شناسهٔ خبر: 66658388 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

۷۰ هزار متقاضی درصف انتظار تراکتور هستند/۳۰۰ هزار تراکتور فر...

اقتصاد ایران: رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به نارضایتی کشاورزان و صف طولانی انتظار گفت: ۷۰ هزار متقاضی در صف انتظار دریافت تراکتور هستند که تعدادی از آنها پول نقد دارند .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران درباره چرایی وضعیت بازار تراکتور عنوان کرد: توزیع تراکتور تا سال ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بود و در ادامه با درخواست تولیدکنندگان و با هزینه بالا سایتی راه اندازی شد و کشاورزان ثبت سفارش می‌کنند. اما چرا این حجم نارضایتی وجود دارد زیرا صف انتظار طولانی است و بر اساس برخی گزارش‌ها ۷۰ هزار نفر با درخواست تسهیلات و نقدی در صف انتظار برای دریافت تراکتور هستند.

وی افزود: ظرفیت امسال تولید تراکتور در کشور ۳۵ هزار دستگاه پیش بینی شده است. سال گذشته این عدد ۲۵ هزار دستگاه بود. در دو سال اخیر حدود ۵۰ هزار تراکتور تولید شد. بنابراین با انباشت ۴ تا ۵ ساله تقاضا رو به رو هستیم؛ علاوه بر اینکه ۵۰ درصد ماشین آلات بخش کشاورزی فرسوده بوده و سالانه به این آمار افزوده می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وضعیت در کمباین‌ها حادتر است، گفت: ۵۵ درصد تراکتورهای موجود کشور سن بالای ۱۳ سال دارند و ۶۰ درصد کمباین‌ها معادل ۱۲ هزار دستگاه فرسوده هستند.

ضایعات غلات به دلیل فرسودگی کمباین‌ها

ذوالفقاری با اشاره به ضایعات بخش کشاورزی به دلیل فرسودگی ماشین آلات کشاورزی عنوان کرد: نیازمندی امسال تراکتور و کمباین حوزه کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده با جزئیات که حدود ۲۰ هزار دستگاه است. در حال حاضر ۲۰ میلیون غلات شامل ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم، ۳ میلیون تن جو و حدود ۳ تا ۴ میلیون تن دانه روغنی و… می‌شود. اگر به دلیل فرسودگی برداشت محصولات فقط یک درصد از غلات که معادل ۲۰۰ هزار تن می‌شود از بین برود با همان عدد می‌توان بخشی از نوسازی ناوگان کمباین را انجام داد.

از هدر رفت سوخت تا چالش تأمین آن

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در ادامه سخنان خود به میزان سوخت این ماشین آلات فرسوده اشاره کرد و گفت: تراکتور به طور میانگین سالانه ۸۰۰ ساعت فعالیت دارد و اگر به سن فرسودگی رسیده باشد هر ساعت ۳.۵ لیتر سوخت اضافه دارد. که اختلاف سوخت ماشین آلات با عمر مفید و فرسودگی ۳۰۰ هزار دستگاه عدد بزرگی می‌شود.

وی ادامه داد: چالش دیگر در تأمین سوخت این ماشین آلات مساله قاچاق است که میزان تخصیص سوخت را در ۲۲ استان کاهش داده است. در حالی که راه جلوگیری از سوخت کاهش یکباره آن برای کشاورزان نیست چون مشکلات این حوزه را بیشتر می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی پیگیر موضوع است تا چالش کشاورزان را در بخش دریافت سوخت کاهش دهد.

میزان مصرف انرژی در حوزه کشاورزی چقدر است؟

این مسؤول دولتی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه نشست خود با خبرنگاران به حجم مصرفی انرژی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۲.۹ میلیون لیتر سهم کشاورزی در سوخت است که امسال با کاهش ۴۰۰ میلیون لیتری به ۲.۲ درصد رسیده است. همچنین ۱.۹ درصد گاز، ۴.۴ درصد سوخت مایع و ۱۴ درصد برق کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

ذوالفقاری در پایان با تاکید بر ضرورت نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی عنوان کرد: ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد که این امر ضروری می‌کند تا سالانه ۵۰ هزار تراکتور در کشور تولید شود؛ ۲۰ هزار دستگاه برای کسانی که متقاضی تراکتور هستند و قبلاً نداشته‌اند و ۳۰ هزار تراکتور نیز برای نوسازی اما برنامه‌ریزی امسال تولید تراکتور ۳۵ هزار دستگاه است. البته تولید سالانه ۳۰ هزار تراکتور جایگزین بعد از ۱۰ سال ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده را از رده خارج می‌کند که به طور قطع در این مدت تعداد فرسوده‌ها عدد بزرگ‌تری خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما