمانه کار انجام شود و این یک بخش کار است. اگر کسی مسئول حراست شد و از نظر کارشناسی و علمی آمادگی نداشته باشد، مسلما کار خود را درست انجام نمی‌دهد اما بسیاری اوقات مشاهده کرده‌ایم همه ابزار علمی را فراهم می‌کنیم و باز هم نتیجه نمی‌گیریم لذا برای اینکه نتیجه بگیریم و کار اثر بخش باشد، تقوا نیز می‌خواهیم.

وی علمیت و معنویت را دو بالی دانست که باید همراه همدیگر باشند و سپس افزود: اگر فقط یکی را داشتیم، این‌گونه نیست که بگوییم به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم اما چیزی که تمدن اروپا یا قرون وسطی مشاهده کردیم، همین است که تنها یک طرف این دو بال را دیده‌اند و نسبت به طرف دیگر بیخیال شده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یک طرف صلاحیت علمی و توانایی کارشناسی و مهارت لازم و طرف دیگر معنویت است، گفت: این دو تمدن نوین اسلامی را خواهد ساخت و هر کدام را که بکاهیم در نتیجه به آن اوجی از تمدن که هدف ما است، نخواهیم رسید. حال اگر بناست تقوا را مراعات کنیم تا نتیجه کار ما را بالا ببرد، یکسری باورها را باید برای خودمان تقویت کنیم.

آیت‌الله دژکام، مهم‌ترین باور تاثیرگذار در مسئله تقوا را اعتقاد به قیامت دانست و افزود: نتیجه هر کاری که انجام می‌دهیم در قیامت مشاهده خواهیم کرد. گاهی اوقات ممکن است یک خبر را رسانده یا امضایی انجام داده باشیم و باعث تصمیم در حوزه‌های مختلف کشور مانند نفت و گاز شود.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات یک گزارش حراست موضوع را زمین تا آسمان تغییر می‌دهد پس باید مراقبت کنیم که گزارش ما فقط پیش مدیر مافوق، وزیر و رئیس جمهور نمی‌رود و اول به پیشگاه خدا می‌رود و خدای متعال می‌فرماید همین روز قیامت آیینه جلو شما قرار می‌گیرد.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه کار کردن در ایران با کار کردن در جهان پیرامون ما بسیار متفاوت است، گفت: امروز دانشجویان دنیا شعار فارسی سر می‌دهند و دانشجویان ما شعار انگلیسی می‌دهند، پس باید مراقب باشیم که کجای کار قرار داریم. نوع کارهای ماست که این‌ها را به چنین مواضعی می‌کشاند وگرنه حرف انقلاب و دین، حرف بدی نیست.

وی یادآور شد: ۲۲ سال است که در دانشگاه درس انقلاب اسلامی را تدریس می‌کنم و آنچه مشاهده می‌کنم این است که هیچ دانشجویی پیام انقلاب اسلامی را رد نکرده است و فطرت آن‌ها این پیام را تأیید می‌کند. این ما هستیم که به خاطر کارهایی که انجام می‌دهیم زیرذره بین جامعه هستیم وگرنه به خاطر اصل حرف، بحثی نیست و همه می‌دانند پیام انقلاب اسلامی ایران درست است.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: امروز ۲۵۰۰ دانشجوی آمریکایی حرفی که ما می‌زنیم را تکرار می‌کنند و به همین دلیل به زندان رفته‌اند. سئوال این دانشجویان آن است که سخن ما حق است یا باطل؟ حق بودن را که می‌فهمند همراهی می‌کنند لذا ما یک مرحله از دنیا جلو هستیم اما نباید کم بیاوریم.

وی با بیان اینکه حراست به مدیر کمک می‌دهد که کم نیاورد و آبروریزی نشود، گفت: گاهی اوقات از یک اتفاق کوچک یک مسئله بزرگ می‌سازیم که این خوب نیست. ما انسان هستیم و عاطفه و اخلاق داریم. یک مسئله را که می‌شود با یک تذکر حل کرد، سریع تبدیل به پرونده قطور برای یک نفر نکنیم. کسانی که بتوانند یک مجموعه را اداره کنند، زیاد نیستند و نمی‌توان آدمی که نمی‌داند از نظر علمی در مجموعه چه می‌گذرد را مدیر کرد و مدیر کسی است که توانایی میدان‌داری در کارهای اداری و فنی را دارد و اگر اشتباهی می‌کند که قابل اغماض است کاری نکنیم که خراب شود یا اگر کارشناسی خطایی می‌کند که قابل اغماض است، طوری نشود که برای او پرونده شود که این‌گونه خروجی مناسبی ندارد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: درست است که گفته‌ایم سوت‌زنی انجام شود و هر جا خلافی رخ داد، گزارش شود تا برخورد قانونی انجام شود و لازم است یک سیستم نظارتی در کشور باشد تا چنین کاری انجام دهد اما گاهی فردی را برای یک خطای کوچک گرفته و آبرویش را در همه کشور برده‌اند و دیگر دل به کار نمی‌دهد. پس مراقب باشیم مسئله‌ای را که با یک تذکر می‌توان حل کرد، زود جرم انگاری نکنیم که این شور کردن کار است و بی‌نمکی هم یعنی همین که هیچ برخوردی نشود. حراست باید بین این دو باشد نه به آن شوری که چنان آسیبی به طرف بزنیم که دیگر دلش همراه با نظام نباشد و نه اینقدر بی‌تفاوت باشیم که خدایی نکرده در حق مردم اجحاف شود و هیچ کاری نکرده باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: گاهی فردی لج کرده و اشتباهی می‌کند و به ظاهر خطا کرده ولی پشیمان است لذا اگر بتوانید اغماض کنید جای دوری نمی‌رود و اگر برای رضای خدا زبان خیر بگذارید، گم نمی‌شود. همیشه این جهت را در نظر داشته باشید که ممکن است کسی که خطا کرده قابل اصلاح و قابل بازگشت باشد و زود نیروهای خود را از دست ندهیم که در کشور از این جهت دچار مشکل هستیم اما از آن طرف نیز طبیعتا باید با اشتباه و خطا برخورد قانونی کرد تا حق مردم تضییع نشود.

انتهای پیام

نظر شما