شناسهٔ خبر: 66661002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسکو «دروغ‌های ناامیدانه» انگلیس را محکوم کرد

فاطمه نبید

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، با متهم کردن مسکو به تلاش برای تشدید تنش اتمی و استفاده از منابع انرژی خود برای خفه کردن غرب، با وقاحت مردم را فریب می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در نشست اندیشکده Policy Exchange به کشورهای غربی هشدار داد که اگر روسیه در اوکراین موفق شود، آنها «ممکن است بعدی باشند.»

او در ادامه مسکو را به «بی‌تدبیری» متهم کرد و مدعی شد که «از زمان بحران موشکی کوبا، روسیه ما را بیش از هر زمان دیگری به یک تشدید خطرناک هسته‌ای نزدیک کرده است.»

نخست وزیر انگلیس همچنین مسکو را به قطع گاز به غرب متهم کرد. او مدعی شد که این اقدام «تأثیر مخربی بر زندگی مردم داشت و امنیت انرژی ما را به خطر انداخت». سوناک همچنین مدعی شد که کشورهایی مانند روسیه برای دستیابی به اهداف خود تلاش می‌کنند تا مهاجران را مسلح کنند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به این اتهامات پاسخ داد و گفت: دروغ های سوناک آنقدر ناامید کننده است که حتی می‌توان برای او متاسف شد.

خبرگزاری آرتی به نقل از او گزارش داد: زاخارووا اتهامات مربوط به «تشدید تنش هسته‌ای» را رد و اشاره کرد که اوکراین درگیر گلوله باران نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا روسیه، بزرگترین تاسیسات در نوع خود در اروپا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به بحران انرژی با اشاره به اینکه «روسیه حتی یک لحظه هم عرضه گاز را متوقف نکرد»، یادآور شد: آمریکا و چند کشور دیگر ناتو واردات انرژی روسیه را ممنوع کرده‌اند و اتحادیه اروپا را برای اقدام مشابه تحت فشار قرار داده‌اند. با این حال، این بلوک همچنان گاز روسیه را وارد می‌کند، اگرچه به دنبال حذف کامل آن تا سال ۲۰۲۷ است.

به گفته زاخارووا، «دروغ اصلی» سوناک این بود که روسیه تحویل انرژی خود را متوقف کرده است. او گفت که با وجود انفجار در خط لوله گاز نورد استریم ۲ در سال ۲۰۲۲، یکی از مجاری آن همچنان فعال است اما به دلیل فشارهای سیاسی واشنگتن توسط غرب بسته شده است.

زاخارووا گفت، قبل از خرابکاری در جریان نورد استریم، ایالات متحده علناً تهدید کرده بود که این خط لوله را نابود خواهد کرد، در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل موضع کشورهای غربی از درخواست‌ها برای تحقیقات بین‌المللی حمایت نکرد.

او همچنین اتهامات مربوط به بحران مهاجرت را رد و خاطرنشان کرد که این غرب بود که در سال‌های اخیر درگیری‌های خشونت‌آمیز را در لیبی و غرب آسیا ترتیب داد و باعث مهاجرت پناهجویان شد.

وی گفت که غرب هم‌چنین مستقیماً مسئول کودتای کی‌یف بود که منجر به جنگ داخلی و چندین موج پناهجویان از اوکراین شد.

انتهای پیام

نظر شما