شناسهٔ خبر: 66663003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان نظام پزشکی | لینک خبر

همکاری نمایندگان مجلس و نظام پزشکی منجر به ارتقای سلامت ایرانیان می شود

دکتر علی سلحشور

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در نشستی با حضور 74 نماینده منتخب دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حوزه سلامت به نقش و ساختار نظام پزشکی از زمان تأسیس پرداخت و گفت: با توجه به تنفیذ نظر مجمع عمومی با حکم رئیس جمهور، نقش مؤثر و محوری نمایندگان مجلس در تعامل با سازمان نظام پزشکی برای حل مشکلات مردم و جامعه سلامت بسیار اهمیت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران، دکتر محمد رئیس زاده در نشستی که به دعوت سازمان نظام پزشکی از منتخبین خانه ملت صورت پذیرفته بود، با قدردانی از حضور نمایندگان مجلس در این سازمان و توجه ویژه نمایندگان به حوزه پیچیده سلامت به بیان دستاوردهای نظام سلامت و چالش‌های اساسی پیش رو‌ آن پرداخت و گفت: در حوزه سلامت از وابستگی مطلق به خودکفایی مطلق رسیدیم و نه تنها به خودکفایی رسیدیم؛ بلکه پزشکی و سیستم شبکه بهداشت ما مورد غبطه کشورهای پیشرفته دنیاست.

وی با اشاره به نقش مهم قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی برای مرتفع کردن بخشی از این مشکلات افزود: رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی سلامت را در فروردین سال 93 ابلاغ کردند که همان نقشه‌ راه درستی برای ادامه‌ خدمات بهداشتی درمانی دارویی در کشور است. متأسفانه هنوز بسیاری از بندهای این سند بالادستی از سوی نهادهای ذیربط و مسئولین مختلف اجرا نشده است.

رئیس زاده با تاکید بر اینکه کیفیت در حوزه علوم پزشکی یعنی سلامتی جان مردم، گفت: کیفیت در حوزه سلامت شوخی بردار نیست، ما نگرانیم روزی عزیزان شما گرفتار آموزش بی کیفیت شوند و این مسئله چالش جدی است. بحث اهمیت به رشته های تخصصی جدی است، در 4 سال اخیر هزار نفر ورودی رشته بیهوشی کم داشتیم،چند سال دیگر متخصص بیهوشی و اطفال در شهرهای شما نیست و جراح قلب در مراکز استان ها نیاز است. همچنین وضعیت نیروهای طرحی باید ارتقاء یابد.

رئیس زاده با اشاره به فضاسازی رسانه ای علیه جامعه پزشکی عنوان کرد: عمده مسائل در بحث خروج از کشور بحث هجمه به جایگاه جامعه پزشکی است، جامعه پزشکی در دست سیاستگذاران است و رفتار آنها را نمایندگان در مجلس تعیین می کنند، دشمن برای ضربه زدن به ظرفیت و بازوی قوی جمهوری اسلامی یعنی حوزه سلامت برنامه ریزی کرده است. این حوزه هم دشمن و هم نفوذی دارد، این حوزه ظرفیت های بسیاری دارد و می تواند ارزآوری داشته باشد و سالانه 6 میلیارد دلار ارزآوری داشته باشیم و باید توجه داشت که حوزه سلامت این ارزش را دارد که نمایندگان به شکل تخصصی به آن توجه داشته باشند.

وی با اشاره به علت مهاجرت پزشکان گفت: یک مطالعه تطبیقی در دنیا نشان می دهد، در سال 2030 در مراکز معتبر دنیا 18 میلیون نفر کمبود کادر تخصصی وجود خواهد داشت، بعضی از کشورها در برخی رشته های تخصصی فارغ التحصیل ندارند و به همین دلیل کشورهای پیشرفته برنامه هایی برای جذب این نیروها از کشورهای کمتر برخوردار طراحی کردند، قوانین را تسهیل کردند و نیروی تخصصی را از کشور کمتر برخوردار تامین می کنند. چنانچه ما به سیاست تثبیتی نپردازیم؛ نیرو خارج می شود زیرا تفاوت نرخ ارز در ایران و برخی کشورهای دنیا بسیار است.

