شناسهٔ خبر: 66658691 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

هوش مصنوعی و هولوگرافی، واقعیت افزوده سه‌بعدی را وارد عینک می‌کنند

محققان در حوزه محاسبات فضایی یک نمونه از هدست واقعیت افزوده ابداع کرده‌اند که از تصویربرداری هولوگرافیک برای قراردادن تصاویر رنگی سه‌بعدی روی لنزهایی استفاده می‌کند که به نظر عینک عادی می‌رسند.

صاحب‌خبر -

آی‌تی‌من- بر خلاف هدست‌های حجیم سیستم‌های امروزی واقعیت افزوده، این رویکرد جدید یک تجربه بینایی سه‌بعدی را به شکلی جمع و جور و راحت فراهم می‌کند که برای استفاده تمام روز مناسب است.

«گوردون وتشتاین» استادیار مهندسی برق و کارشناس حوزه رایانش فضایی در این خصوص گفت: این هدست ما از نگاه بیرونی درست مانند یک عینک عادی به نظر می‌رسد اما آنچه که فرد استفاده کننده از میان این لنزها می‌بیند، یک جهان غنی شده با تصاویر کاملا رنگی و محاسبه شده سه‌بعدی است.

وتشتاین و یک تیم از مهندسان این دستگاه را در مقاله‌ای در نشریه «نیچر» معرفی کرده‌اند.
هر چند این دستگاه در حال حاضر صرفا یک نمونه آزمایشی و اولیه (prototype) است اما به گفته محققان ، یک چنین فناوری می‌تواند حوزه‌هایی مانند بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی ‌تا آموزش را متحول سازد؛ در واقع در هر زمینه‌ای که تصویربرداری محاسبه شده ممکن است فهم کاربر از جهان پیرامون او را ارتقا بدهد.

محققان برای موفقیت در این زمینه از طریق ترکیب تصویربرداری هولوگرافیک ارتقا یافته با هوش مصنوعی و رویکردهای جدید نانوفتونیک، بر یک رشته از موانع فنی غلبه کرده‌اند. وتشتاین برای تولید تصاویر سه بعدی که از لحاظ بصری راضی‌کننده‌تر باشند از رویکردهای سنتی استریوسکوپیک به سمت هولوگرافی حرکت کرد که یک تکنیک بصری جایزه نوبل است که در اواخر دهه ۱۹۴۰ ابداع شده است.

تیم وتشتاین برای برطرف کردن کاستی‌های این روش از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت و عمق در تصاویر هولوگرافیک استفاده کرد و سپس با استفاده از پیشرفت‌ها در زمینه نانوفتونیک و فناوری‌های نمایشی موجی موفق شدند هولوگرام‌های محاسبه شده را وارد لنزهای عینک‌ها کنند.

نتیجه نهایی این تکنیک‌های نمایشی موجی جدید و بهبود در تصویربرداری هولوگرافیک یک تجربه بصری واقعی سه‌بعدی است که از لحاظ بصری برای کاربر راضی کننده است بدون اینکه خستگی ناشی از رویکردهای قبلی را ایجاد کند.
 
 
مرجع : ايرنا

نظر شما