شناسهٔ خبر: 66664340 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

هفتصد و نود و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین

پیشروی گسترده ارتش روسیه و تصرف بخش‌های زیادی از خاک اوکراین/ سفر وزیر خارجه آمریکا به کی‌یف و اعلام حمایت قاطع از اوکراین

هفتصد و نود و شش روز از حمله روسیه به اوکراین - با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور- می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

پیشروی گسترده ارتش روسیه و تصرف بخش های زیادی از خاک اوکراین

بین الملل تابناک: هفتصد و نود و شش روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

دیپلمات روس: ناتو جنگ نیابتی علیه روسیه به راه انداخته‌ است
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۴۱

نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو گفت: کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تامین مالی و ارائه تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف، جنگ نیابتی علیه روسیه به راه انداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تاس، گنادی گاتیلوف در نشست خلع سلاح هسته‌ای اظهار داشت: «کشورهای عضو ناتو به جای کار بر روی توافقی صلح‌آمیز و جستجوی راه‌هایی برای بازگرداندن ساختار امنیتی اروپا، سرسختانه جنگ نیابتی را علیه کشور ما [روسیه] به راه انداخته است و "رژیم فاسد" کی‌یف را با سلاح و سخت‌افزار نظامی و همچنین تامین مالی در مقیاسی بزرگ تامین می‌کنند».

وی خاطرنشان کرد که از زمان شروع عملیات ویژه نظامی روسیه تا مارس (اسفند و فروردین) سال کنونی میلادی، اوکراین از آمریکا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، هلند، لهستان، رومانی، اسلواکی، فرانسه، سوئد و سایر کشورها، ۷۸۵ تانک، ۲۶۶ سامانه موشک‌انداز چندگانه، ۸۴۴ سامانه توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری، ۹۳ سامانه توپخانه ۱۵۲ میلی‌متری، ۲۷۸ سامانه توپخانه ۱۲۲ میلی‌متری، ۲۵۱ سامانه پدافند هوایی، ۳۰ هواپیما و ۹۱ بالگرد دریافت کرده است.

این گزارش می‌افزاید که بسته‌های کمک مالی جدید برای اوکراین در حال تصویب است که در مجموع به صدها میلیارد دلار رسیده است.

گاتیلوف تاکید کرد که این تامین مالی کی‌یف نه تنها آن را به «ارتکاب جنایات جنگی» جدید تحریک می‌کند، بلکه منجر به طولانی شدن و تشدید درگیری می‌شود.

نماینده دائم روسیه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو در ادامه حمله تروریستی مرگبار ۲۲ مارس (سوم فروردین) در سالن کنسرت «کروکوس» در نزدیکی مسکو را یادآور شد.

وی با اشاره به روند امضای «توافقنامه‌های دوجانبه با اوکراین درباره تضمین‌های امنیتی» که توسط غرب آغاز شده است، افزود: چنین اسنادی صرفاً ظاهرسازی هستند، به دلیل آنکه «ایالات متحده و متحدانش آمادگی پذیرش هیچ گونه تعهد قاطعی در مورد اوکراین ندارند.»

رئیس اطلاعات نظامی اوکراین: در آستانه شکست قرار گرفته‌ایم
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۹:۰۲

در پی پیشروی‌های بی‌سابقه روسیه در روزهای اخیر در خط مقدم جنگ اوکراین رئیس اطلاعات نظامی کی‌یف در مصاحبه‌ با روزنامه آمریکایی گفت کشورش «روی لبه» شکست در جنگ قرار گرفته است.

 «کریل بودانوف» مسئول اطلاعات ارتش اوکراین با اذعان به شکننده بودن وضعیت کشورش در میدان نبرد با روسیه پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک وضعیت حتی بدتر نیز شود.

مسکو از روز جمعه گذشته که حمله‌ای بزرگ را در منطقه خارکیف اوکراین به اجرا گذاشت، تاکنون توانسته چندین روستا را در شمال این منطقه تصرف کند. اوکراین برای چندین ماه از این منطقه برای اجرای حملات فرامرزی به منطقه بلگورود در خاک روسیه استفاده کرده است.

بودانوف به نیویورک تایمز گفت نیت عملیات اخیر روسیه کاهش دادن میزان ذخایر اوکراین است تا بعدا زمینه را برای تصرف شهر مهم و استراتژیک «چاسیویار» در دونباس واقع در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرق خارکیف همواره کند.

او روز دوشنبه به این روزنامه آمریکایی اظهار کرد: «وضعیت روی لبه قرار دارد و هر ساعت به سمت وخیم‌ترشدن می‌رود.»

بودانوف گفت معتقد است کی‌یف خواهد توانست ثبات را به وضعیت بازگرداند اما روسیه در گام بعدی دست به یک حمله مشابه در منطقه «سومی» در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب خارکیف خواهد زد و انتظار دارد که این حمله تا چند روز دیگر رخ دهد.

مسئول اطلاعاتی ارتش اوکراین هشدار داد نیروهای ارتش تقلیل پیدا کرده، دچار کمبود اسلحه شده و ذخایر آن برای ادامه دادن به جنگ به حداقل رسیده است.

این ژنرال اوکراینی در حالی که با ویدیو کنفرانس از محل یک سنگر در خارکیف حرف می‌زد، تصریح کرد :«ارتش اوکراین در جبهه شمال شرق همزمان با تلاش برای دفع پیشروی‌های چند روز اخیر روسیه  با وضعیتی وخیم و کمبود سرباز مواجه شده است.»

استونی: ایده اعزام سرباز به اوکراین به جایی نرسیده است
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۹:۰۱

وزیر دفاع استونی گفت ایده اعزام سربازان ناتو به اوکراین به جایی نرسیده است، نه در استونی و نه در اتحادیه اروپا.

 روز دوشنبه، مادیس رول، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور استونی در اظهاراتی درباره اعزام نظامیان این کشور به اوکراین، گفته بود: ما به‌طورجدی در حال بررسی اعزام نیرو به کی‌یف هستیم.

به نقل از ای.آر.آر نیوز (متعلق به استونی)، «هانو پفکور» وزیر دفاع استونی اعلام کرد دولت به طور خاص درباره اعزام نیرو به اوکراین صحبت نکرده است.

وی می‌افزاید: اتفاق جدیدی رخ نداده است. از زمانی که فرانسه به این فکر افتاد که آیا اروپا و متحدان می‌توانند کارهای بیشتری (اعزام نیرو) انجام دهند یا خیر، بحث‌های مختلف مطرح شد، اما راه به جایی نبرد، زیرا در حال حاضر درک روشنی در میان متحدان از آنچه در اوکراین اتفاق خواهد افتاد وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مطمئناً هیچ ابتکاری از سوی استونی وجود ندارد و قطعاً استونی به تنهایی کاری انجام نخواهد داد. اولویت اول ارسال مهمات و سایر تجهیزات به اوکراین است. همچنین می‌توانیم در لهستان که بسیار نزدیک به اوکراین است، آموزش نیروهای اوکراینی را انجام دهیم.

سفر وزیر خارجه آمریکا به کی‌یف و اعلام حمایت قاطع از اوکراین
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۹:۰۰

وزیر خارجه آمریکا همزمان با سفر غیرمنتظره‌ای که به کی‌یف داشته است، امروز – سه‌شنبه – مدعی شد کمک‌های نظامی آمریکا که در راه اوکراین هستند، «تغییر جدی» در میدان نبرد ایجاد خواهند کرد.

 در ماه گذشته میلادی آمریکا سرانجام کمک‌هایی را به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که با مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان مواجه بود، به تصویب رساند. البته بسیاری از تحلیلگران و مقامات غربی اذعان می‌کنند با توجه به کمبود نیروهای اوکراین، بعید است این کمک‌ها بتواند به پیروزی چشمگیر نیروهای اوکراینی منجر شود.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که امروز صبح در سفری از پیش اعلام نشده وارد اوکراین شد، گفت: «برخی از کمک‌ها در راه هستند. این کمک‌ها تغییر جدی در میدان نبرد اوکراین ایجاد خواهد کرد.»

همزمان با عملیات ناگهانی ارتش روسیه در نزدیکی خارکیف، کاهش تعداد سربازان ارتش اوکراین، خسته‌شدن آنها و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی از خطوط مقدم برای کی‌یف دردسرساز شده است. طی سه روز گذشته نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود در جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشتند و دست‌کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است. در برخی از مواضع، نیروهای اوکراینی عقب‌نشینی کرده و فرماندهان این کشور نیز یکدیگر را بابت این شکست سرزنش می‌کنند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به دلیل دریافت این کمک‌ها از آنتونی بلینکن تشکر کرد و گفت: «اما کمک‌های بیشتر از جمله دو سیستم دفاع هوایی نیاز هستند تا از خارکیف محافظت کنیم. مردم از جمله غیرنظامیان، نیروها و همه تحت حملات موشکی روسیه هستند.»

