شناسهٔ خبر: 66656324 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

فرشید طالبی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

این لیگ چیزی نیست که به آن ببالیم

قرار بود مرد سال ۲۰۱۱ آسیا شود اما به جایگاه دوم رسید و دستش توپ طلای آسیا را لمس نکرد. فرشید طالبی به عنوان مدافع منتخب آسیا حالا خارج از گود نشسته و بیشتر در قالب یک کارشناس فوتبال فعالیت می‌کند. البته او به تازگی از شیراز به تهران نقل مکان کرده و گویا اهداف جدیدی درفوتبال داردکه به قول خودش بعدا صدایش در می‌آید.به هر حال او درگفت‌و‌گو با جام‌جم درباره لیگ بیست وسوم وجنبه‌های مختلف آن صحبت می‌کند.

صاحب‌خبر -
 
مدعیان قهرمانی
درباره این‌که چه تیمی قهرمان لیگ‌برترمی‌شود نمی‌توان صحبت کرد.استقلال با‌ثبات است و سبک بازی خودش را دارد. پرسپولیس هم واقعا با تحولات زیادی روبه‌رو شد. امسال جنگ بر سر عنوان قهرمانی چیزی است که در سال‌های اخیر واقعا سابقه نداشت. همه چیز بسیار تنگاتنگ است و به نظر من شاید تا ثانیه آخر در آخرین بازی لیگ‌برتر طول بکشد و ما برای شناختن قهرمان باید تا لحظه آخر صبر کنیم.
     
مهد کودکی به نام سپاهان
آنچه برای سپاهان اتفاق افتاد یک کتاب است. اتفاقات غیرفوتبالی، آنچه در آسیا رخ داد و ماجراهای مربوط به مربی چیزهایی بود که سپاهان با آن آشنایی نداشت. سپاهان در۱۰هفته اخیر ازشاکله اصلی خودش خارج شد. این تیم هم از درون و هم از بیرون ضربه خورد. باید بگویم این باشگاه تبدیل به مهدکودک شد و از فرم واقعی‌اش بسیار فاصله گرفت. خیلی‌ها در ریختن ابهت سپاهان نقش داشتند که بعدا درباره آن صحبت می‌کنم.
     
تراکتور دیر استارت زد
تراکتور همان اوایل فصل از کورس قهرمانی جا ماند، همان روزهایی که گل‌های بدی می‌خورد و امتیازهای حساسی که از دست می‌داد. تفکر قهرمانی این است که از همان بازی نخست همه چیز را مثل فینال ببینید. تراکتور دیر استارت زد و دیر راه افتاد و بزرگ‌ترین ضربه را به خودش زد. تراکتور مشکل دیگری هم داشت. بازیکنان این تیم تفکر قهرمانی نداشتند. یک بازیکن هر چقدر هم خوب باشد بدون انگیزه و بدون اندیشه قهرمانی به جایی نمی‌رسد. درنهایت یک موضوع دیگرهم می‌ماند. این تیم تمام تقابل‌های مهم با رقبا را واگذار کرد.
     
امان از تغییرات مدیریتی
انگار سقوط بخش بندی شده است. زمانی تیم‌های شمالی‌ همگی در معرض سقوط بودند و حالا این فصل تیم‌های جنوبی رتبه‌های آخر جدول را دارند. فولاد زمانی حرف زیادی برای گفتن داشت اما اکنون در معرض سقوط قرار دارد. عیار این تیم قبلا کم‌نظیر بود. اگرازدلایل سقوط دسته‌جمعی جنوبی‌ها می‌پرسیدباید بگویم امان ازتغییرات مدیریتی. ازصنعت نفت که بگذریم به فولاد می‌رسیم که بارها مربی عوض کرد. امسال اوضاع برای تیم‌های جنوبی فاجعه باربود. این اتفاقات بیشتر ریشه در خود استان دارد. امیدوارم مسئولان به خودشان بیایند.
     
خارجی خوب، خارجی بد
بازیکنان خارجی در این فصل بسیار تاثیرگذار شده‌اند، به خصوص بازیکنانی که در استقلال و پرسپولیس بازی می‌کنند. ریکاردو آلوز در تراکتور هم فوق‌العاده است. بلانکو در استقلال و ارونوف در پرسپولیس بسیار عالی هستند. بازیکنان دیگری مثل تورس هم در تراکتور هستند. مربی خارجی خوب نیز در این فصل داشتیم. بالاخره بعد از خارجی‌های فاجعه‌آمیز فصل‌های گذشته اکنون شاهد درخشش جدیدها هستیم. جهش قیمت ارز باعث شد مدیران باشگاه‌ها دقت بیشتری در خرید بازیکنان خارجی داشته باشند. البته هنوز هم خارجی بد و بی‌کیفیت در این لیگ دیده می‌شود.
     
بی معنی مثل فوتبالِ بدون پول
اصلا منتقد افزایش رقم قرارداد بازیکنان و مربیان نیستم. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که رو به پیشرفت است و پول هم یکی از جنبه‌های آن به شمار می‌رود. فوتبال نیز تعریف نمی‌شود جز با پول و اصلا فوتبال بدون پول بی‌معنی است. پول در فوتبال ما باید مدیریت شود. الان سقف قرارداد گذاشته‌اند. تیم‌های عربستانی با پول، فرهنگ خودشان را به دنیا نشان می‌دهند. اما تنها کاری که از دست ما برمی‌آید این است که سقف قرارداد می‌گذاریم.
    ‌
همه چیز درباره کیفیت فنی لیگ
اظهارنظر کلی من درباره کیفیت فنی لیگ را می‌شود در این جمله خلاصه کرد: دیدارهای چهار تیم بالای جدول در هفته اخیر لیگ برتر را ببینید. این چهار تیم با بهترین مدافعان و مهاجمان لیگ چند گل زدند؟ لیگ ما مدام می‌جوشد اما ناگهان این جوشش یکباره متوقف می‌شود. خیلی خلاصه بگویم: لیگ ما چیزی نیست که به آن افتخار کنیم و ببالیم.
     
چالش همیشگی داوری
مساله داوری همیشه در لیگ‌برتر فوتبال ایران یک چالش همیشگی بوده است. ما درجهت رشد قدم برنمی‌داریم. الان تمام فوتبال دنیا از سیستم VAR استفاده می‌کند ولی ما استفاده بهینه ازاین موضوع نداریم. داوران ما اشتباهات زیادی دارند. البته این قشر گاهی اوقات مظلوم واقع می‌شود.استفاده ازVAR التهابات را کم می‌کند.واقعیت این است که الان ما هیچ دیداری را نمی‌بینیم که در آرامش برگزار شود.

نظر شما