شناسهٔ خبر: 66661945 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

توسط محققان ژاپنی ابداع شد؛ یک هدبند که علائم افسردگی را کاهش می دهد

صاحب‌خبر -
شفقنا- پژوهشگران ژاپنی یک هدبند ابداع کرده‌اند که زمانی که افراد آن را می پوشند، با استفاده از نیروی میدان‌های مغناطیسی با فرکانس بسیار پایین، می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.

به گزارش شفقنا از سیتنا، در یک کارآزمایی بالینی اولیه که نتایج آن در مجله روانپزشکی آسیا منتشر شده، هدبند ژاپنی توانست در بهبود علائم افسردگی چهار مرد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی موثر باشد.

شرکت‌کنندگان از این دستگاه که میدان مغناطیسی غیرتهاجمی را تولید می‌کند، به مدت دو ساعت در روز برای هشت هفته استفاده کردند.

توشیا اینادا، استاد دانشگاه ناگویا و از محققان این پروژه، می‌گوید: در مقایسه با درمان‌های کنونی افسردگی مانند داروها و شوک درمانی، این روش از نظر راحتی و کاهش عوارض جانبی بهتر است. این می‌تواند برای بیمارانی که نمی‌خواهند دارو مصرف کنند یا در کنار سایر درمان‌ها مفید باشد.

میدان‌های مغناطیسی با فرکانس پایین احتمالا با تحریک رشد میتوکندری‌ها که منبع تولید انرژی سلولی هستند، باعث افزایش سطح انرژی در افراد مبتلا به افسردگی می‌شوند. این فرضیه نیازمند تحقیقات بیشتری است اما نتایج اولیه امیدوارکننده بوده است.

هرچند این کارآزمایی تنها با چهار شرکت‌کننده و بدون گروه کنترل انجام شده، اما محققان معتقدند استفاده از میدان‌های مغناطیسی پتانسیل بالایی برای درمان مشکلات سلامت روان دارد. این روش غیرتهاجمی، قابل استفاده در منزل و بدون نیاز به نظارت پزشکی است.

دکتر اینادا در پایان می‌گوید: به دلیل اندازه کوچک این دستگاه، حتی ممکن است بیماران فراموش کنند آن را روی سر خود قرار داده‌اند.

نظر شما