شناسهٔ خبر: 66655936 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران:

انتقال خون ایران در جهان زبانزد است

زهرا روز بروزی

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: سیستم انتقال خون ایران در جهان زبانزد است و ظرفیت‌های نهادینه بسیار خوب و چشمگیری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در پنجمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون که از امروز در حال برگزاری است، گفت: دکتر جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران موتور اصلی این برنامه است. به ایران برای برگزاری این کنگره تبریک می‌گویم و برای من مایه مسرت است که سه سال در دفتر WHO ایران کار می‌کنم.

وی تاکید کرد: من به شدت تحت تاثیر استانداردهای سلامت، بهداشت و درمان ایران قرار گرفتم؛ نه بر اساس دیدگاه شخصی بلکه بر اساس استانداردهای who و جهانی. این فرصت بسیار خوبی برای حضار است که حاصل شده تا بتوانند پیشرفت‌های بهداشت و سلامت منحصر به فرد ایران را در منطقه و جهان مشاهده کنند. برخی از بخش‌های سازمان انتقال خون فعالیت‌های ویژه‌ای دارند و در زمینه اصلاح خدمات درمان و بهداشت فعال هستند که فرصت بسیار خوبی برای کارشناسان این امر فراهم آورده تا بتوانند از دوره‌های آموزشی بهره‌مند شوند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران به خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان افغان ارائه می‌دهد اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ۸۵ میلیون نفر جمعیت خود، به صورت رسمی ۵ میلیون پناهنده دارد که در ایران بسیاری از خدمات بهداشت و درمان را بدون هزینه دریافت می‌کنند.

وی گفت: من به شدت تحت تاثیر سیستم انتقال خون ایران قرار گرفتم که در شرق مدیترانه و غرب آسیا بسیار خاص و منحصر به فرد است. این سیستم در جهان زبانزد است و ظرفیت‌های نهادینه بسیار خوب و چشمگیری دارد.

نماینده WHO در ایران، ضمن تقدیر از اقدامات ایران برای گسترش بهداشت در منطقه بیان کرد: تمامی هیئت‌ها و شرکت کنندگان در این سمینار به این توانمندی‌های ایران اشراف دارند و در ژورنال‌ها و تمامی اطلاعات منتشر شده سطح بالای ایران در این حوزه مشخص است. ایران عضو WHO است و پوشش سلامت جهانی WHO را دنبال می‌کند که منجر به ارتقاD سطح بهداشت و سلامتی می‌شود و ایران نقش موثری در آن دارد.

وی افزود: تلاش ایران در راستای فراهم کردن این امکانات برای کسانی است که دسترسی کافی به سلامت و درمان ندارند یا هزینه‌های لازم برای آن را نمی‌توانند تقبل کنند.

جعفر حسین همچنین به فجایع غزه و کمبود خون در این منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: در غزه خون عامل بسیار تاثیرگذاری است که کمبود آن به شدت مشاهده می‌شود. در ایران نیز بلایای طبیعی زیادی مانند سیل چابهار، زلزله و تصادفات فراوانی که در ایران به وجود می‌آید باعث می‌شود افراد بسیاری نیاز به دریافت خون داشته باشند. سازمان انتقال خون تسهیلات بسیار زیادی را در این حوزه به وجود آورده، این سازمان بسیار حیاتی است و گام‌های بسیار اساسی در این راستا برای کشور ایران در برداشته و با این کنگره بین‌المللی این دانش را در اختیار تمام کشورهای جهان قرار می‌دهد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران از برنامه جدیدی تحت عنوان G5+1 با شرکت ۵ عضو شامل ایران، افغانستان، عراق، پاکستان و تاجیکستان به همراه WHO خبر داد که سال گذشته به همت ایران تشکیل شد و گفت: تحت نظارت ایران تلاش می‌شود تا با وزارت بهداشت کشورهای یاد شده در ارتباط باشیم تا خدمات بهداشت و سلامت را ارائه دهیم. اما در زمینه انتقال فناوری به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران مشکلات فراوانی را پیش رو داریم و در این زمینه کشورها ناچارند خودکفا باشند. سازمان انتقال خون جمهوری اسلامی ایران کارگروه‌های آموزشی، تحقیقاتی و خدماتی را در زمینه طب انتقال خون تشکیل می‌دهد و این برنامه‌ها را برای کشورهای منطقه و کشورهای گروه ۵ نیز ارائه می‌دهد.

وی تاکید کرد: بحث تامین گروه‌های خونی نادر و تامین خون برای یک بانوی عمانی یکی از تاثیرگذارترین اقدامات ایران در این راستا بوده که نشان دهنده تلاش این کشور برای گسترش بهداشت و خدمات درمانی در منطقه است.

جعفر حسین به شرایط حساس منطقه خاورمیانه اشاره کرد و اظهار داشت: بهداشت و درمان در این منطقه بسیار حساس است و جمعیت پناهنده و آوارگان فراوانی در این منطقه وجود دارد که بالاترین میزان مرگ و میر را در این منطقه به وجود می‌آورد؛ چه در بحث نوزادان، کودکان و چه در بحث بزرگسالان، مردم بدون دسترسی به پوشش بیمه سلامت اولیه در این منطقه با بحرانی بزرگ مواجه هستند. برنامه جدیدی تحت عنوان همکاری‌های جنوب با جنوب برنامه‌ریزی شده تا نیاز به انتقال تکنولوژی به دوردست‌ها نباشد و کشورهای نزدیک به یکدیگر بتوانند تکنولوژی و فناوری‌های خود را در حوزه بهداشت و سلامت با یکدیگر فارغ از تحریم‌ها تبادل کنند. پاندمی کووید ۱۹ نشان داد که کشورها نمی‌توانند جزیره‌ای عمل کنند بلکه باید به صورت یکسان و با همکاری یکدیگر تمرکز کنند تا در توسعه سلامت، پزشکی و بهداشت با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر صدیقه امینی _ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون ایران نیز با اشاره به برگزاری پنجمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون ایران از امروز گفت: معرفی و اشتراک‌گذاری توانمندی‌های کشورمان و همچنین تبادل علمی و توانمندسازی دوسویه با سایر کشورها از جمله اهداف برگزاری این کنگره است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری ۱۲ جلسه علمی در طول برگزاری این کنگره گفت: در کنگره امسال صاحب نظران انتقال خون از ایران و سایر کشورها سخنرانی خواهند داشت. در مجموع بیش از ۵۰ سخنرانی تدارک دیده شده است که ۹ سخنرانی از سایر کشورها به صورت آنلاین و سه سخنرانی دیگر نیز به صورت حضوری خواهد بود.

همچنین وی گفت: کشورهای حاضر در این کنگره شامل عمان، فرانسه، سوئیس، آلمان، اسپانیا، هلند، نپال، مصر و دانمارک هستند.

به گفته دکتر امینی، ۱۲۰ خلاصه مقاله برای ۱۴ محور این کنگره تعیین شده است. ۶۴ خلاصه مقاله به صورت پوستر و ۱۴ خلاصه مقاله هم جهت ارائه سخنرانی در کنگره در نظر گرفته شده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما