شناسهٔ خبر: 66662932 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

یک نویسنده کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایبنا خبر داد؛

کتاب کودک «رفح پایان خط است» را پس از طوفان الاقصی نوشتم

علی‌الله سلیمی گفت: این کتاب، داستان یک کودک فلسطینی در همین جنگ غزه است که با خانواده خود از مناطق مرکزی غزه به سمت رفح می‌روند و درواقع آوارگی، آن‌ها را به آن سمت رفح و جنوب فلسطین گسیل می‌کند.

صاحب‌خبر -

علی‌الله سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا با تأکید بر اینکه امروزه در قضیه فلسطین، کودکان خیلی برجسته هستند، گفت: در جنگ اخیر، بی‌دفاع‌ترین شهروندانی که در میانه معرکه قرار گرفته‌اند کودکان هستند و رژیم صهیونیستی هم دارد به وحشیانه‌ترین شکل ممکن در آنجا جنایت می‌کند. می‌توان گفت کودکان فلسطینی جزو مظلوم‌ترین کودکان کره زمین در روزگار معاصر هستند؛ چراکه این جنگ، جنگی دنباله‌دار است و چندین دهه طول کشیده است. این قشر همیشه جزو آسیب‌پذیرترین‌ها بوده‌اند و در اتفاقاتی هم که پس از طوفان الاقصی پیش آمد، طبق آمار درصد درخور توجهی از شهدا، کودکان هستند.

او ضمن اشاره به رسالت مهم نویسندگان مسلمان درباره مسئله فلسطین و پرداختن به مظلومیت کودکان فلسطینی، بیان کرد: برای خود این کودکان این امکان فراهم نیست که صدای خود را به گوش جهانیان برسانند و فکر می‌کنم اینجاست که وظیفه نویسندگان مسلمان در گوشه و کنار جهان، وظیفه سنگین‌تری است؛ یک جور رسالتی دارند و باید وارد عمل شوند. به هر حال نویسندگانی که خارج از فلسطین و در کشورهای دیگر هستند آن آرامش لازم را دارند و می‌توانند با حوصله بنشینند و بنویسند. از نویسندگان فلسطینی نمی‌توان این انتظار را داشت. آن‌ها خودشان در میانه معرکه هستند و تولید اثر هم یک روند پیچیده و طولانی دارد که در شرایط فعلی فلسطین انتظار نمی‌رود این آثار در آنجا تولید شود. بنابراین در شرایط فعلی می‌توان گفت که رسالت نویسندگان مسلمان در کشورهای اسلامی ایجاب می‌کند هر کس از زاویه دید خودش به این مسئله بپردازد.

سلیمی درباره اثر جدید خود با عنوان «رفح پایان خط است» که به‌زودی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی خواهد شد، گفت: این کتاب، داستان یک کودک فلسطینی در همین جنگ غزه است که با خانواده خود از مناطق مرکزی غزه به سمت رفح می‌روند و درواقع آوارگی، آن‌ها را به آن سمت رفح و جنوب فلسطین گسیل می‌کند. در طول مسیری که این خانواده از نقطه مرکزی نوار غزه به سمت رفح حرکت می‌کنند، قصه‌ها و ماجراها هم شکل می‌گیرد. این داستان تقریباً چندی پیش تألیف شده و ان‌شاالله همین روزها در نمایشگاه کتاب از آن، رونمایی خواهد شد.

این روزنامه‌نگار درخصوص ظرافت‌های نوشتن داستان کودک در مورد فلسطین نیز بیان کرد: کودکان روحیه لطیفی دارند و جنگ را آن‌طور درک نمی‌کنند که بزرگسالان درک می‌کنند. گاهی جنگ برای آنان شبیه به بخشی از بازی‌شان محسوب می‌شود. کسی که از بیرون به قضیه نگاه می‌کند آن معصومیت کودکان را می‌بیند که در جنگ هم به دنبال بازی هستند. فطرت بچگانه آن‌ها ایجاب می‌کند که هنوز به زندگی امیدوار باشند و بگویند و بخندند و بازی کنند. نویسندگانی که در این حوزه کار می‌کنند، سعی می‌کنند خشونت عریان را پس بزنند و جنگ را در حاشیه قرار دهند. معمولاً در داستان‌هایی که راجع‌به کودکان است و ربطی هم به موضوع جنگ دارد، جنگ در لایه رویی داستان نیست؛ یعنی ما قصه کودکی را داریم که انگار دارد ماجراهایی را پشت سر می‌گذارد و خودش نمی‌فهمد در داخل جنگ است و ماجراها را بخشی از چرخه زندگی می‌داند؛ ولی خواننده، حتی خواننده خردسال هم می‌فهمد که او درگیر جنگ است. بنابراین نویسندگان سعی می‌کنند آن خشونت و عریانی جنگ را به حاشیه ببرند. البته این هنر است و مهارتی می‌خواهد که شما هم از جنگ بنویسی و هم خیلی عریان قضیه را مطرح نکنی؛ سختی کار هم همین‌جاست.

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما