شناسهٔ خبر: 66660067 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

کودهای یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تأمین می‌شود

19 دی آنلاین: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم اعلام کرد: طی سه سال اخیر توسط این شرکت حدود 5 هزار تن انواع کودهای پتاسه و حدود 11 هزار تن انواع کودهای فسفاته بین کشاورزان استان قم توزیع شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم، این شرکت با ارائه یارانه کود و سبد کودی کامل، نقش مهمی در حمایت از کشاورزان استان و تولید پایدار گندم ایفا می‌کند. این شرکت با هدف افزایش بهره‌وری و راندمان تولید، گام‌های مؤثری در راستای خودکفائی کشور در زمینه این محصول استراتژیک برداشته است.
طی سه سال اخیر حدود 5 هزار تن انواع کودهای پتاسه و حدود 11 هزار تن انواع کودهای فسفاته بین کشاورزان عزیز استان قم توزیع شده است. لازم به ذکر است کودهای فسفاته و پتاسه که به‌صورت یارانه‌ای در استان توزیع می‌شود علاوه بر افزایش کمی محصولات کشاورزی باعث افزایش کیفی محصولات بخصوص غلات و آرد حاصل آن و بخصوص گندم می‌شود.
در سال 1402 حدود 18 هزار تن انواع کودهای شیمیایی یارانه‌ای بین کشاورزان قمی توزیع گردید.

حمایت‌های همه‌جانبه از کشاورزان گندم‌کار قمی
در همین راستا مهندس زند مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، همواره در تلاش بوده است تا با تأمین و توزیع به‌موقع نهاده‌های کودهای پایه کشاورزی و ترویج دانش فنی مصرف این نهاده‌ها به کشاورزان ایرانی، در مسیر تولید پایدار گندم یاری رساند. در سالی که گذشت، به مدد همت و تلاش بی‌وقفه کشاورزان و حمایت‌های دولت، با تأمین به‌موقع و توزیع گسترده و مصرف قابل توجه کودهای پایه کشاورزی، شاهد خودکفایی در تولید گندم بودیم که این دستاورد بزرگ، مرهون زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه همه دست‌اندرکاران این زنجیره می‌باشد.
وی افزود: همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند منجر به افزایش کمی و کیفی انواع محصولات کشاورزی شود، بهبود تغذیه گیاهی است. هر چقدر تغذیه گیاهی بهتر و هدفمندتر انجام شود، نتیجه حاصل از آن در بهبود کمی و کیفی محصول آن بهتر خواهد بود. در بحث تغذیه گیاهی، یکی از آیتم‌های مهم و تأثیرگذار، مصرفی مکفی و متعادل انواع کودهای شیمیایی بخصوص کودهای فسفاته و پتاسه است.
زند افزود: با توجه به شرایط خاصی که استان به لحاظ تنش‌های آب و هوایی دارد، تغذیه گیاهی اهمیت پیدا می‌کند و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. ما در سه سال گذشته با اقدامات ترویجی که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان انجام دادیم و با تدارک و فراهم نمودن سبد کودی کامل حدود 16 هزار تن انواع کودهای پتاسه و فسفاته از طریق شبکه رسمی توزیع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سطح استان (کارگزاری‌های توزیع نهاده‌های کشاورزی) توزیع و در بخش کشاورزی استان مصرف گردید و درنتیجه توانستیم عدد بسیار خوبی از مصرف ترکیب مناسب کودها را داشته باشیم. این اقدامات باعث شد که استان قم در سال‌های اخیر رتبه برتر در مصرف بهینه و متعادل و ترکیب مناسب کودی در سطح کشور را به دست آورد.

نظر شما