شناسهٔ خبر: 66663804 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

استاندار تهران: بانک‌ها در مسیر جهش تولید مانع‌تراشی می‌کنند / شأن بانک‌ها این همه زحمت مردم برای وام نیست

استاندار تهران در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان، عملکرد بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهیلات و تعهدات در حوزه جهش تولید را به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: "دیگر شأن بانک‌ها این نیست که مردم برای دریافت وام این همه زحمت بکشند و از عملکرد آنها ناراضی باشند."

صاحب‌خبر -

 استاندار تهران با انتقاد از بانک‌های عامل در خصوص عدم عمل به تعهدات خود در حوزه جهش تولید گفت: شأن بانک‌ها نیست که مردم و مشتری‌ها برای دریافت تسهیلات دچار این همه زحمت باشند.

به گزارش ایرنا، علیرضا فخاری عصر سه‌شنبه در اولین جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان تهران ضمن تبریک به مناسبت دهه پر نور کرامت، اظهار کرد: توجه به داده‌ها و ستاده‌ها از مهمترین موارد در نظام اقتصادی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منابع بانکی یکی از ارکان مهم تحکیم بخشی به پایه‌های اقتصادی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شوند، افزود: بانک‌ها وظیفه دارند که فرصت‌های توسعه و رشد را در اقتصاد فراهم کنند.

فخاری با تاکید بر سیاست گذاری دستگاه‌ها مبنی بر عمل به وظیفه در حوزه جهش تولید، اضافه کرد: در نظام پرداخت و دریافت بانک‌ها در بخش‌های اعتبارات، قرض الحسنه و سرمایه گذاری ها یک هدف مشترک یعنی کوتاه کردن فاصله تعهد تا اجرا وجود دارد که باید توجه لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه انتقادات حول عملکرد بانک‌ها، پایه ثابت تمام جلسات استانی و کشوری شده است، ادامه داد: شأن بانک‌ها این نیست که در معرض انتقاد باشند، باید ساز و کاری فراهم شود که طی آن تعهدات تکلیفی بانک‌ها مشخص شود و در صورتی که توان اجرایی قابل دفاع دارند، سکوت نکنند.

استاندار تهران: بانک‌ها در مسیر جهش تولید مانع‌تراشی می‌کنند / شأن بانک‌ها این همه زحمت مردم برای وام نیست

استاندار تهران با انتقاد از وضعیت پرداخت اعتبارات، در حوزه طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد: در این خصوص جز یک تا دو بانک، بقیه بانک‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بانک‌ها نیازمند یک نظام پویا، رشد یافته و مشتری محور هستیم، یادآور شد: شأن بانک‌ها نیست که مردم و مشتری‌ها برای دریافت تسهیلات دچار زحمت شوند و از عملکرد آنها ناراضی باشند.

فخاری با بیان اینکه در حوزه بانکداری باید شفاف و صریح عمل شود، گفت: باید سامانه‌ای داشته باشیم که دستگاه‌های نظارتی بتوانند به درستی بر آن نظارت کنند.

استاندار تهران با انتقاد از بلوکه شدن منابع بانکی نزد افرادی خاص افزود: بانک‌ها دارای قداست و محل اعتماد مردم هستند، اینکه افرادی وام‌های کلان می‌گیرند که برخی باز گردانی ندارند نشانه این است که در نظام بانکی خصوصی و دولتی با ضعف‌های زیادی روبرو هستیم.

به گفته وی، ضمانت نامه‌ها برای باز پس گیری پول‌های بلوکه شده بانک‌ها باید به اجرا در بیایند و دریافت مطالبات به صورت جدی پیگیری شود.

فخاری با اشاره به اینکه در رفتار و اخلاق‌های بانکداری باید تجدید نظر صورت بگیرد، اظهار کرد: برای جبران کسری‌ها و مواخذه کسانی که به تعهدات عمل نمی‌کنند و از منابع مردمی استفاده می‌کنند باید فکری کرد.

استاندار تهران: بانک‌ها در مسیر جهش تولید مانع‌تراشی می‌کنند / شأن بانک‌ها این همه زحمت مردم برای وام نیست

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید که بانک‌ها میلی به پرداخت وام‌ها با درصدهای پایین ندارند، افزود: مشخص است که وقتی منابع بانکی در جاهای دیگری که سود بیشتری دارند درگیر می‌شوند، ترتیب اثری به تقاضاهای با بهره کمتر داده نمی‌شود و از فرد متقاضی وام، گردش سپرده طلب می‌شود.

استاندار تهران عمده گلایه تولیدکنندگان را حوزه بانک‌ها و سپرده خواهی آنان اعلام کرد و یادآور شد: بانک‌ها با تعامل و هم افزایی گره تولید را باز و با ایجاد فرصت و اجرای عدالت در پرداخت، کار تولید را رونق دهند.

فخاری با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که مشکل در نظام مدیریتی بانک‌هاست یا در نظام تعهدی و یا تشخیصی، گفت: بانک‌های استان تهران محدودیت‌هایشان را برای عدم اجرای تعهدات به مردم و تولید کنندگان اعلام کنند تا برای برون رفت از این معضل راه حل مناسب تعیین شود.

نظر شما