شناسهٔ خبر: 66661872 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

معرفی ۵ غذای محلی که اسم آن‌ها را کمتر شنیده‌اید

اگر به ‌دنبال پختن غذای محلی در وعده‌های غذایی خود هستید، پیشنهاد می‌شود که کمی تنوع به خرج داده و غذاهای عجیب و متفاوت را امتحان کنید. قطعا در طول ماه بارها یک غذای تکراری را میل می‌کنید. اگر از این کار خسته شده و می‌خواهید به‌جای غذاهای رایج ایرانی، غذاهای متفاوتی بپزید، پیشنهاد می‌کنیم که سراغ مواردی بروید که کمتر نام آن‌ها را شنیده‌اید.

صاحب‌خبر -

علاوه‌بر غذاهای رایج مواردی وجود دارند که کمتر نام آن‌ها را شنیده‌اید. این غذاها معمولا محلی بوده و در شمال و جنوب کشور پخته می‌شوند. همراه ما باشید تا در ادامه این موارد را باهم بررسی کرده و بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم.

بهترین ایده‌ها برای غذای ناهار

اگر به‌ دنبال ایده غذا برای ناهار هستید باید بدانید که موارد بسیار زیادی در این میان وجود دارند. در واقع این موضوع به‌دلیل تنوع غذایی است که در ایران وجود دارد. کشور ایران پر از تنوع فرهنگ بوده و در هر نقطه‌ای از آن غذاهای فوق‌العاده‌ای طبخ می‌شوند. بهترین ایده غذا برای ناهار شامل موارد زیر هستند:

  • میرزاقاسمی
  • چلوکباب کوبیده
  • قلیه‌ماهی
  • بز قورمه
  • کوفته‌تبریزی
  • ته‌چین
  • سبزی‌پلو یا باقالی‌پلو با گوشت
  • آش رشته
  • جوجه‌کباب

کدام غذا کنار برنج خوب است؟

سوالی که بسیاری از کاربران دررابطه‌با غذای کنار برنج یا همان پلو پرسیده‌اند این است که این کدام یک از این غذاها در کنار برنج بهتر هستند؟ در پاسخ باید گفت که غذاهای برنجی یا همان پلویی زیادی در ایران وجود دارند. بهترین نمونه‌های غذای کنار برنج شامل موارد زیر هستند:

5 غذای محلی خوش‌طعم که نام‌شان را کمتر شنیده‌اید

برای این‌‌که بتوانید بهترین غذای محلی ایرانی را در وعده ناهار درست کنید، پیشنهاد ما این است که سراغ غذاهایی بروید که کمتر رایج بوده و کمتر کسی آن‌ها را می‌شناسند. بهترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

بز قورمه

یکی از بهترین انواع غذای محلی که کمتر کسی نام آن را شنیده، بز قورمه نام دارد. این غذا را باید در لیست بهترین غذاها از شمال تا جنوب کشور قرار دارد. باید گفت که این غذای زیبا و خوش‌طعم یک نوع غذای سنتی در شهر کرمان است که درون آن کشک، گوشت و نخود وجود دارد.

این غذای خوش‌رنگ‌و‌لعاب پر از آهن و پروتئین بوده و خواص بسیار زیادی برای شما دارد. بز قورمه از گذشته تا امروز با استفاده از گوشت بزغاله پخته شده و به روش‌های مختلفی سرو می‌شود. در واقع این غذا نوعی گوشت‌کوبیده بوده و با کشک، نعناع داغ، سیرداغ و زعفران تهیه می‌شود. بز قورمه بسیار مقوی و به‌شکلی آبدار و غلیظ تهیه می‌شود.

کله‌پاچه با برنج

یکی از انواع غذای محلی که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد، کله‌پاچه با برنج نام دارد. کله‌پاچه غذایی فوق‌العاده محبوب در ایران بوده و در هر قسمتی از کشور سرو می‌شود؛ اما معمولا این غذا با نان تازه سنگک سرو می‌شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که برخی از افراد این غذا را با برنج سرو کرده و این‌گونه خواص زیادی را کسب می‌کنند. باید گفت که پاچه پلو در استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان سور شده و علاوه‌بر کله‌پاچه دارای برگ زردآلو، قره‌قوروت و سیر است که روی برنج قرار گرفته‌اند.

دلمه سیرابی

غذای محلی که شاید تابه‌حال نام آن به گوش شما نخورده باشد، دلمه سیرابی نام داشته و خواص فوق‌العاده‌ای دارد. دلمه و سیرابی 2 نوع غذای محبوب ایرانی هستند که در نقاط مختلفی از کشور سرو می‌شوند؛ اما ترکیب آن‌ها بسیار خاص و جذاب خواهد شد.

این غذا که با دلمه درست می‌شود در خرم‌آباد سرو شده و به آن سغدو نیز می‌گویند. در یکی از انواع آن که رنگ قرمزی دارد، مواد را مانند دلمه داخل سیرابی ریخته و می‌دوزند. در اشکال دیگر نیز آن را با برنج، آلو، شوید و روغن حیوانی سرو می‌کنند که رنگ ‌زردی دارد.

اگر بخواهیم یک غذای محلی خاص که کمتر کسی نام آن را شنیده معرفی کنیم، باید به غذای جذاب دیماج اشاره کنیم. این غذا در نقاط مختلفی از غرب و شمال غربی کشور مانند تبریز و قزوین سرو می‌شود؛ اما اصالت آن را برای شهر قزوین است.

دیماج لغتی ترکی بوده و در فارسی چنگال معنا می‌شود. این غذا را در فصول گرم سال پخته و برای این کار از تکه‌های نان لواش قزوینی، پنیر، سبزی، پیازداغ، گردو و زردچوبه استفاده می‌شود. برخی افراد مقداری گوجه نیز برای نرم ‌شدن نان‌های خشک‌شده اضافه می‌کنند.

خورش ماست

نوعی دیگر از غذای محلی ایرانی که محبوبیت زیادی داشته و کمتر کسی آن را امتحان کرده، خورش ماست نام دارد. این غذا خلاف نامش نوعی دسر بوده و در میان اصفهانی‌ها بسیار مشهور و پرطرفدار است. اگر یک‌بار به اصفهان سفر کنید، حتما این خورش را میل کرده و عاشق آن خواهید شد.

برای تهیه این دسر خوش‌طعم و زیبا از گوشت پخته، ماست چکیده، زعفران و شکر استفاده می‌کنند. همچنین بسیاری از افراد این دسر را به کمک خلال بادام و پسته و زرشک تزیئن می‌کنند. جذابیت این خورشت بسیار زیاد بوده و قطعا عاشق آن می‌شوید.

غذای محلی بسیار زیادی از شمال تا جنوب کشور ایران وجود دارند. اگر بخواهیم بهترین غذاهای محلی از شمال و جنوب را به شما معرفی کنیم، اشاره به مواردی مانند آش رشته، جوجه‌کباب و کوبیده، قلیه‌ماهی، عدس‌پلو، لوبیاپلو، چلوگوشت و قیمت نثار واجب است.

جمع‌بندی

اگر به ‌دنبال غذای محلی جهت پخت در انواع وعده‌های غذایی خود هستید، پیشنهاد ما این است که به‌جای رفتن سراغ غذاهای محبوب، سراغ مواردی بروید که کمتر تست کرده‌اید. غذاهای رایج زیادی هستند که به‌عنوان سنتی‌ترین غذاهای ایران شناخته می‌شوند.

اما بهتر است به‌جای پخت آن‌ها غذایی را بپزید که کمتر کسی در نقاطی به‌غیر از محل ابداع آن خورده باشد. در این مطلب بهترین این غذاها را باهم بررسی کردیم. حال می‌توانید با پیدا کردن بهترین دستور پخت برای این غذاها، تجربه‌ای تکرارنشدنی کسب کنید. با مراجعه به وب‌سایت اسنپ اکسپرس می‌توانید انواع مواد مورد نیاز این غذاها را در کمترین زمان ممکن سفارش دهید.

نظر شما