رئیس زاده با تأکید بر اینکه بزرگان و مفاخر جامعه پزشکی، هر کدام نقش بی‌بدیلی در حفظ و ارتقاء این رشته‌ها و نماینده‌ اخلاق و علم برای ایران در تمامی دنیا هستند، گفت: لازم است تمهیداتی اندیشید تا در کنار این بزرگان، جوان‌ترها فرصت آموزش و یادگیری داشته باشند و دستاوردهای بی‌نظیر نسل گذشته به نسل جدید منتقل شود.

رئیس کل نظام پزشکی کشور در پاسخ به وضعیت رسیدگی به شکایات پزشکی گفت: در تمام پرونده‌هایی که موجب صدور کیفر خواست در سازمان نظام پزشکی شده؛ 80 درصد رای به نفع بیماران بوده است.

رئیس‌زاده در این نشست با اشاره به دستاوردهای 40 ساله نظام سلامت به ویژه در حوزه نیروی انسانی که منجر به افزایش چند برابری نیروهای نخبه فارغ‌التحصیل در رشته‌های متنوع علوم پزشکی شده است، گفت: افزایش تعداد بانوان در جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها و همچنین نیروهای متخصص درمانی در اقصی نقاط کشور در کنار حجم اعمال جراحی صورت گرفته و فرایندهای درمانی اجرا شده در داخل کشور به گونه‌ای است که هر گونه نیاز به بیگانگان را مرتفع کرده است.

وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت کشور عنوان کرد: در سال 62، 13 هزار پزشک داشتیم و اکنون 162 هزار پزشک داریم، در سال 62، 5هزار متخصص داشتیم و اکنون 50 هزار متخصص داریم، در سال 62، 774 بانوی متخصص داشتیم و اکنون بالغ بر 22 هزار بانوی متخصص داریم و بیش از 35 درصد رشد در بانوان متخصص داشته ایم، در سال 62 سه بانوی فوق تخصص در کشور داشتیم اکنون بالغ بر هزار و 600 بانوی فوق تخصص در کشور داریم، اکنون بالغ بر صدهزار پزشک عمومی در کشور داریم و تعداد دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی ما از 7 به 70 رسیده و 50 هزار عمل پیوند در کشور انجام شده است، همچنین 7 هزار پیوند موفق کبد و بیش از 220 پیوند موفق قلب اطفال به عنوان قله علم پزشکی انجام شده است و برخی از کودکانی که پیوند قلب داشتند، اکنون دانشجوی شریف یا سال پنجم پزشکی هستند.

رئیس زاده ادامه داد: در 150 رشته علوم پایه و بالینی در کشور فارغ التحصیل داریم و 6 هزار و 500 دانشجوی خارجی در کشور داریم و به جایی رسیده‌ایم که در هیچ رشته‌ای برای آموزش و تشخیص و درمان نیاز به اعزام به خارج از کشور نداریم و در مخیله هیچ ایرانی نیست که اگر برای جراحی قلب به اروپا برود درمان بهتری می‌گیرد، ممکن است در دسترسی مشکلاتی وجود داشته باشد، اما حضرت امام (ره)فرمودند «ما خجالت می کشیدیم که برای یک آپاندیس ساده باید از خارج طبیب می آوردیم»، یا در سال 68 حدود 11 هزار بیمار به خارج بیمار اعزام می کردیم و 5 هزار پزشک خارحی با حقوقی حدود 3 هزار دلار در کشور داشتیم ولی هم اکنون به خودکفایی رسیده‌ایم که در منطقه و دنیا زبانزد هستیم.

رئیس کل نظام پزشکی کشور در پایان با قدردانی از حضور نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم پس از استماع صحبت‌های برخی از منتخبین به سؤالات آنان پاسخ دادند.

گفتنی است در این نشست، دکتر فاضل رئیس شورای عالی، دکتر کاظمی رئیس مجمع عمومی، معاونین و مدیران سازمان نظام پزشکی حضور داشتند.

نظر شما