شناسهٔ خبر: 66664314 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در سرای علمی و فرهنگی ناشران دانشگاهی؛

آثار حوزه دفاع، امنیت و مقاومت بررسی شدند

نشست بررسی و نقد آثار حوزه دفاع، امنیت و مقاومت در سرای علمی و فرهنگی ناشران دانشگاهی که به دعوت سازمان سمت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست بررسی و نقد آثار حوزه دفاع، امنیت و مقاومت در سرای علمی و فرهنگی ناشران دانشگاهی که به دعوت سازمان سمت با حضور دکتر امیرسید جواد رضایی، استاد دانشگاه و رئیس مرکز راهبردی دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دکتر محمدرضا موحدی‌صفت، عصو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی، گروه امنیت سایبر و دکتر امیرحسین الهامی از دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.


در ابتدای نشست حسین الهامی به سرفصل مطالب اشاره کرد و گفت: مطالبی چون توضیح و تبیین نیازهای تخصصی و ضرورت‌های نشر در حوزه دفاع، امنیت و مقاومت اسلامی، درباره تولید و نشر آثار علمی و دانشگاهی، ارزیابی و آسیب‌شناسی وصعیت موجود چاپ و نشر آثار حوزه‌های دفاع، امنیت و مقاومت و ارائه راهکارهای تولید فاخر در موضوعات دفاع، امنیت و مقاومت سرفصل‌هایی است که سعی داریم در این نشست به آنها بپردازیم.


موحدی صفت گفت: موضوع امنیت و دفاع و مقاومت در حوزه مقاومت مسئله مهمی است که امروزه در بین آثاری که در کشور تولید می‌شود متاسفانه مورد استقبال جدی قرار گرفته نمی‌شود اگرچه هرکدام سرفصل‌های مهمی هستند. در بخش‌های امنیت و دفاع و حوزه مقاومت که متاثر از بحث‌های دفاع است، عوامل زیادی این دو حوزه را تحت تاتیر قرار می‌دهند. اگر نگاهی به رویکردهایی که امروزه در حوزه دفاع، امنیت و مقاومت در دنیا بوجود آمده و متناسب با آن سیاست‌های کشورها را تبیین می‌کند بحث‌های جدیدی تحت عنوان سایبری متاثر از قدرت ملی مطرح می‌شود. یعنی مولفه‌های قدرت، مولفه‌های دفاع و مولفه‌های امنیت، این مولفه‌ها را در بخش‌های دفاعی، حوزه‌های سیاسی، بخش‌های اجتماعی، مسائل زیست محیطی، مسائل حقوق و دیپلماسی را تنطیم کنیم، متوجه می‌شویم همه تحت تاتیر فصای سایبر قرارگرفته است. امروز شرکت‌های بزرگ دنیا، چون موسسه بلفر در دانشگاه هاروارد کشورها را بر اساس میزان قدرت مرتب می‌کند و کشور ما در ردیف دهم است و مولفه‌ها را به سمت مولفه‌های سایبری برده است. ما اگر بخواهیم به این رویکردها وارد شدیم، باید امنیت، دفاع و مقاومت را در حوزه سایبر باز تعریف کنیم.


وی افزود: وقتی مولفه‌های قدرت سایبری را با عناوین اقتصاد سایبری، بخش‌های مربوط به دفاع و آمنیت در حوزه سایبر. حوزه‌های حکمرانی، حوزه‌های سیاسی فرهنگی اجتماعی تقسیم کنیم، هرکدام به شدت تحت تاتیر فضای سایبرباز تعریف شده است، یعنی در حوزه اقتصاد، دیگر اقتصاد معمولی نداریم، در حوزه فرهنگ، واژگان جنگ نرم و جنگ شناختی وجود دارد.


موحدی ادامه داد: امروزه همه اغتشاشات در کشور متاتر از فضای سایبر است، فضای سایبر آنها را به سمت مولفه‌های امنیتی می‌برد و در نهایت ما با یک پدیده امنیتی روبرو هستیم و بابد رویکرد ما هم در حوزه‌ها تغییر کند. اگر تالیفاتی در حوزه دفاع داشته باشیم باید آن را به سمت حوزه‌های نوین دفاع ببریم. شاید دفاع سایبری یکی از این رویکردها باشد، بنابراین باید بخش‌های دفاعی را بازتعریف کنیم.


