شناسهٔ خبر: 66661727 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

پیش‌بینی مجمع جهانی اقتصاد برای ۲۰۳۰؛

ماهواره‌های رصد زمین ۶ صنعت را متحول خواهند کرد

ماهواره‌ها هر روز بیش از هزار تصویر و داده دقیق را از سرتاسر جهان ثبت می‌کنند تا در کشف روابط بین مردم و سیاره‌ کمک کنند. حالا مجمع جهانی اقتصاد از نظر اقتصادی به این موضوع پرداخته و ادعا کرده است که رصد زمین تا سال ۲۰۳۰، ۶ صنعت را متحول خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ رصد زمین به ما امکان می‌دهد با داده‌های بهتر تصمیمات بهتری بگیریم. از منظر اقتصادی، این امر به صورت افزایش بهره‌وری و اجتناب از هزینه آشکار می‌شود که هر ۲ ارزش افزوده اقتصادی را به همراه دارند.

کسب‌وکارها می‌توانند از این مزایا برای توسعه راه‌حل‌های نوآورانه، افزایش کارایی دارایی و مدیریت بهتر ریسک‌های مالی استفاده کنند که همگی منجر به افزایش مزیت رقابتی می‌شوند.

رصد زمین: فرصت تریلیون دلاری

از آنجایی که زیرساخت‌های فیزیکی و پدیده‌های طبیعی هسته اصلی مدل‌های کسب‌وکار بسیاری از سازمان‌ها هستند، برنامه‌های کاربردی رصد زمین را می‌توان تقریباً در هر صنعت، بخش و منطقه‌ای یافت.

بر اساس یک مطالعه جدید توسط مجمع جهانی اقتصاد، با همکاری دیلویت (Deloitte)- تقویت ارزش جهانی رصد زمین - ارزش افزوده بالقوه داده‌های زمین در سال ۲۰۳۰ به ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که مجموعاً ۳/۸ تریلیون دلار به درآمد ناخالص داخلی جهانی کمک می‌کند. در عین حال، رصد زمین باعث می‌شود که انتشار گازهای گلخانه‌ای هم مورد رصد قرار بگیرد.

بیشتر ارزش رصد زمین به شکل کاربردهای صنعتی پایین دستی است. پتانسیل هر صنعت برای استخراج ارزش از داده‌های زمین به شدت با آمادگی فناوری و همچنین اندازه جهانی و مشخصات رشد آینده آنها مرتبط است. صنایع آماده فناوری پتانسیل افزایش سریع ارزش داده‌های رصد زمین را دارند، در حالی که صنایع سنتی بیشترین ارزش را برای به دست آوردن کلی دارند.

۶ صنعت کلیدی رصد زمین

  • کشاورزی

استفاده از داده‌های رصد زمین در صنعت کشاورزی گسترده است، با کاربردهایی که شامل کشت، شیلات، دام و الوار می‌شود. فرآیندهای مدرن به طور فزاینده‌ای از سنجش از دور و داده‌های درجا برای اعمال دقیق‌تر ورودی‌ها و برداشت در زمان‌های بهینه استفاده می‌کنند. انجام این کار همچنین می‌تواند سالانه تا ۲۷ میلیون تن از انتشار گازهای گلخانه‌ای از کودها را کاهش دهد.

  • برق و آب و برق

پذیرندگان اولیه رصد زمین در صنعت انرژی و تاسیسات یک مزیت اطلاعاتی به دست آورده‌اند که از انتخاب مکان تا مدیریت زیرساخت‌های انتقال گسترش می‌یابد. کاربردهای انرژی‌های تجدیدپذیر، مانند پیش‌بینی پتانسیل انرژی برای سایت‌های جدید خورشیدی، بادی و نیروگاه‌های آبی، به عنوان عوامل کلیدی برای تکثیر مورد انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر در این دهه ظاهر می‌شوند.

  • خدمات دولتی، عمومی و اورژانس

رصد زمین، به‌ویژه توسط ماهواره‌ها، در ابتدا توسط دولت هدایت می‌شد و برنامه‌های کاربردی برای خدمات عمومی و اضطراری نسبتاً قوی هستند. مدل‌سازی دقیق‌تر خطرات و نظارت نزدیک به زمان واقعی سازه‌ها، زمین و پوشش گیاهی امکان آمادگی و واکنش بهتر در برابر بلایا را فراهم می‌کند. از آنجایی که بلایایی مانند سیل، خشکسالی، آتش سوزی و طوفان بیشتر می‌شود، رصد زمین ابزاری حیاتی برای محافظت از جان انسان‌ها و موجودی سرمایه فراهم می‌کند. در زمینه آتش‌سوزی‌های جنگلی، برنامه‌های هشدار زودهنگام می‌توانند به حذف تا ۶۴ میلیون تن انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال کمک کنند.