آمریکا و متحدانش طی ۲ سال اخیر، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار تسلیحات و مهمات به اوکراین ارسال کرده‌اند و در عین حال اصرار می‌ورزند که «هیچ دخالت مستقیمی در جنگ اوکراین ندارند.»

لهستان سامانه‌های پاتریوت به اوکراین ارسال نمی‌کند
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۸:۵۹

رئیس‌جمهور لهستان گفت این کشور قادر نخواهد بود سیستم‌های دفاع هوایی پاتریوت را در آینده‌ای نزدیک به اوکراین ارسال کند.

 علاوه بر کمک‌هایی که در ماه گذشته میلادی به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار توسط آمریکا برای اوکراین تصویب شد، دولت این کشور جنگ‌زده اروپایی همچنان درخواست تسلیحات بیشتر را مطرح می‌کند و از متحدان اروپایی می‌خواهد تا هر چه بیشتر به آن کمک کنند.

شبکه خبری بلومبرگ به نقل از «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان گزارش کرد: «لهستان قادر نخواهد بود سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت را در آینده‌ای نزدیک به اوکراین ارسال کند. ورشو تازه شروع به دریافت سامانه‌های پاتریوتی کرده که ۷ سال پیش در ایالات متحده سفارش داده شد.»

رئیس‌جمهور لهستان در انجمن اقتصادی قطر در دوحه ادعا کرد: «دنیای آزاد نباید به روسیه اجازه دهد که در جنگ اوکراین پیروز شود.»

کره‌جنوبی وعده تداوم کمک‌ها به اوکراین را داد
۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۸:۵۸

کره‌جنوبی که سال گذشته کمک‌ها به اوکراین در جنگ با روسیه را افزایش داده بود، وعده تداوم این رویکرد را داد.

 دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی امروز سه‌شنبه اعلام کرد که یون سوک یول رئیس جمهور این کشور در یک گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود وعده ادامه حمایت از اوکراین را داد.

یون سوک یول گفت که در جریان یک سفر به کی‌یف در ماه ژوئیه (تیر) سال گذشته کره‌جنوبی حمایت از اوکراین را افزایش داد.

رئیس جمهور کره جنوبی روز پنجشنبه گذشته ابراز داشت که سئول روابط مستحکم با اوکراین و روابط "بی دردسر" با روسیه را حفظ خواهد کرد هرچند ارسال مستقیم تسلیحات به کی‌یف را رد کرد.

مدتهاست که آمریکا و اروپا از سئول خواسته‌اند تا به عنوان یک صادرکننده عمده تسلیحات برای کمک به کی‌یف بیشتر تلاش کند.

اما یون پنجشنبه به خبرنگاران گفت که این "موضع قاطع" او است که سلاح های مرگبار به کشورهای درگیر جنگ ارائه نکند. یون گفت که کشورش "تمام تلاش خود را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و بازسازی، مطابق با روح قانون اساسی انجام می دهد."

پیشروی گسترده ارتش روسیه و تصرف بخش های زیادی از خاک اوکراین

در سه روز گذشته، نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود به جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشتند و دست کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است. در برخی مواضع، نیروهای اوکراینی عقب‌نشینی کرده و فرماندهان این کشور نیز یکدیگر را بابت این شکست سرزنش می‌کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه و با این مقدمه از اوضاع میدانی در شمال‌شرق اوکراین نوشت: هزاران غیرنظامی اوکراینی در حال فرار به خارکیف، نزدیکترین شهر بزرگ هستند و همزمان با گسترش نارضایتی و خشم در میان اوکراینی‌ها، برخی این سوال برای آن‌ها پیش آمده بود که «این وضعیت تا چه زمانی پیش می‌رود؟ آیا این تنها یک شکست لحظه‌ای برای اوکراینی‌های ضعیف است و یا نقطه عطف محسوب می‌شود؟»

کارشناسان نظامی می‌گویند، پیشروی روسیه، اوکراین را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار داده است. سربازان اوکراینی ماه‌هاست از کمبود شدید مهمات شکایت دارند که به دلیل درگیری‌ها در کنگره ایالات متحده که تحویل تسلیحات کلیدی را به تاخیر انداخت، تشدید شده است و سربازان اوکراینی به هر حال، خسته شده‌اند.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی، بیش از دو سال تلاش برای مبارزه با کشوری با جمعیتی سه برابری، اوکراین  و ارتش را چنان برای نیروهای جدید درمانده کرده که قانونگذاران این کشور به سربازگیری از میان محکومان و زندانیان رای داده‌اند.

روز یکشنبه، یکی از فرماندهان اوکراینی در اقدامی غیرمعمول به انتقاد از هم‌قطاران خود پرداخت و گفت «دفاع از مرزها به شدت وحشتناک است.»

«دنیس یاروسلاوسکی»، یکی از فرماندهان یگان شناسایی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «در اولین خط، استحکامات و مین‌ها وجود نداشت. دشمن آزادانه و راحت وارد منطقه خاکستری (حائل) در سراسر خط مرزی شد.»

این فرمانده یگان شناسایی اوکراین همچنین گفت: «در ووچانسک، شهر کوچکی در نزدیکی خارکیف، دعواهای خیابانی رخ داده بود و اکنون آن را محاصره کرده‌اند. این را می‌گویم، چون ما می‌میریم و هیچ کس حقیقت را نخواهد شنید.»

مقامات دیگر اوکراینی اما عدم آمادگی نیروهای این کشور را تکذیب کردند و گفتند، این گزارش‌ها نشان می‌دهد «اطلاعات نادرست، به نفع روسیه است.»

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: هم اکنون شهر خارکیف امن است. این شهر در ۲۰ مایلی مرز قرار دارد. روس‌ها به سمت «لیپتسی» در حال حرکت هستند که یک شهر کوچک دیگری است که بیشتر از ووچانسک به خارکیف نزدیک است. سکنه شهر که روز یکشنبه با خودرو فرار کردند، می‌گویند «اوضاع در لیپتسی اصلا خوب نیست.»

تحت کنترل درآمدن لیپتسی، روس‌ها را در محدوده توپخانه خارکیف، کلانشهری با بیش از یک میلیون  جمعیت، قرار می‌دهد.

به گفته تحلیلگران نظامی، بخشی از برنامه روس‌ها با این حمله کلی این است که با تهدید خارکیف، اوکراین را به خروج نیروها از سایر میدان‌های نبرد، به ویژه آن‌هایی که در شرق منطقه دونباس هستند، وادار کنند؛ این دقیقا همان چیزی است که اتفاق می‌افتد. گروهی از سربازان نیروهای ویژه اوکراینی بعدازظهر یکشنبه در یک پمپ بنزین جمع شده بودند و استراحت می‌کردند. آن‌ها خسته به نظر می‌رسیدند و می‌گفتند که تازه از دونباس آمده‌اند.

«فرانتس استفان گادی» تحلیلگر نظامی مستقر در وین گفت: «روس‌ها فهمیده‌اند که مشکل بزرگ این است که اوکراین در حال حاضر نیرو کم دارد؛ یعنی با کم شدن نیروها در خط مقدم، اختلافات افزایش می‌یابد و خودش به نقطه عطفی بدل می‌شود.»

نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: این اقدام میدانی روسیه ممکن است انگیزه راهبردی‌تر و بزرگتری» را با خود به همراه داشته باشد؛ «تضعیف روحیه اوکراین و متحدانش». این رسانه معتقد است «چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده اما اگر اتفاق بیفتد، می‌تواند این تصور را ایجاد کند که پس از دو سال جنگ و صدها هزار تلفات و میلیاردها دلار هزینه، چیزی تغییر نکرده است. این به نوبه خود، شاید فشار بر رهبران اوکراین را برای مذاکره به منظور آتش بس با روسیه تشدید کند.»

ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده نیروهای مسلح اوکراین پذیرفت که وضعیت میدانی «به طور قابل توجهی بدتر شده» اما مدعی است تلاش‌های روسیه برای شکستن خطوط دفاعی اوکراین تاکنون ناموفق بوده است.

برخی تحلیلگران می‌گویند، وضعیت در حال حاضر برای اوکراین هر چقدر بد به نظر برسد، مسیر کلی جنگ را تغییر نخواهد داد.

معاون موسسه مطالعات استراتژیک و دفاعی فرانسه مدعی است: «اوضاع تاثیر کمی بر جنگ به طور کلی خواهد داشت و در حال حاضر "جنگ در بن بست تاکتیکی کلی" مانده و دستاوردهای روسیه محدود و پرهزینه است.»

فون در لاین: امکان برگزاری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین وجود دارد

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در جریان سفر خود به رم و دیدار با آنتونیو تاجانی معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایتالیا، گفت: امکان برگزاری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین وجود دارد.

