شناسهٔ خبر: 66660785 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

محمدرضا سنگری:

چشم‌انداز مناسبی برای ادبیات پایداری متصور نیستیم

مدیر اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری گفت: با وجود اقدامات خوبی که طی این چندساله در زمینه تولید محتوا و متن مناسب در راستای ادبیات پایداری به عمل آمده است اما همچنان چشم‌انداز مناسبی برای آن متصور نیستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، آئین تجلیل از نویسندگان دانشگاهی ادبیات پایداری امروز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت در سالن یاس سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

محمدرضا سنگری مدیر اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری یکی از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به پیشینه چهارساله ایجاد چنین اندیشکده‌ای گفت: خوشبختانه گرایش ادبیات پایداری از حدود شانزده سال پیش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دایر شد و 44 دانشگاه کشور با ایجاد رشته و گرایش با این موضوع موافقت کردند هرچند که به دلیل بروز برخی مشکلات از برهه‌ای برخی از این دانشگاه‌ها از پذیرش دانشجو صرف ‌نظر کردند.

وی دانشگاه‌های کشور را متن‌محور عنوان کرد و گفت: متأسفانه در این زمینه و تأمین محتوای درسی در دانشگاه‌ها دچار فقر و مضیقه هستیم و شخصاً اعتقاد دارم که علاوه بر تأمین متن آموزشی با موضوع ادبیات پایداری در دانشگاه ه، باید با انباشت متن نیز روبرو باشیم  تا بتوانیم در مواجهه با تنوع سلایق، هر یک از مخاطبان را به ویژه قشر فرهیخته دانشگاهی را با این محتوا همراه سازیم.

این پژوهشگر ادبیات آئینی و عاشوراپژوه تصریح کرد: با وجود اقدامات خوبی که طی این چند ساله در زمینه تولید محتوا و متن مناسب در راستای ادبیات پایداری به عمل آمده است اما همچنان چشم‌انداز مناسبی برای آن متصور نیستیم و تاکنون مشخص نیست که خروجی این روند قرار است به کجا منتهی شود و فارغ‌التحصیلان هر یک از این گرایش و رشته‌ها قرار است، چه فعالیتی را به انجام رسانده و به چه چشم‌اندازی منتهی شوند.

سنگری افزود: این امر نیازمند آن است که در مسیرها و راه‌های که تاکنون آنها را تجربه نکرده و نرفته‌ایم گام برداریم  و به عنوان یک امر مقدماتی باید در ابتدای راه برای خود یک منظومه فکری و موضوعی طراحی کنیم که قرار است به چه ساحت  و عرصه‌هایی که تاکنون ورود نکرده، داخل شویم که باید بگویم طی این چهار سال از تشکیل اندیشکده ادبیات پایداری حدود 30 محور موضوعی را احصا کرده‌ایم تا با برون‌سپاری آنها از مؤلفان، نویسندگان و درنهایت ناشران بخواهیم که به این موضوعات مورد نظر پرداخته و کار تولید کنند.

وی تأکید کرد: به موازات این اقدام باید در قالب سلسله میزگرد و جلساتی با حضور کارشناسان و علاقه‌مندان، به دنبال ارائه تعریف دقیقی از ادبیات پایداری باشیم که اساساً چه مراد و هدفی از پرداختن به این حوزه ادبی مورد نظر ماست  و در ادامه نیز نیاز به فراهم آوری یک بانک اطلاعاتی موثق و غنی از فعالان، نویسندگان و ناشران این حوزه داریم که  به این واسطه بتوانیم با ایشان ارتباط مفیدی گرفته، از تجارب آنها استفاده کرده و  با اسستفاده از ظرفیت‌های کارشناسی هر یک، به تولید آثار قابل قبول و استاندارد موفق شویم.

علاوه بر محمدرضا سنگری، محمدرضا ترکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، مهدی سعید؛ مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی به بیان دیدگاه خود در زمینه ادبیات پایداری و لزوم هم‌افزایی همه نهادهای ذی‌ربط برای توفیق روزافزون در این عرصه تأکید کردند.

در پایان این مراسم از حسین زحمتکش، مهدی سعیدی، ناصر مولایی، احمد شاکری، محسن شاه رضایی، سیدابراهیم رئوف، حمیدرضا نجف پور و محمدرضا سنگری به پاس نویسندگی در حوزه ادبیات پایداری و همچنین تلاش به منظور ترویج آن تقدیر شد.  

انتهای پیام

نظر شما