شناسهٔ خبر: 66660367 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

واکنش مسلمانان ایتالیا به قانون بسته شدن نمازخانه‌ها

تصویب پیش‌نویس قانون بسته شدن نمازخانه‌ها و مراکز عبادی داخل پاساژها در ایتالیا از سوی نمایندگان مجلس ملی این کشور و ارسال این قانون به مجلس سنا با واکنش گسترده مسلمانان ایتالیا مواجه شده و بسیاری آن را خلاف قانون اساسی توصیف کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از القاهره 24، تصویب پیش‌نویس قانون تعطیلی نمازخانه‌ها و بسیاری از مکان‌های عبادت و نمازخانه‌ها در پاساژها، انبارها و گاراژها شود که بدون مجوز تأسیس شده‌اند و اساساً برای عبادت به حساب نمی‌آیند در ایتالیا باعث نگرانی و ترس مسلمانان شده است، زیرا پس از تصویب نمایندگان در جلسه چهارشنبه گذشته با اکثریت 135 رأی در مقابل 112 رأی، ظرف چند روز آینده در مجلس سنا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مسلمانان ایتالیا پیش‌نویس قانون جدید ضداسلامی را که توسط حزب حاکم به تصویب رسیده است، غیرقانونی و تبعیض‌آمیز توصیف کرده‌اند.

درصورتی‌که پیش‌نویس این قانون در مجلس سنا نیز تصویب شود، لازم‌الاجرا خواهد شد و منجر به بسته شدن بسیاری از نمازخانه‌هایی خواهد شد که در اماکن مختلف برپا شده است.

مدافعان پیش‌نویس قانون جدید اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه را نه اقدام علیه مساجد بلکه علیه اماکن عبادتی توصیف کرده‌اند که هدف آن جلوگیری از ایجاد مکان‌های عبادت در ساختمان‌هایی است که ابتدا برای اهداف دیگر ایجاد شده‌اند.

مسلمانان ایتالیا به نوبه خود نگرانی عمیق خود را در مورد این قانون ابراز کردند که هدف آن بستن بسیاری از نمازخانه‌هایی است که درهای خود را به روی مسلمانان و غیرمسلمانان گشوده‌اند تا در مورد دین اسلام بیاموزند و این اقدام طبق قانون اساسی ایتالیا انجام می‌شود که اجازه تبلیغ دین و انجام عبادت به شرط رعایت اصول اخلاق حسنه را مجاز می‌داند.

در اصل 19 قانون اساسی ایتالیا تصریح شده است: هر فردی حق و آزادی دارد که عقاید دینی خود را به هر نحوی، به صورت فردی یا گروهی، تبلیغ کند و عبادت خود را مخفیانه یا علنی انجام دهد، مگر اینکه این مناسک برخلاف اخلاق حسنه باشد.

سازمان‌های اسلامی ایتالیا تصریح کرده‌اند، با استناد به این اصل علیه هرگونه تصویب قانون محدودکننده فعالیت‌های دینی و اماکن عبادتی خود، در مراکز قضایی اقامه دعوا خواهند کرد. 

انتهای پیام

نظر شما