شناسهٔ خبر: 66664693 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کتاب «پایان سکوت» رونمایی شد

آیین رونمایی از اثر انتشارات سرو با عنوان «پایان سکوت» در مجمع ناشران دفاع مقدس در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، عصر امروز( سه شنبه) ۲۵ اردیبهشت ماه آیین رونمایی از کتاب «پایان سکوت» از انتشارات سرو، درباره قیام ۱۵ خرداد با حضور رحیم مخدومی نویسنده و فعال ادبیات دفاع مقدس، علیرضا سلیمی مدیر انتشارات سرو، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی میرامینی امام جمعه پیشوا، حسین قربانی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشوا و «رضا اسدی کاشانی» نویسندۀ کتاب در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

مخدومی در این مراسم گفت: آن زمان علاوه بر وسایل رفت و آمد، وسایل ارتباط هم نبود. در آن مقطع شهرهای مختلف حرکت‌های غالباً اعتراضی انجام دادند؛ اما چرا بین این همه شهر، ورامین به چشم آمد. چه تفاوتی وجود دارد که باعث می‌شود نوک تیز این اتفاق، قلب تاریخ را نشانه بگیرد و در سال‌های باقی مانده از عمر طاغوت، همیشه یک نگاه قهرآمیزی به این منطقه بشود؟

این نویسنده دلیل این موضوع را وجود یک هنرمندی خاص در حرکت این منطقه دانست و توضیح داد: آن‌ها وقتی به باقرآباد رسیدند، غروب شده بود و ادامه مسیر سخت؛ اما اهمیتی ندادند. حتی گرسنه هم شدند اما اهمیت ندادند. آن‌ها از خانواده خداحافظی کرده بودند و کفن‌پوش راه افتاده بودند. این که یکباره وطوری که بعضی‌ها حتی فرصت خداحافظی هم نداشتند، این کار را انجام دادند، خیلی آمادگی می‌خواهد. همه این‌ها نشانگر این است که این کار، کار عادی نبود.

او با ذکر سؤال «چرا رژیم تصمیم می‌گیرد این حرکت را در نطفه خفه کند و نگذارد به تهران برسد و نگذارد خبرش هم پخش شود؟»، پاسخ داد: چون این حرکت برای بقیه الگو بود.

مخدومی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شد اگر از این حرکت جلوگیری نمی‌شد، انقلاب در همان ۱۵ خرداد به ثمر می‌نشست؛ چون تمام شهرها راه می‌افتادند به سمت تهران. این اتفاق خیلی بزرگ و شوک آمیز بود؛ پس باید خیلی قهرآمیز جلوی آن را می‌گرفتند. اگر هم می‌خواستند وقت تلف کنند، دیگر نمی‌توانستند این حرکت را جمع و جور کنند؛ به همین دلیل خیلی زود وارد کشتار شدند.

این نویسنده با ذکر اینکه امام(ره) معتقد بودند این‌ها گردن ما حق ویژه‌ای دارند، گفت: چه بگویم از دست مسئولینی که فکر می‌کنند اداره جوامع فقط با سیاست اتفاق می‌افتد. کاش ذره‌ای از شم رهبری را داشتند و می‌دانستند اداره جامعه با فرهنگ اتفاق می‌افتد.

کاشانی که نویسنده کتاب «پایان سکوت» است، در بخش دیگر این مراسم گفت: ما امروز بیشتر از دیروز به پردازش ۱۵ خرداد احتیاج داریم. فردا هم بیش از امروز به آن احتیاج داریم.

او سپس افزود: عشقی که در عاشورا یا ۱۵ خرداد است، باید در پیمانه درست ریخته شود. ما باید ابعاد مختلف ۱۵ خرداد را روی صحنه نمایش بیاوریم. یکی از وقایعی را که مرتبط با واقعه عاشورا دیدم همین واقعه ۱۵ خرداد بود.

مخدومی در ادامه این مراسم ذکر کرد: یک محقق و مصاحبه‌گر حرفه‌ای، به تاریک‌خانه دل شاهد ورود می‌کند تا به چیزهایی که مخاطب در دل دارد، ولی نمی‌تواند آن‌ها را تحلیل کند یا حتی نمی‌تواند بیان کند، دست پیدا کند. در مورد ۱۵ خرداد خام فروشی شده.

این نویسنده با اشاره به سخن امام(ره) که فرمودند: «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم.» شرح داد: این یعنی ۱۵ خرداد باید مقدمه ظهور باشد. همه اتفاقاتی که امروز در یمن، فلسطین، لبنان و ... اتفاق می‌افتد، بخشی از مقدمات ظهور است.

او تأکید کرد: باید یک گنگره دائمی درباره این موضوع برگزار شود.

کاشانی در ادامه مراسم توضیح داد: این داستان از غروب ۱۵ خرداد آغاز می‌شود؛ اما وقایع در شهرهای دیگر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل ادبیات این کتاب دور از ادبیات رایج آن زمان آن منطقه است.

اما مخدومی گفت: اگر در این کتاب به جای نثر فاخر از نثر صمیمی استفاده می‌شد، ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می‌کرد؛ چرا که شخصیت‌ها، شخصیت‌های کوچه بازاری هستند.

در پایان این مراسم از کتاب «پایان سکوت» رونمایی شد.

نظر شما