شناسهٔ خبر: 66656072 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

با حضور شاعران و ادیبان؛

آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در سنندج برگزار شد

کردستان - آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، با حضور شاعران، ادیبان و اساتید برجسته دانشگاهی استان کردستان در محل کتابخانه مرکزی مطهری شهر سنندج برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سه‌شنبه در این آیین گفت: اثر جاودان فردوسی یکی از مهمترین اسناد مکتوب ایران زمین و ادبیات کهن پارسی، حماسه‌ای منظوم با حدود ۶۰ هزار بیت شامل اسطوره‌ها، افسانه‌ها و تاریخ چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان ایران از ابتدا تا آغاز دوران اسلامی در سده هفتم است.

معصومه حسنی خونسار ادامه داد: به اعتقاد همه پژوهشگران متخصص در تاریخ و ادبیات، نقش شاهنامه فردوسی در پاسداری از اصطلاحات و دستور زبان فارسی، حفظ عناصر ملی، ملیت و درونمایه‌های شالوده‌ای قومیت ایرانی، حتی احیا هنر نقاشی و خطاطی و همچنین توجه ویژه آن به تربیت و اخلاق غیرقابل انکار است.

وی یکی از وظایف کتابخانه‌های عمومی را برگزاری بزرگداشت مشاهیر و نامداران عنوان کرد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی در کردستان تلاش می کند در کنار این برنامه‌ها، برای مشاهیر نامی استان نیز بصورت متناوب بزرگداشت و نکوداشت برگزار کند.

دکتر نجم الدین جباری استاد برجسته دانشگاه کردستان در این مراسم ابتدا خلاصه‌ای از تاریخچه و نحوه خلق شاهکار شاهنامه ارائه و سپس جمال احمدی آیین نیز اشعار نغزی از شاهنامه خواند و در ادامه تعدادی از شاعران حاضر در مجلس اشعاری در وصف حکیم فردوسی سرودند.

آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در سنندج برگزار شد

این آیین بزرگداشت به همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و اداره کتابخانه‌های عمومی استان و انجمن فرهنگی ادبی ئالا به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی برگزار شد.

نظر شما