او افزود: امروز همه پدیده‌ها و جنگ‌ها تحت تاتیر فضای سایبر است، حوزه‌های امنیت و مقاومت نیز به شدت اینگونه‌اند، اینجاست که باید یک کتاب مبنایی در حوزه هوش مصنوعی تدوین کنیم که جایگاه هوش مصنوعی را برای کشور مشخص کند و طبق صحبتی که با آقای مهدوی‌زادگان رئیس موسسه انتشارات سمت داشتیم، قراراست چنین کتابی را تا شهریور ماه چاپ و منتشر کنند. رویکردهایی که ما به دنبال آن هستیم رویکردهای نوین بهش امنیت، دفاع و مقاومت متاتر از فصای سایبری است و به نطر می‌رسد این قابلیت وجود دارد که بخش‌های دفاعی کشور را بازتعریف کنیم، سمت نیز باید به این رویکرد برسد.


در ادامه نشست جواد رضایی گفت: من در این جلسه به سه نکته با عناوبن اقتصاد چاپ و نشر، تناسب نیاز چاپ و نشر و بروزبودن است. چاپ انتشارات الکترونیکی سمت تقریباً دوبرابر فروش غرفه‌های سمت است. از دلایل این امر می‌توان به تمایل نداشتن مراجعه فیزیکی به نمایشگاه و بحث اقتصاد چاپ اشاره کرد، هزینه تمام شده کتاب بالاست و دسترسی الکترونیکی راحت‌تر است. اما بحث دوم، محتوای کتاب‌های فعلی در تناسب با نیاز روز جامعه و دانشگاهی نیست. کتاب‌ها یا به دلیل فرایند داوری طولانی و نظارت به خصوص در مورد کتاب‌های دانشگاهی، کتاب‌های بروز فارسی پیدا نمی‌کنید و دانشجو مجبور است سراغ کتاب و مقالات زبان اصلی برود. یکی از چالش‌های امروز، چه در دوران کارشناسی و چه دوران تحصیل تکمیلی این است که نیاز و محتوای دوره‌های آموزشی با نیاز مشاغل تناسبی ندارد. فناوری‌ها تغییر می‌کند، بعضی از دوره‌ها از شغل خارج می‌شوند و شغل‌های جدید جایگزین خواهد شد. ما باید در تناسب دوره‌ها، محتواها را تبیین کنیم.

امیر حسین الهامی گفت: تکامل اجتماعی در حوزه‌های مختلف این بخش به آموزش و علم وابسته است و پیشرفتشان در حوزه علم و فناوری است. در اقتصاد و صنعت نیز همین‌گونه است. نقطه آغاز تکامل دراندیشه و تفکر و علم است، امنیت ودفاع نیز از این مقوله مستثنی نیستند، بلکه می‌توان گفت به صورت دقیق‌تر موصوعات علمی ریشه دارد.
مثال‌های زیادی وجود دارد که می‌گوید تکامل زندگی اجتماعی انسان از حوزه‌های نطامی سرایت کرده است، مانند همین گوشی یا اینترنتی که در گوشی است. علم بدون کتاب یک موصوع اجتماعی نیست، یک موصوع فردی است.


الهامی گفت: متاسفانه اتفاقی که در حوزه‌های عیرنطامی در بخش‌های ج کتاب، تألیف و نشر افتاده، در حوزه نطامی یا کمتر است و اطلاعات کمتری هم درباره آن است.
موصوع علم و فناوری و ذیل آن حوزه تحقیق و پژوهش و انتشارات در حوزه امنیت، اهمیت زیادی دارد. نیازهای جامعه بدون اینکه مردم بدانند، در این موضوعات بسیار پیچیده‌تر شده است. بالتبع سامانه دفاعی امنیتی بتواند خود را برای این نیازها آپدیت کند، باید در دانشگاه آپدیت شود، بنابراین باید درحوزه‌های علم و فناوری و پژوهش باید بازنگری صورت بگیرد، همچنین باید در حوزه‌های اساسی آموزش و دانشگاهی و درس و کتاب بازنگری صورت گیرد.

نظر شما