شناسهٔ خبر: 66662505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

تلاش برای افزایش دغدغه مسئولان نسبت به رسانه‌های نوین

نشست خبری همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» پیش از ظهر امروز در دانشگاه صداو سیما برگزار شد.

صاحب‌خبر -

شهاب اسفندیاری، رئیس این همایش گفت: در دهه ۹۰ میلادی که نظریه‌های جهانی شدن عمومیت پیدا کرده بود، گسترش شبکه‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات و تسهیل ارتباط مردم نقاط مختلف جهان و انتقال داده‌ها از هر گوشه جهان به گوشه دیگر برجسته شد. این وضعیت جدید، بیم‌ها و امید‌هایی را هم درپی داشت. در آن زمان بین خود کشور‌های غربی هم بر سر این که محصولات فرهنگی و رسانه‌ای چقدر می‌توانند مرز‌ها را پشت‌سر بگذارند هم اختلاف بود.

وی ادامه داد: در همان زمان یکی از پیشگامان طرح این نگرانی، مقام معظم رهبری بودند که بحث شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی را مطرح کردند و از حدود ۲۰ سال پیش هم نسبت به گسترش فضای مجازی هشدار داده و وضعیت فعلی را پیش‌بینی کرده بودند. امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کارکرد‌هایی دارد که حتی از دست اربابان قدرت و پایه‌گذاران این فضا هم خارج شده است. گذشت زمان نشان داد که چیرگی مطلق نظام سرمایه‌داری بر افکار عمومی و فضای مجازی محقق نشده؛ وقایع این روز‌های دانشگاه‌های آمریکا و برخوردی که کنگره آمریکا با شرکت «تیک‌تاک» داشت، گواهی بر این مدعا است.

رئیس دانشگاه صداوسیما عنوان کرد: امروز اگر یک جوان بخواهد یک فیلم کوتاه بسازد یا اگر یک استاد دانشگاه بخواهد یک پژوهشکده تأسیس کند، باید از فیلتر‌های فراوانی بگذرد تا مجوز بگیرد، اما در دولت قبل به‌راحتی به هر کسی مجوز تأسیس پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال داده می‌شد. نتیجه این روند هم این است که امروز می‌بینیم برخی تولیدات این رسانه‌ها با مبانی دینی، اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی کاملا در تعارض است.

رئیس همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» توضیح داد: در این رویداد علمی تلاش می‌کنیم تا حساسیت و دغدغه مسئولان نسبت به رسانه‌های نوین و پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیشتر بشود. این فضا‌ها و ابزار‌ها نباید قربانی اختلافات جناحی و نهادی بشود. از تاریخ تصویب ماده واحده نظارت بر رسانه‌های صوت و تصویر در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، یک سال گذشته و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. این‌که گروهی جداگانه تنظیم مقررات و ضوابط را انجام دهند و نهاد یا گروه دیگری به صورت جداگانه بر اجرای درست این ضوابط نظارت کنند، روند بسیار غلطی است.

اسفندیاری بیان کرد: مدتی است که شبهه‌ای ایجاد شده که صداوسیما نباید در این عرصه تنظیم‌گری کند. این دوستان فراموش کرده‌اند که صدا وسیما، نهاد حکمرانی بخش فرهنگی و رسانه‌ای کشور است و نهاد خدمات‌رسانی نیست. این همایش اگر بتواند این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را در افکار عمومی و ذهن مسئولان مطرح کند، قطعا توانسته به بخش مهمی از اهداف خود برسد.

در ادامه کمال اکبری، دبیر همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» درباره جزئیات این همایش توضیح داد: انقلاب اسلامی بر پایه ارزش‌ها و آوردن دین در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی بوده است. در نظام جمهوری اسلامی ایران رابطه دین با حوزه‌های جدید یک مسأله بنیادین است. ما باید به دنبال تولید ادبیات و محتوای مناسب در حوزه فضای مجازی و رسانه‌های نوین باشیم و از سوی دیگر به صورت علمی به پاسخگویی به شبهات شکل‌گرفته در این حوزه بپردازیم. استقبال مراکز علمی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه قم، پژوهشگاه‌های وابسته به حوزه و دانشگاه و نیز مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه از همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین بسیار عالی بود.

وی افزود: فراخوان همایش یک سال پیش منتشر شد و پس از آن ۴۰ دانشگاه و پژوهشگاه و مرکز علمی اعلام همکاری‌کردند. این نهاد‌ها در تشکیل شورای علمی، پیش‌نشست‌های همایش و داوری و مقالات کمک کردند که جا دارد از این عزیزان قدردانی کنیم. تا امروز ۱۸ پیش نشست برگزار شده و اطلاع‌رسانی لازم هم در این موضوع صورت گرفته است.

اکبری اظهار کرد: ۳۳۶ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و از این مقدار بعد از ارزیابی‌ها و اعلام پذیرش موضوعات، ۱۵۳مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد که فرآیند ارزیابی مقالات انجام شده و این جای تشکر دارد. در روز‌های هشتم و نهم خرداد، ۴۹مقاله در قم و تهران ارائه خواهد شد.

وی افزود: نشست‌های تخصصی، مباحث و سخنرانی‌های ویژه‌ای نیز در این همایش دوروزه ارائه خواهد شد. امید است که بتوانیم یک همایش خوب و عالمانه، مباحث کاربردی را عرضه کنیم که بخشی از شبهات جواب داده شود ضمن این که مقالات برگزیده نیز در اختیار علاقه‌مندان و کارشناسان این حوزه قرار خواهد گرفت.

دبیر همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» عنوان کرد: محور‌های این همایش را «دین، فرهنگ و نظامات رسانه‌ای»، «دین، جهانی شدن و رسانه‌های نوین»، «دین و زیبایی‌شناسی رسانه‌های نوین»، «زبان دین و زبان رسانه‌های نوین» و «دین دیجیتال و رسانه‌های نوین»، «روش‌شناسی مطالعات دینی و رسانه‌های نوین»، «فرهنگ، حکمرانی و رسانه‌های نوین»، «رسانه، خرده‌فرهنگ‌ها و تفاهم فرهنگی»، «رسانه‌های نوین، خانواده و سبک زندگی»، «هویت دینی، عدالت‌طلبی و رسانه‌های نوین»، «دین و قالب‌های برنامه‌سازی در رسانه‌های نوین» و ... است.

همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» هشتم و نهم خرداد به ریاست شهاب اسفندیاری و دبیری کمال اکبری در قم و تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما