شناسهٔ خبر: 66657850 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

۲ میلیارد نفر در جهان به «آشپزی پاک» دسترسی ندارند

سیاست‌مداران در پاریس گرد هم آمده‌اند تا با یکی از بزرگترین قاتل‌های خاموش جهان یعنی روغن‌های کثیف آشپزی مقابله کنند. دو میلیارد نفر در سطح جهان به پخت‌وپز تمیز دسترسی ندارند و همین امر باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در آفریقا، از هر پنج نفر، چهار نفر روی آتش و اجاق‌های معمولی آشپزی می‌کند و همین موضوع دومین عامل مرگ زودرس در میان زنان و کودکان این قاره شده است. نشست سران آشپزی پاک در آفریقا که توسط آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در مقر یونسکو برگزار شد، قرار است راه‌حل‌هایی را برای مقابله با این موضوع اعلام کند.

۲.۳ میلیارد نفر در سطح جهان به پخت‌وپز تمیز دسترسی ندارند؛ آشپزی پاک به سوخت و تجهیزاتی اطلاق می‌شود که به طور قابل‌توجهی انتشار آلاینده‌های مضر برای سلامت انسان را محدود یا از آن جلوگیری می‌کند. با وجود گستردگی این مشکل، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که اروپا می‌تواند با پول نسبتاً کمی به حل این چالش کمک کند.

۲ میلیارد نفر در جهان به «آشپزی پاک» دسترسی ندارند

چگونه آشپزی تمیز می‌تواند به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک کند؟

نداشتن دسترسی به آشپزی تمیز یک مسئله فرابخشی است به طوری‌که فقر مردم را تشدید می‌کند، وقت زنان را هدر می‌دهد، بیماری‌های تنفسی و قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد و باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای و نهایتاً گرم شدن سیاره می‌شود. پخت‌وپز با سوخت‌های به اصطلاح کثیف مانند زغال چوب، هیزم، زغال سنگ، نفت سفید و زباله‌های کشاورزی سطوح بالایی از آلودگی ایجاد می‌کند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی این مشکل را در زمینه‌های مختلف ملی نشان می‌دهد. روی آوردن به سوخت‌های «تمیز» پخت و پز مانند گاز مایع (LPG) و صفحات داغ برقی، بسته به سیستم قدرت یک کشور، ممکن است انتشار گازهای گلخانه‌ای را در کوتاه‌مدت تا حدودی افزایش می‌دهد اما با در نظر گرفتن کاهش انتشار متان و سایر گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق ناقص هیزم و زغال در اجاق‌های اصلی، آژانس بین‌المللی انرژی کاهش خالص ۱.۵ گیگاتن CO2 را تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌کند. این مقدار بسیار زیاد است که تقریباً همان مقدار CO2 منتشر شده توسط هواپیماها و کشتی‌ها در یک سال است.

۲ میلیارد نفر در جهان به «آشپزی پاک» دسترسی ندارند

نظر شما