شناسهٔ خبر: 66661566 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تغییر جدید در گزارش ماهانه اوپک: جایگاه اوپک پلاس پررنگ‌تر شد

زهرا وثوقی

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه بازار نفت، دورنمای خود از رشد قوی تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۴ را تغییری نداد و پیش‌بینی تقاضا برای نفت اوپک پلاس را جایگزین پیش‌بینی برای نفت اوپک کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت خام در سال ۲۰۲۴، به میزان ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۵، به میزان ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز رشد کند که هر دو رقم نسبت به گزارش ماه قبل، تغییری نداشتند.

این آخرین گزارش اوپک پیش از نشست اول ژوئن اوپک و متحدانش در گروه اوپک پلاس برای تصمیم‌گیری درباره تمدید محدودیت عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ است. اوپک نسبت به دورنمای اقتصادی، لحن خوش بینانه‌ای داشت.

در گزارش اوپک آمده است: با وجود برخی ریسک‌های نزولی، تداوم روند مشاهده شده از ابتدای سال، ممکن است پتانسیل صعودی بیشتری برای رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۴ و فراتر از آن ایجاد کند.

اوپک پلاس از اواخر سال ۲۰۲۲، به دفعات متعدد، کاهش داوطلبانه تولید را با هدف حمایت از بازار نفت، به اجرا گذاشته است. جدیدترین دور کاهش تولید به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز، تا پایان ژوئن، اجرا خواهد شد، مگر این که تمدید شود. بعضی از منابع آگاه در اوپک پلاس گفته اند که می‌تواند تمدید شود.

یک اختلاف گسترده‌تر از حد معمول بین آژانس‌های پیش‌بینی‌کننده درباره رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ وجود دارد که به دلیل اختلاف بر سر روند گذار جهانی به سوی سوخت‌های پاک‌تر است.

آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است و به اوج رسیدن تقاضا برای نفت تا سال ۲۰۳۰، را پیش‌بینی کرده است، انتظار دارد تقاضا برای نفت امسال ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد کند.

اوپک بر این باور است که مصرف نفت در دو دهه آینده، همچنان رشد خواهد کرد و پیک تقاضا را پیش‌بینی نکرده است.

تغییر تمرکز به اوپک پلاس

اوپک همچنین اعلام کرد انتشار محاسبه از تقاضای جهان برای نفت این گروه را که به عنوان شاخصی از قدرت بازار، نظاره می‌شود، متوقف می‌کند و به جای، به پیش‌بینی تقاضا برای نفت اوپک پلاس متمرکز می‌شود.

اوپک اعلام کرد این اقدام، نشان‌دهنده همبستگی و اتحاد درون چارچوب اوپک پلاس و همچنین حذف سوءبرداشت احتمالی است. اوپک پلاس از سال ۲۰۱۶، تحت پیمان اعلامیه همکاری، فعالیت کرده است.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفت: این اقدام، منعکس‌کننده این حقیقت است که تقاضا برای نفت اوپک پلاس اکنون متناسب‌تر است زیرا پیمان اعلامیه همکاری، اکنون چارچوب همکاری در خصوص بازار نفت است.

در این گزارش، اوپک پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت اوپک پلاس در سال ۲۰۲۴، به ۴۳.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد که با تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۱۰۴.۵ میلیون بشکه در روز قابل مقایسه است و این گروه در آوریل، ۴۱.۰۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که پایین‌تر از تقاضای مورد پیش‌بینی بود.

بر اساس گزارش رویترز، خود اوپک، ۲۶.۵۸ میلیون بشکه در روز نفت در آوریل تولید کرد که ۴۸ هزار بشکه در روز نسبت به مارس، کاهش داشت.

انتهای پیام

نظر شما