به گزارش تارنمای خبری آ ان اس آ، رئیس کمیسیون اروپا اظهار کرد: اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بمباران اوکراین را متوقف کند، امکان برگزاری مذاکره برای صلح وجود دارد.

اورسولا فون در لاین در ادامه تاکید کرد: قطعا این امکان وجود دارد که فردای همان روزی که پوتین بمباران اوکراین را متوقف کند، مذاکرات صلح بین دو کشور آغاز شود اما اوکراینی‌ها باید روند صلح را رهبری کنند زیرا این حق آنهاست که خودشان در مورد سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین با انتقاد از روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین، مدعی شد: پس از جنگ جهانی دوم ما نظامی مبتنی بر صلح و بر اساس حاکمیت مشروع کشورهای قاره اروپا و قوانین بین‌المللی را در اروپا ایجاد کردیم؛ اما روسیه با تهاجم خود به اوکراین این نظام را به چالش کشیده است.

رم: سلاح‌های اهدایی ایتالیا فقط باید در داخل اوکراین استفاده شود

 آنتونیو تاجانی معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایتالیا روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در جریان یک نشست خبری، تاکید کرد که سلاح‌های اهدایی رم به کی‌یف، فقط باید در داخل اوکراین استفاده شود.

به گزارش تارنمای خبری آ ان اس آ، معاون نخست‌وزیر ایتالیا با بیان اینکه رم تجهیزاتی به اوکراین نمی‌دهد که از آنها بتواند در خارج از مرزهای این کشور استفاده کند، گفت: ما با روسیه در حال جنگ نیستیم.

تاجانی همچنین درخصوص اظهارات جدید امانوئل مکرون مبنی براینکه در صورت عبور ارتش روسیه از خطوط دفاعی اوکراین و درخواست کی‌یف، باید نیروهای ناتو را به این کشور اعزام کرد، افزود: فکر نمی‌کنم مکرون به دنبال جنگ با روسیه باشد اما در این خصوص باید از رئیس جمهور فرانسه بپرسید که واقعاً به دنبال چه چیزی است.

معاون نخست‌وزیر ایتالیا در ادامه با یادآوری اینکه فرانسه تنها عضوی از اعضای ناتوست، خاطرنشان کرد: تصمیمات این اتحاد نظامی توسط همه اعضای آن گرفته می‌شود.

تاجانی همچنین با بیان اینکه ایتالیا هم بخشی از ناتو است، افزود: ما با مسکو در جنگ نیستیم و مخالف اعزام نیرو به اوکراین برای جنگ با ارتش روسیه هستیم.

کاهش کارایی پدافند هوایی اوکراین در برابر حملات موشکی روسیه

روزنامه وال استریت ژورنال خبر داد که توانایی پدافند هوایی اوکراین در مقابله با حملات موشکی روسیه کاهش یافته است.

 این رسانه آمریکایی شب گذشته (۲۴ اردیبهشت) در این خصوص نوشت، در شش ماه گذشته، حدود ۴۶ درصد از موشک های روسیه رهگیری شده اند که در مقایسه با نرخ رهگیری ۷۳ درصدی دوره شش ماهه پیش از آن افت شدیدی را نشان می دهد. به نوشته این روزنامه، میزان موفقیت پدافند هوایی اوکراین در ماه گذشته میلادی تنها ۳۰ درصد بوده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، این کاهش رهگیری همزمان با تشدید حملات موشکی و پهپادی روسیه بوده و این کشور از تسلیحات پیچیده‌ تری مانند موشک‌ های بالستیک نیز استفاده می‌ کند. بهره برداری روسیه از پهپادهای انتحاری "شمعدانی" نیز در شش ماه گذشته تقریباً دو برابر شده است.

در حالی که سرنگونی پهپادهای شمعدانی آسان ‌تر بوده و نرخ رهگیری آن بیش از ۸۰ درصد است، تنها ۱۰ درصد از موشک‌ های بالستیک در شش ماه پیش سرنگون شدند. با توجه به سرعت زیاد موشک‌های بالستیک و اس-۳۰۰، سامانه‌ های پاتریوت تنها پدافند قابل اعتماد در برابر این پرتابه ها هستند.

به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، این کشور دست کم به هفت سامانه و در حالت ایده آل به ۲۵ سامانه پاتریوت برای پوشش کامل خاک اوکراین نیاز دارد.

 

نظر شما