شناسهٔ خبر: 66661350 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روایت شهدای مفقودالاثر در مجموعه «روزی روزگاری برادر»

مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری برادر» روایتی از شهدای مفقودالاثر ۸ سال دفاع مقدس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری برادر» قصه انتظار و یقین، یقینی از جنس مهر، خانواده و ایمان است.
آقای محمد رضا آهنج­ کارگردان این مجموعه با حضور در استدیوی شبکه خبرگفت: در این داستان­­ مبحث شهدای گمنام و این که این باور بین مردم باشد که در ایام خاص تعدادی از شهدای عزیز را می‌آورند شاید این باور کمی دچار خدشه باشد که این شهدا کی هستند، کجا بودند، ­ چطور بعد از این سال‌ها پیدا شدند، این قصه به این موضوع می‌پردازد هم ازنظر علم و دی ان‌ای و ژنتیک هم از زاویه مبحث قدیمی خودمان درام و نمایش و احساساتی که ما مشرق زمینی‌ها قصه را دوست داریم در واقع خیلی لطیف به آن می‌پردازیم، ­نکته جذابی که برای من در این قصه خیلی جذابیت داشت به طوری که من درگیر یک پروژه‌ای بودم­­، پروژه را خواهش کردیم که به خاطراین فیلمنامه به تعویق بیفتد تا ما بتوانیم این کار را انجام دهیم، جذابیت خاص این کار بود که به لحاظ علمی خیلی جدی پرداخت می‌شد به این که ما پیشرفت‌هایی داشتیم در مسائل دی ان‌ای و شهدای عزیزی که تحت عنوان شهدای گمنام معمولا در اقصی نقاط این مملکت به خاک سپرده می‌شوند، بعضی از این شهدا می‌توانند نام و هویت واقعی داشته باشند، این اثر به نظرمن ­سوای وجهه نمایشی می‌تواند قدری بر آلام­ پدر و مادر‌هایی که سال‌ها چشم انتظارندو سال‌ها منتظر­عزیز سفر کرده اشون هستند می‌تواند التیام بخش باشد که این برای من جذابیت داشت. ­­­­­

کارگردان مجموعه «روزی روزگاری برادر» در خصوص مرکز ژنتیک و علمی و مستند بودن ماجرا‌ها گفت: این دوستان به پیشرفت‌های علمی و رشد و جایگاهی رسیدندکه حرفی برای گفتن دارند در دنیا، شکوفایی که دانشمندان ما انجام دادند و من بازدید کردم و فقط بخشی را ما در این قصه توانستیم به تصویر بکشیم، ­ما شاید یک هزارم آن چیزی که واقعیت دارد، را ما نتوانستیم در قالب تصویر در آوریم، یک سری دانشمند جمع شدند دورهم و اطلاعات و پیشرفت‌های علمی را به رخ می‌کشند و حرف دارندبرای گفتن، یکی از آنها همین مبحث دی ان‌ای و تشخیص هویت واقعی پیکر‌های شهدا و... هست.

وی در خصوص این که چرا در ابتدای هرقسمت بیان می‌شود که مربوط به حالا نیست افزود: یکی از فرماندهان جنگ شهید علی هاشمی که این قصه به نوعی برگرفته از زندگی ایشان است، این شهید را شاید خواص بشناسند و عوام کمتر بشناسند، شهیدی که سال‌ها پیکرشان پیدا نشد و­به خاطر حساسیت‌هایی که هست، ظاهرا تهیه کننده آن کپشن را تشخیص دادند به خاطر این که­­ سوء­تفاهم‌هایی نباشدو برای همین کپشن آورده می‌شود که جلوی یک سری سوء تفاهم‌ها گرفته شود.

آهنج در خصوص تعامل با نویسندگان هم گفت: این طرح را ­­آقای سجاد اسدی­ تهیه کننده این مجموعه، حدود ۵ سال پیش با­ مرکز ژنتیک نور پیش بردندکه سرانجامش شده این قصه و نویسنده این کار آقای یزدان محمد کاظمی ­­به همراه تیم متن را آماده کردند، خودمان این تعامل و بازنویسی‌های مجدد را در کنار نویسنده و تهیه کننده و تیم مان داشتیم که خروجی آن این اثر شد.

کارگردان مجموعه «روزی روزگاری برادر» در خصوص کوتاه بودن این داستان گفت: بین تهیه کننده و تیم سازنده نقطه گذاری شد که این مجموعه در هشت قسمت ساخته شود و قرار است در سطوح مختلف در ۸ قسمت یا ۱۰ قسمت (مینی سریال) ساخته شود و گزافه گویی و هزینه نشود در قالب باکس‌های مینی سریال قرار است ساخته شود.

وی در خصوص گروه بازیگران هم گفت: یک تیم صحنه و پشت صحنه فوق العاده گرم و زلال و جذابی را با همکاری­ آقای اسدی و آقای حسینی برنامه ریز کار انجام دادیم که از نتیجه کار خیلی راضی هستم.

وی در پایان افزود: این مجموعه در قسمت بالای لیست کارنامه کاری من قرار دارد، چون عاشقانه و صادقانه این کار را پذیرفتم و دوست داشتم.

<div id="video-display-embed-code_11112108"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4233980/11112108?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما