شناسهٔ خبر: 66661056 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران؛

«کارستان هنر ایرانی» رونمایی می‌شود

آیین رونمایی از کتاب گزیده‌ای از «نفایس خطی» سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با عنوان «کارستان هنر ایرانی» امروز سه‌شنبه در مرکز همایش‌های بین‌المللی این سازمان برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آیین رونمایی از کتاب گزیده‌ای از نفایس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با عنوان «کارستان هنر ایرانی» را با حضور اندیشمندان، محققان، پژوهشگران، نویسندگان، اصحاب قلم، مورخان، ایران‌شناسان، اسلام‌شناسان، نسخه‌پژوهان و اندیشمندان ساعت ۱۶ سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور محمد رجبی از استادان عرصه فلسفه هنر، مجید فدائیان، استاد هنرهای سنتی و امیراحمد فلسفی، استاد خوشنویسی و نستعلیق‌نویسی برگزار می‌شود.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به‌عنوان حافظه ملی و حافظ میراث مکتوب و هویت ملی ایران اسلامی با در اختیار داشتن گنجینه‌ای از کتب فاخر و ارزنده «نفایس خطی» که نشان از تاریخ، تمدن فرهنگ و هنر این سرزمین کهن دارد، نقش مهم، تاریخی و ملی خود را برای حفظ و معرفی آثار ارزشمند ادبیات ایران ایفا می‌کند.

«کارستان هنر ایرانی» اثر نفیسی است در بردارنده خوشنویسی، نقاشی ایرانی، تذهیب، تشعیر و تجلید در پنج بخش نسخه‌ها، مرقع‌ها، قطعه‌ها، طومارها و سندها است. بخش خطی کتاب بسیار غنی و شامل ۵۳ اثر از ۱۳ مرقع، ۵۸ قطعه، ۳ طومار و ۱۰ سند است که به‌صورت دو زبانه بوده و دیباچه این کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده و توسط حسن محمدی، مدیرعامل موسسه کتاب‌آرایی، گردآوری و در قطع رحلی بزرگ با ۲۹۶ صفحه توسط انتشارات «کتاب‌آرایی ایرانی» و انتشارات «سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» منتشر شده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما