شناسهٔ خبر: 66659257 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر شورای عالی انقلا ب فرهنگی:

مجوز پذیرش در علوم پزشکی برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی صادر می‌شود

دبیر شورای عالی انقلا ب فرهنگی گفت: پیگیر این هستیم که امتیازات و مجوز علوم‌پزشکی غیرانتفاعی را صادر کنیم به ویژه  برای مراکزی که از امکانات قوی برخوردار هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین مجمع عمومی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی غیر انتفاعی صبح امروز با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و روسای این موسسات و دانشگاه‌ها برگزار شد.

دکتر عبدالحسین خسروپناه در این برنامه با تبریک دهه کرامت و میلاد حصرت معصومه (ع) و حضرت رضا (ع) با اشاره به جایگاه موسسه‌های آموزش عالی غیر انتفاعی در حکمرانی آموزش عالی کشور گفت: نباید این موسسات را تافته جدابافته از کل حکمرانی آموزش عالی کل کشور بدانیم. باید یک حکمرانی در آموزش عالی کشور حاکم باشد و ذیل آن هم دانشگاه‌ها و موسسات غیر انتفاعی قرار گیرند. من متعمدانه واژه حکمرانی را گفتم. نگفتم حکمت داری، ویژگی حکمرانی مشارکت حداکثری ذی نفعان است.

وی ادامه داد: در تصمیم‌گیری چه در ساحت سیاست گذاری، چه در ساحت تنطیم‌گیری، چه در ساحت راهبری و هدایت گری و چه در ساحت تصدیگری که ۴ رکن حکمرانی هستند، باید مشارکت حداکثری باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این حکمرانی در ۴ ساحتی که عنوان شد با موضوع آموزش عالی، باید مبتنی بر ۳ مبنا باشد که شامل حکمت توحیدی، علم‌نافع و عدالت آموزشی است که هرسه مبنا بسیار است.

وی افزود: اگر حکمرانی در حوزه آموزش عالی آموزش عالی مبتی بر حکمت توحیدی و علم نافع و عدالت آموزشی باشد، هم برای جامعه نافع بوده و مشکل جامعه راحل می‌کند و هم برای عالم نافع است.

خسروپناه افزود: دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی فرصت برابر رشد تعالی را برای نسل جوان در همه مناطق کشور فراهم می‌کنند و این عدالت آموزشی است.

وی افزود: دانشگاه‌های غیرانتفاعی نقش موثری می‌توانند در عدالت آموزشی داشته باشند دولت توان ندارد در همه جا دانشگاه داشته باشد عده‌ای با سرمایه خود این دانشگاه‌ها را راه اندازی می‌کنند این فرصت برابر و یا تقرب به عدالت آموزشی را می‌تواند فراهم کند.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: افرادی که اینجا هستند با راه اندازی موسسات مختلف این فرصت را فراهم می‌کنند تا مردم از آن استفاده کنند البته طبق قانون اساسی قرار نیست کل هزینه تحصیلات آموزش عالی را دولت بدهد بنابراین از کسانی که این موسسات را راه انداری کردند تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: مشارکت ذی نفعان و اجازه دادن به دانشگاه‌های غیرانتفاعی یکی از لوازمی است که می‌توان برای تعریف حکمرانی استفاده کرد.

خسروپناه با اشاره به مقایسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی گفت: در مقایسه آموزش عالی دولتی و غیر دولتی در علوم‌انسانی از ۱۰۰ درصد رشته‌های دولتی ۴۹ درصد علوم انسانی بوده و در دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی ۵۹ درصد است، همچنین ۲۳ درصد رشته‌های دانشگاه‌های دولتی فنی مهندسی بوده که در دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی ۲۴ درصد رشته‌ها فنی و مهندسی است، ۱۱ درصد رشته‌های دانشگاه‌های دولتی پزشکی است اما دانشگاه‌های غیردولتی رشته پزشکی ندارند.

وی ادامه داد: ما پیگیری این هستیم امتیازات و مجوز علوم‌پزشکی غیر انتفاعی را صادر کنیم به ویژه برای مراکزی که از امکانات قوی برخوردار هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ۷ درصد رشته‌های دانشگاه‌های دولتی علوم پایه بوده و ۴ درصد رشته‌های دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی علوم پایه است، ۷ درصد رشته دانشگاه‌های دولتی هنر و ۱۲ درصد رشته‌های دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی هنر بوده است. کشاورزی ۳ درصد رشته دانشگاه‌های دولتی و کمتر از یک درصد رشته‌های دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی است.

وی در مقایسه مقاطع تحصیلی دولتی و غیر انتفاعی گفت: ۶۲ درصد مقاطع دانشگاه‌های دولتی کارشناسی و ۶۳ درصد مقاطع دانشگاه‌های غیردولتی کارشناسی است.

وی ادامه داد: ۱۳ درصد مقاطع دانشگاه‌های دولتی کاردانی و ۵ درصد مقاطع دانشگاه‌های غیردولتی کاردانی است، ۱۷ درصد مقاطع دانشگاه‌های دولتی کارشناسی ارشد و ۳۱ درصد مقاطع دانشگاه‌های غیردولتی کارشناسی ارشد است.

خسروپناه افزود: دکتری تخصصی هم در دانشگاه‌های دولتی به میزان ۳ درصد بوده و در دانشگاه‌های غیرانتفاعی کمتر از یک‌درصد است.

وی با اشاره به مقایسه دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و ژاپن و شرق آسیا گفت: در مقایسه‌ای که داشتم این دانشگاه‌ها سه نوع هستند دانشگاه دولتی، غیر انتفاعی و دانشگاه انتفاعی. به عنوان مثال دانشگاه میشیگان دولتی است، موسسه فناوری ماساچوست غیر انتفاعی است، برخی دانشگاه‌ها انتفاعی هستند که درآمد برای موسسه است مانند دانشگاه تنسی در امریکا.

وی ادامه داد: این تقسیم که در کشور ما یا دولتی است یا غیرانتفاعی. چرا باید منحصر به دانشگاه دوگانه باشیم. آیا نمی‌توانیم دانشگاه وقفی داشته باشیم که در این دو تعریف نباشد. پیشنهاد بعدی من این است که ما باید یک مجموعه سنجش و ارزشیابی به لحاظ اهداف و یک سامانه هوشمند داشته باشیم. این سامانه در حوزه غیر انتفاعی‌ها هم باید ایجاد شود تا سیاست‌ها و اهداف سنجش شود و تک تک دانشگاه‌ها از لحاظ اهداف بازنگری شوند.

وی تاکید کرد: اگر قراراست آمایش برای کل آموزش رخ دهد، دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی نمی‌توانند بگوییند تافته جدابافته هستند.

وی ادامه داد: حتماً در آمایش سرزمین مشارکت حداکثری نخبگان باید رعایت باشد، پیشنهاد من این است یک سند راهبری نقش دانشگاه‌های غیر انتفاعی در حکمرانی آموزش عالی تدوین شود.

خسروپناه افزود: الان این بحث مطرح است که اگر یک دانشگاه غیر انتفاعی منحل شود امکانات آن به کجا باز می‌گردد، نظر شخصی بنده این است که بدون شک اگر این امکانات از دولت باشد باید برگرداند ولی اگر با هزینه خود بوده سرمایه باید به خود مالکش بازگردد، چقدر مبارک است که کسی اگر عمری به آموزش عالی خدمت کرده اگر توان اداره موسسه را ندارد همان مجموعاً راوقف علم کند.

نظر شما