شناسهٔ خبر: 66656773 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

حجت‌الاسلام پورمحمدی مطرح کرد؛

معارف حق را باید منتشر کرد/ معرفی کتب صدسالگی حوزه علمیه قم

مجموعه کتب صدسالگی حوزه علمیه قم با حضور حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی شد. وی در این نشست از ضرورت انتشار معارف حق صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مجموعه کتب صدسالگی حوزه علمیه قم با حضور حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در ششمین روز از نمایشگاه مورخ دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن گوشه نقد معرفی شد.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با اشاره به مضمون روایتی از امام‌رضا علیه‌السلام درباره انتشار معارف دین گفت: انسان ها فطرت پاک و حق‌طلب دارند و مطالب و معارف حق را باید منتشر کرد. جشنواره‌های فرهنگی همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب باید جایی برای رساندن مطالب حق و واقعیت به گوش مردم باشد.

وی در ادامه با بیان مروری از تاریخ تشکیل حوزه علمیه قم افزود: انقلاب اسلامی پارادایمی از نقش دین در زندگی را به جهان ارائه کرد که منشا و مبدا آن تشکیل مرکز تبلیغ دین و تربیت دینی، حوزه علمیه قم است. تشکیل حوزه علمیه قم انتقال دانشگاه و مرکز معارف دین از خارج از ایران به داخل آن بود که در نزدیکی کانون سیاسی ایران در زمان انتقال حکومت از قاجار به پهلوی تاسیس شد. شکل‌گیری حوزه علمیه قم تا کنون منشا تاثیرات و تحولات عمیقی بر زندگی مردم در ایران، منطقه و جهان شده است و شناخت تاریخ آن بسیار اهمیت دارد. 

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در معرفی آثار و کتب صدسالگی حوزه علمیه قم گفت: در این مرکز آثاری همچون کتاب زندگی حاج شیخ‌عبدالکریم حائری‌یزدی با عنوان حاج شیخ، سیر تحولات فکری و اجتماعی حوزه علمیه قم و کتاب‌هایی با موضوع نظریه‌های سیاسی بزرگانی همچون شهید صدر و شهید مطهری و... و ده جلد کتاب درباره صدسالگی حوزه علمیه قم  و کتاب‌هایی دیگر منتشر شده است. 

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در پایان درباره فعالیت‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی بیان کرد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حال تولید بزرگترین و قوی‌ترین موتور جست‌وجوی کشور برای پژوهش در اسناد تاریخی است که تحول عظیمی در تاریخ‌پژوهی در تحقیقات پژوهشگران ایجاد خواهد کرد. همچنین اخیرا باشگاه تاریخ‌نگاران جوان ایجاد شده تا پیشکسوتان تاریخ پژوه با جوانان علاقه‌مند به هم‌نشینی و تبادل‌نظر بپردازند.

وی در پایان درباره منابع موجود در مرکز اسناد انقلاب اسلامی بیان کرد: اسناد موجود در این مرکز شامل اسناد گوناگون تاریخی همچون تاریخ‌شفاهی خاطرات  بیش از ۲۷۰۰ نفر، اسناد رژیم سابق در ادارات مختلفی همچون ساواک، شهربانی، ارتش و... و مطبوعات مختلف ایران در ۱۷۰ سال گذشته است. همچنین اخبار و گزارش‌های خبرگزاری‌های خارجی از ایران در صدسال گذشته پس از جمع‌آوری و ثبت در آینده منتشر خواهد شد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما