شناسهٔ خبر: 66660851 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون آموزشی وزیر علوم خبر داد؛

مشارکت ۳۰هزار استاد و کارمند دانشگاه در ارزیابی موسسات غیرانتفاعی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بالغ بر ۳۰ هزار عضو هیات علمی و کارمند در بحث ارزیابی و نظارت روسای موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی نقش داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی غیر انتفاعی صبح امروز با حضور وزیر علوم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و روسای این موسسات و دانشگاه‌ها در دانشگاه خاتم برگزار شد.

دکتر روح الله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم در این مراسم با تشکر از حسن اعتماد وزیر علوم گفت: این مسئولیت‌ها را دوی امدادی می‌دانیم و مسیری که دکتر عمو عابدینی (معاون سابق آموزشی وزارت علوم) طی کردند انشاالله با قوت بیشتر و اصلاحاتی که لازم است ادامه می‌یابد دکتر عموعابدینی حضور ندارند ولی غیابا باید تشکر کرد در برهه حساس آموزش عالی در دوره پسا کرونا و اغتشاشات فضای دانشگاه‌ها را مدیریت کردند و یکی از کم حاشیه ترین حوزه‌های ما آموزش عالی بود که باید قدردان آن بود و وظیفه خود می‌دانستم که تشکر کنم.

وی با اشاره به رویکرد خود در حوزه آموزشی ادامه داد: باورمان به جایگاه زیر نظام غیر انتفاعی یک باور حقیقی و صادقانه است معتقد هستم اگر عقلا مجموعه و زیر نظام‌هایی را برای آموزش عالی ایجاد کرده اند حتماً یک نقشی را برای آنها متصور بودند حضور و نقش آفرینی این زیر نظام‌ها لازم است.

وی ادامه داد: این رویکرد در زیر نظام غیرانتفاعی ویژه است و باید به آن توجه شایسته شود. زیر نظام غیردولتی یک زیر نظام ضروری برای آموزش عالی کشور است.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: یکی از ویژگی‌های غیرانتفاعی‌ها این است که به آن کم توجه شده است، ظرفیت پیشکسوتان، صاحبان علم و عمل دراین موسسات وجود دارد اکثر بزرگوارانی که در تاسیس این موسسات نقش داشتند عموماً اساتید با تجربه و عالم هستند که به نحوی بازنشسته شده یا به نحوی به این موسسات ورود کرده اند. من معتقدم شناخت و اشراف این حوزه یک ظرفیت است.

وی ادامه داد: موضوع مأموریت گرایی از موضوعات مهم است از این رو باید به شرایط جدید و تحولات آموزش عالی توجه کرد و باید بازخوانی شود. رویکرد بنده که برگرفته از رویکرد وزارت علوم است، رویکرد حمایتی و صیانتی است نه مداخله گری. چون وزارت علوم حوزه مداخله مستقیم نیست.

رازینی افزود: به مشارکت همه ذی نفعان در شکل گیری همه نظام‌ها باور داریم. حتی در ارزیابی در دور جدید، هیات علمی و کارکنان را دخیل کردیم، بالغ بر ۳۰ هزار عضو هیات علمی و کارمند در بحث ارزیابی و نظارت روسای موسسات نقش داشتند.

معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در موضوع غیردولتی، استمداد دارم که همه کمک کنند و مشارکت کنند، آموزش عالی ساختار سلسه مراتبی ندارد. این معنی ندارد تعداد معدودی در وزارت علوم برای یک بدنه خبره تصمیم گیری کنند رویکرد مشارکتی هرچه تقویت شود جا دارد.

وی افزود: زیرنظام غیردولتی با بقیه زیرنظام ها متفاوت است بنابراین باید ظوابط این زیر نظام را با توجه به غیردولتی‌ها بازخوانی کنیم، ظوابط باید یکبار یک جا دیده شود و در دستور کار جدی ما است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه مطالبه عدالت از ما داشته باشید، افزود: به عنوان مثال با دانشگاه آزاد در یکبار پذیرش هر طور برخورد شده با غیر دولتی‌ها هم باید همان گونه برخورد شود. باید سیاست مشابه باشد. این اصلاحات نیازمند رویکرد همدلانه است.

نظر شما