شناسهٔ خبر: 66658371 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بهترین تانک های ارتش آمریکا؛ هیولاهایی ترسناک و مرگبار

صاحب‌خبر -

اگر به دنیای وسایل نقلیه جنگی علاقه‌مندید، در این مطلب، به معرفی ۵ تانک ارتش آمریکا می‌پردازیم که در تاریخ نقش مهمی داشته‌اند.

ارتش ایالات متحده سابقه‌ای طولانی و درخشان در نبردهای زرهی دارد. در حالی که همه مهارت‌های زره‌پوش ورماخت آلمان در جنگ جهانی دوم را به یاد می‌آورند؛ ولی با وجود برتری فنی تانک‌های آلمانی، آمریکایی‌ها توانایی تولید انبوه را داشتند.

این توانایی تولید انبوه به‌ویژه در نیمه دوم جنگ، برتری را به نیروهای متفقین بخشید. علاوه بر این، فرماندهان تانک آمریکایی در تاریخ جنگ‌های مدرن نقش مهمی ایفا کرده‌اند. افرادی مانند ژنرال جرج اس پاتون، اطمینان حاصل کردند که توانایی‌های زره‌پوش ارتش آمریکا برای همیشه به‌عنوان نیرویی غالب شناخته شود.

بنابراین، با نگاهی به توسعه تانک در قرن گذشته، انتخاب بهترین تانک های ارتش آمریکا تمام دوران ممکن است دشوار به نظر برسد. با این حال، اگر معیارهای مناسبی داشته باشیم، این کار آسان و سرگرم کننده می‌شود.

مهم‌ترین عامل فقط برتری فنی نیست. به هر حال، نازی‌ها در جنگ جهانی دوم تانک‌های بهتری داشتند، اما در نهایت از متفقین شکست خوردند.

بهترین تانک های ارتش آمریکا در میادین نبرد

معیارهای مورد استفاده در این مقاله شامل جنبه‌های فنی طراحی تانک مانند ضخامت زره، اندازه توپ، قدرت مانور و برد است. اما نکته کلیدی، فراگیر بودن این تانک‌هاست. آیا تولید این تانک‌ها آسان بود؟ آیا نگهداری آن‌ها ارزان بود؟ و آیا به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند؟ در هر مورد، تانک‌هایی که در این لیست آمده‌اند، برای آمریکا و تضمین برتری ارتش ایالات متحده اهمیت فراوانی داشتند. در ادامه با ما همراه باشید.

۱. تانک M551 Sheridan

شریدن M551، یکی از تانک‌های قدیمی اما کارآمد آمریکا است که در جنگ ویتنام آتیش به پا کرد. این تانک سبک چندکاره هم روی آب حرکت می‌کرد و هم با قابلیت حمل‌ونقل هوایی، غافلگیرکننده بود. در آن زمان، هیچ تانکی این ویژگی‌ها را با هم نداشت.

بهترین تانک های ارتش آمریکا - M551 Sheridan بهترین تانک های ارتش آمریکا - M551 Sheridan

M551A1 Sheridan

تو ویتنام که جاده درست و حسابی کم بود، جابه‌جایی زمینی تانک‌ها سخت بود. اینجا بود که حمل‌ونقل هوایی شریدن به کمک می‌آمد.

این تانک سلاح‌های پیشرفته‌ای هم داشت. موشک‌های ضدتانک هدایت‌شونده‌ای که از دور دشمن را هدف قرار می‌دادند و دید در شب فوق‌العاده‌ای که به دیدن دشمن در جنگل‌های پر درخت کمک می‌کرد.

البته سبکی زره شریدن، نقطه ضعفش هم بود. زره آلومینیومی آن به راحتی آسیب می‌دید و در مقابل تانک‌های سنگین‌تر، حرفی برای گفتن نداشت. به همین دلیل، بعد از مدتی شریدن بیشتر نقش پشتیبانی پیدا کرد و نهایتا بعد از ۳۴ سال خدمت بازنشسته شد.

۲. تانک M26 Pershing

تانک پرشینگ، محصول ایالات متحده، به عنوان جایگزینی قدرتمند برای تانک مشهور اما قدیمی شرمن (که در جنگ جهانی دوم به کار گرفته می‌شد) طراحی و ساخته شد. وزن این تانک از 40 تن فراتر رفته و از زره‌ای به مراتب ضخیم‌تر از شرمن بهره می‌برد. این زره مستحکم در کنار توپ 90 میلی‌متری M3، پرشینگ را به کابوسی ترسناک برای دشمنان در نبردهای تانک به تانک تبدیل می‌کرد.