  • بیمه و خدمات مالی

شرکت‌های بیمه می‌توانند از داده‌های رصد زمین برای ارزیابی بهتر ریسک، ارائه محصولات بیمه پارامتریک و یافتن کارایی در ارزیابی خسارت استفاده کنند. این فناوری همچنین نقش کلیدی در تأمین مالی پایدار با فعال کردن روش‌های تأیید مستقل مستقل دارد. علاوه بر این، از آنجایی که از دست دادن تنوع زیستی و تغییرات آب و هوایی خطرات مادی برای منافع آنها ایجاد می‌کند، خدمات مالی و صنایع بیمه می‌توانند از داده‌های زمین برای ارزیابی و مدیریت بهتر قرار گرفتن در معرض آنها استفاده کنند.

  • معدن، نفت و گاز

در میان بسیاری از برنامه‌های کاربردی برای داده‌های زمین، توانایی نظارت از راه دور استخراج و انتقال نفت و گاز به دلیل مزایای دوگانه اقتصادی و زیست محیطی آن برجسته است. با استفاده از حسگرهای تخصصی، شرکت‌ها می‌توانند آسیب‌های احتمالی را پیش‌بینی کنند و به سرعت نشت‌ها را در صورت وقوع تشخیص دهند. به نوبه خود، اصلاح سریع می‌تواند به محدود کردن نشت کمک کند که نه تنها از تلفات محصول جلوگیری می‌کند، بلکه انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. به این ترتیب، آژانس بین‌المللی انرژی تخمین می‌زند که شرکت‌های نفت و گاز می‌توانند از رصد زمین برای کاهش تقریباً ۴۵ درصد از انتشار گاز متان ناشی از عملیات نفت و گاز بدون هزینه خالص استفاده کنند.

  • زنجیره تامین و حمل و نقل

رصد زمین بینش زنجیره تامین قابل ردیابی را برای تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های متمرکز بر منبع‌یابی اخلاقی امکان‌پذیر می‌کند. شرکت‌ها نه تنها می‌توانند کالاهای فیزیکی را در عملیات زنجیره تامین پایین دستی خود، بلکه در زنجیره تامین فروشندگان خود نیز در بالادست ردیابی کنند. از آنجایی که مصرف‌کنندگان و تنظیم‌کننده‌ها بر بازارها فشار می‌آورند تا محصولات را از نظر اخلاقی تهیه کنند، رصد زمین می‌تواند ابزار ارزشمندی برای برنامه‌ریزی مداخلات و ارائه شواهد عینی از موفقیت آنها ارائه کند.

منافع اقتصادی و زیست محیطی تا سال ۲۰۳۰

دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ یک پنجره حیاتی فرصت برای پیشبرد رصد زمین برای رشد اقتصادی پایدار است. تعهدات بین‌المللی عمده مرتبط با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs)، چارچوب جهانی تنوع زیستی، توافق‌نامه پاریس، کنوانسیون‌های ریو، اجماع دبی و موارد دیگر در اهداف 2030 به اوج خود می‌رسند. در همان دوره، الزامات افشای محیطی و مقررات انتشار گازهای گلخانه‌ای اعمال خواهند شد، پیش‌بینی می‌شود هزاران ماهواره رصد زمین جدید پرتاب شوند و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی ممکن است پذیرش را تسریع کند.

برای دستیابی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، اقدام مشترک از سوی هر بازیگر در سراسر زنجیره ارزش رصد زمین برای رفع موانع کلیدی، مانند آگاهی محدود از برنامه‌های رصد زمین کمبود استعدادهای تخصصی، استانداردهای پراکنده و دشواری در مسیریابی در بازار پیچیده رصد زمین مورد نیاز است.

گزارش تقویت ارزش جهانی رصد زمین، راهبردهایی را برای کمک به رفع این موانع ارائه می‌دهد. این نشریه ورودی‌های جامعه رصد زمین مجمع جهانی اقتصاد را منعکس می‌کند و بینش‌هایی را برای کسانی که در اکوسیستم رصد زمین هستند - و ذینفعان بالقوه از داده‌های زمین در همه صنایع - ارائه می‌کند تا آینده‌ای مرفه‌تر، پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر را برای سیاره ایجاد کنند.

انتهای پیام/

نظر شما