شناسهٔ خبر: 66663664 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران

اتحادیه اروپا امروز (سه‌شنبه) به بهانه عملیات وعده صادق، ادعای حمایت ایران از روسیه در جنگ با اوکراین و پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی در غرب آسیا، تحریم‌ها علیه تهران را تشدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای این اتحادیه منتشر شد، نوشت: شورای اروپا امروز تصمیم گرفت تا با توجه به حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین، چارچوب اقدامات محدود کننده اتحادیه اروپا را گسترش دهد. این چارچوب که در ژوئیه ۲۰۲۳ تصویب شد، در حال حاضر صادرات قطعات مورد استفاده در ساخت و تولید پهپاد از اتحادیه اروپا به ایران را ممنوع می‌کند و علیه افراد مسئول، حمایت کننده یا دخیل در برنامه پهپادی ایران، محدودیت‌های مسافرتی و دارایی درنظر می‌گیرد.

 در این بیانیه با تکرار ادعا‌ها و سیاه‌نمایی درباره نقش ایران در منطقه ادعا شده است: با توجه به ادامه حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین و همچنین گروه‌های مسلح غیردولتی در خاورمیانه و منطقه دریای سرخ و در پی حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴، شورا تصمیم گرفت که توانایی اتحادیه اروپا را برای اعمال تدابیر محدودکننده علیه برنامه موشکی ایران تعمیم دهد. بر این اساس اتحادیه اروپا اکنون می‌تواند افراد و نهاد‌هایی را که در زمینه انتقال موشک‌ها و پهپاد‌های ایران درگیر هستند، هدف قرار دهد.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، دارایی‌های افراد و نهاد‌های تحریم شده مسدود و شرکت‌ها و شهروندان اتحادیه اروپا از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص حقیقی تحریم شده حق سفر به کشور‌های عضو را نداشته و ورود یا گذر آن‌ها به این کشور‌ها ممنوع است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ماه پیش از توافق سیاسی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه برای تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران، در پی عملیات صادق خبر داده بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وی گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

نظر شما