شناسهٔ خبر: 66664329 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هفت هزار نوزاد خراسانی واکسن «پنوموکوک» در هرماه دریافت می‌کنند

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آغاز واکسیناسیون پنوموکوک همزمان با کشور گفت: هفت هزار نوزاد ماهانه در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی، این واکسن را برای ایمن‌سازی در برابر بیماریهای تنفسی دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

زهرا نهبندانی گفت: واکسیناسیون "پنوموکوک" در کلیه مراکز، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۲۴ اردیبهشت ماه همزمان در سراسر کشور آغاز شده است و هر کودک ۲ ماهه تا یکساله، مشمول تزریق این واکسن می‌شود.

وی ادامه داد: از این پس واکسیناسیون "پنوموکوک" به صورت مستمر (روتین) همانند سایر واکسن‌ها در برنامه ایمن‌سازی کودکان در برابر بیماری‌ها قرار گرفته و این واکسن در سه نوبت ۲ماهگی، ۴ماهگی و یک سالگی تزریق می‌شود.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هم اکنون جمعیت کودکان زیر یکسال این دانشگاه حدود ۸۲ هزار نفر است، واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکانی که وارد ۲ ماهگی شده‌اند، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری‌های عفونی خطرناک دلیل مرگ بسیاری از نوزادان و کودکان خردسال است، افزود: این در حالی است که به آسانی با واکسیناسیون کودکان، می‌توان از ابتلای آنها به این بیماری‌ها جلوگیری کرد و آنها را برای همیشه در مقابل این بیماری‌ها ایمن کرد.

نهبندانی ادامه داد: «پنوموکوک» یا «استرپتوکوک پنومونیه»، نوعی باکتری است که یکی از مهمترین باکتری‌های بیماری‌زا در انسان است، چرا که موجب بیماری‌های شدیدی مانند پنومونی (سینه پهلو یا ذات الریه)، مننژیت، سینوزیت، اوتیت مدیا، پنومونی و عفونت خون و ... می‌شود که ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان و ایجاد عوارض در کودک یا مرگ شوند.

عفونت پنوموکوکی از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود

وی بیان کرد: عفونت پنوموکوکی از طریق قطرات تنفسی در حین صحبت کردن و تماس نزدیک بین افراد منتقل می‌شود. بیماری از طریق فرد بیمار، ناقل سالم و همچنین اشیاء آلوده شده با ترشحات بدن فرد مبتلا یا ناقل سالم قابل انتشار است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: کودکان زیرپنج سال و به ویژه زیر ۲ سال نوزادان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی، سوء تغذیه، عدم دریافت شیر مادر، قرار گرفتن در معرض دود سیگار در داخل خانه و یا زندگی در شهر‌های صنعتی و پر ازدحام در معرض آسیب بیشتری هستند.

به گفته وی، عوارض خاصی برای واکسن پنوموکوک ذکر نشده و پس از واکسیناسیون، تب مختصر، درد، تورم، سفتی در محل تزریق، بی قراری و تحریک پذیری کودک شایع است.

نهبندانی عنوان کرد: در صورتی که در محل تزریق واکسن، تورم و قرمزی وجود دارد، برای کاهش آن یک پارچه سرد، مرطوب و تمیز روی محل تزریق واکسن قرار دهید و در صورت بروز تب، درد یا بی‌قراری با کارکنان بهداشتی در مرکز جامع سلامت، پایگاه یا خانه بهداشت مشورت کنید.

وی با بیان اینکه بیشتر دانشگاه‌های مرزی، زیر پوشش واکسیناسیون پنوموکوک قرار گرفته‌اند، گفت: ۱۷ دانشگاه کشور از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام در این طرح شرکت کرده‌اند.

بیماری پنوموکوک بر اثر تجمع باکتری‌هایی به نام استرپتوکوک نومونیا در پوشش مخاطی بینی و در پشت گلو ایجاد می‌شود که اگر تعدادشان زیاد باشد، می‌توانند باعث ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی، گوش میانی یا حفره‌های سینوسی شوند.

مقاوم بودن این باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین و انتشار سریع آن از طریق عطسه و سرفه سبب شده تا واکسن‌های ویژه‌ای برای آن طراحی شود. از علائم ابتلا به این بیماری می‌توان به تب و لرز، درد قفسه سینه، سرفه، تنگی نفس، تنفس سریع، ضربان قلب سریع، خستگی و ضعف اشاره کرد.

نظر شما