بهترین تانک های ارتش آمریکا - M26 Pershing بهترین تانک های ارتش آمریکا - M26 Pershing

بهترین تانک های ارتش آمریکا

ایده اولیه ساخت پرشینگ، مقابله با تانک قدرتمند آلمانی تایگر 1 در جنگ جهانی دوم بود. با این حال، عرصه نبرد واقعی این تانک تا جنگ کره فراهم نشد، جایی که در مقابل تانک‌های T-34 شوروی قرار گرفت. با وجود عمر نسبتاً کوتاه پرشینگ، این تانک به‌عنوان الهام‌بخش تانک‌های MBT بعدی آمریکا عمل کرد. علیرغم عمر خدمتی کوتاه‌تر در مقایسه با سایر تانک‌های MBT آمریکایی، تانک M26 Pershing عملکردی درخشان در جنگ کره از خود به جای گذاشت. شایان ذکر است که دسترسی و نگهداری از این تانک در هر دو جنگ جهانی دوم و کره به آسانی امکان‌پذیر بود.

۳. تانک M1 Abrams

M1 آبرامز، یک تانک افسانه‌ای آمریکایی است که قدرت خودش را در عملیات طوفان صحرا به‌عنوان تانک جنگی اصلی (MBT) به اثبات رساند و همچنان به‌عنوان برترین تانک ارتش ایالات متحده شناخته می‌شود. اما چه چیزی باعث چنین جایگاهی برای آبرامز شده است (و چرا در رتبه اول این فهرست قرار ندارد)؟

این تانک غول پیکر به توپ قدرتمند 120 میلی‌متری XM256 مجهز است که می‌تواند اهداف را در فاصله تقریباً سه کیلومتری نابود کند. همچنین، یک مسلسل هم‌محور M240 و یک مسلسل سنگین کالیبر 50 دیگر بر روی آن نصب شده است.

بهترین تانک های ارتش آمریکا - M1 Abrams بهترین تانک های ارتش آمریکا - M1 Abrams

از نظر تحرک، آبرامز قادر است با سرعت 67 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و برد عملیاتی آن به 412 کیلومتر می‌رسد. این تانک از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند تصویربرداری حرارتی، سیستم کنترل آتش کامپیوتری و زره واکنش‌پذیر برخوردار است که باعث افزایش شانس زنده ماندن تانک و خدمه چهار نفره آن در میدان نبرد می‌شود.

اولین حضور آبرامز به سال 1980 بازمی‌گردد و درخشان‌ترین عملکرد آن در جنگ علیه ارتش صدام حسین که از تجهیزات شوروی استفاده می‌کرد، رقم خورد. این تانک‌ها در سال 2003 مجدداً در عراق به میدان رفتند. با این حال، از آن زمان تاکنون (بعد از 1991) درگیر نبردهای کلاسیک و زره‌پوش نشده‌اند که بتواند جایگاه آن را به‌عنوان یک تانک قدرتمند تثبیت کند.

آخرین نسخه به‌روزرسانی‌شده آبرامز، مدل AbramsX، وعده ارتقای قابلیت‌ها و حفظ برتری نظامی آمریکا در مقابل دشمنان زره‌پوش را می‌دهد. با وجود تمام این ویژگی‌ها، تعداد تانک‌های آبرامز هرگز به اندازه تانک‌های پرشمار شرمن نرسیده است. علاوه بر پیچیدگی و چالش‌های نگهداری، آبرامز در میدان نبردی که در آن تانک‌های هم‌رده حضور داشته باشند، به‌طور کامل محک نخورده است.

با تمام این تفاسیر، M1 آبرامز بدون شک یک تانک فوق‌العاده است که به‌طور مداوم در حال ارتقا و به‌روزرسانی برای حفظ جایگاه خود به‌عنوان یکی از قدرتمندترین تانک‌های جنگی جهان است.

۴. تانک M60 Patton

این غول زرهی که در اوج جنگ سرد رونمایی شد، برای مقابله با ارتش سرخ در آن سوی دیوار برلین ساخته شده بود. این تانک مجهز به سیستم کنترل آتش یکپارچه‌ای بود که امکان شلیک سریع (نسبت به تانک‌های رقیب شوروی) را فراهم می‌کرد. همچنین توپ قدرتمند 105 میلی‌متری و برد پیمایش بیشتری نسبت به تانک‌های قبلی داشت.

با اینکه ترس از عقب افتادن از شوروی در طراحی تانک، باعث شد M60 با مشکلات جزئی وارد خدمت شود، اما کارایی و قدرت آن چنان بالا بود که همچنان در برخی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین تانک های ارتش آمریکا - M60 Patton بهترین تانک های ارتش آمریکا - M60 Patton

البته ارتش آمریکا دیگر از M60 استفاده نمی‌کند، اما این تانک به کشورهای مختلفی فروخته شد و عملکرد درخشانی در جنگ‌هایی مانند جنگ یوم کیپور اسرائیل از خود به جای گذاشت. نیروهای زرهی اسرائیل به M60 اعتماد کامل داشتند و این تانک نقشی اساسی در نجات کشور در شرایط سخت ایفا کرد.

همانطور که از نام تانک M60 پاتون پیداست، آن یک تانک تهاجمی، قدرتمند و بی‌رحم است. به همین دلیل، آمریکایی‌ها برای دهه‌ها آن را به‌عنوان سدی محکم در برابر ارتش سرخ در اروپا مستقر کردند.

۵. تانک M4 Sherman

در حالی که طرفداران تانک M1 آبرامز ممکن است با ناراحتی موافق باشند، ام4 شرمن، که با استانداردهای امروزی یک تانک قدیمی به حساب می‌آید، عنوان بهترین تانک آمریکایی را از آن خود می‌کند.

ام4 نماد قدرت آمریکا در جنگ جهانی دوم بود. این تانک نه تنها نماد توان نظامی ایالات متحده در میدان نبرد، بلکه نماد قدرت صنعتی عظیم آمریکایی‌ها نیز به شمار می‌رفت.

خطوط تولید انبوه آمریکا از سال 1942 تا 1945 حدود 50 هزار دستگاه از این تانک را تولید و به تمامی جبهه‌های نبرد فرستادند. این حجم از تولید، شرمن را به پربازده‌ترین تانک در تاریخ آمریکا تبدیل کرد.

در حالی که ممکن است تانک‌های مدرن‌تر و قدرتمندتری مانند آبرامز وجود داشته باشند، شرمن در زمان خود، یک غول بی‌رقیب بود. سادگی طراحی، قابلیت اطمینان بالا، سهولت در نگهداری و تولید انبوه، شرمن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم تبدیل کرده بود.

بهترین تانک های ارتش آمریکا - M4 Sherman بهترین تانک های ارتش آمریکا - M4 Sherman

بهترین تانک های ارتش آمریکا

توپ 75 میلی‌متری این تانک، اگرچه در مقایسه با تانک‌های مدرن ضعیف‌تر به نظر می‌رسد، در آن زمان برای سربازان آمریکایی که به آن اعتماد داشتند، نعمتی الهی به شمار می‌رفت. ژنرال پاتون، یکی از فرماندهان مشهور آمریکایی در جنگ جهانی دوم، به‌طور کامل به قابلیت‌های شرمن ایمان داشت و آن را ستایش می‌کرد.

به جرأت می‌توان گفت که ام ۴ شرمن، با توجه به شرایط زمانی و نیازهای آن دوران، بهترین تانک آمریکایی ساخته شده تا به امروز است. تانکی ارزان، قابل اعتماد، با نگهداری آسان و قابلیت تولید انبوه که هیچ تانک دیگری در تاریخ آمریکا به آن نرسیده است.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در فناوری تانک‌ها، بعید به نظر می‌رسد که شاهد تولید دوباره تانکی با این ویژگی‌های منحصر به فرد در زرادخانه آمریکا باشیم.

در گجت نیوز بخوانید:
تانک M2 بردلی: بررسی جامع تانک افسانه‌ای ایالات متحده آمریکا از نسل جدید تانک ترسناک بردلی رونمایی کرد اولین نسخه از تانک جنگی چلنجر ۳ به میدان آمد؛ مرگبار و مدرن خودروی رزمی M10 بوکر (M10 Booker) معرفی شد؛ تانک مرگبار جدید ارتش آمریکا چلنجر ۳ ؛ پیشرفته‌ترین تانک اروپایی‌ها به میدان آمد + عکس

نظر شما