شناسهٔ خبر: 66655829 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

تعمیرکار ماشینی که با پرواز به آلمان متحول شد/ او از حلقه اولیه تشکیل سپاه قدس بود

نویسنده کتاب «پرواز ۳۳ فرانکفورت قدس» با محوریت زندگینامه شهید شریفی، سفر وی از کویت به آلمان را سفری پر رمز و راز دانست.

صاحب‌خبر -

مصطفی رضایی نویسنده کتاب «پرواز ۳۳ فرانکفورت قدس» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا اظهار کرد: این کتاب زندگینامه سرتیپ شهید حاج درویش شریفی است که از فرماندهان و حلقه اولیه تشکیل سپاه قدس محسوب می‌شود.


وی افزود: شهید شریفی بعد از عملیات رمضان که از ناحیه کمر مجروح می‌شود به عضویت قرارگاه رمضان و تشکیلات سپاه در می‌آید و فعالیت‌های مختلفی در حوزه مقاومت در کشورهایی مثل لبنان، کویت، لبنان، سوریه، عراق و یمن داشت.


وی با بیان اینکه شهید شریفی در جنگ ۳۳ روزه اسرائیل و لبنان نقش پررنگی داشت، ادامه داد: بخشی از کتاب به حضور این شهید در لبنان در زمان جنگ می‌پردازد. شهید شریفی به دلیل تسلط به زبان عربی و شجاعت مثال زدنی به گواه بچه‌های سپاه قدس یکی از بهترین همراهان شهید سلیمانی بود.


نویسنده کتاب «پرواز ۳۳ فرانکفورت قدس» با اشاره به زمان شهادت درویش شریفی گفت: او سال ۱۳۸۹ بعد از اینکه آخرین حج خود را به جا آورد در شهر محل زندگی خود به طرز عجیبی توسط گروه‌های تکفیری از ناحیه سر مورد حمله قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد.


رضایی در خصوص نحوه آشنایی با شهید شریفی گفت: ما از سال قبل در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدیم که در شهرستان لامرد سه تا چهار شهید ترور شاخص وجود دارد و کتاب «به وقت بیروت» نیز در خصوص شهید ابراهیم انصاری بود که به عنوان رایزن فرهنگی ایران در لبنان فعالیت می‌کرد.


وی با اشاره به شخصیت شهید شریفی گفت: خانواده شهید می‌گفتند ما تا سال‌ها نقش او را در سپاه قدس نمی‌دانستیم. تلاش می‌کنیم هر سال یک شهید منطقه لامرد معرفی شود که اثر بعدی در خصوص سه شهید نوجوان از شهرستان لامرد است که با قلم و تصویرگری متفاوت منتشر خواهد شد.


نویسنده کتاب «پرواز ۳۳ فرانکفورت قدس» با بیان اینکه برای این کتاب با ۵۰ نفر مصاحبه شد، عنوان کرد: مصاحبه‌ها به نزدیک ۶۰ ساعت رسید و به دلیل اینکه در حوزه سپاه قدس بود و بحث‌های امنیتی آن باید مورد لحاظ قرار می‌گرفت نتوانستیم اسمی را به صورت مستقیم در کتاب اشاره کنیم.


وی در خصوص شخصیت شهید شریفی گفت: این شهید تا قبل از ۲۴ سالگی در کویت کار می‌کرد، زیرا به عنوان شخصیتی که بار مالی خانواده را به دوش می‌کشید و در سفری عجیب و پر رمز و راز برای تعمیر ماشین‌های خارجی از کویت به آلمان سفر می‌کند که با یادگیری ۴ ماهه تعمیر ماشین‌ها به این حرفه ادامه دهد و در این سفر با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود که وارد دنیای متفاوت و جدید می‌شود.


رضایی افزود: بازگشت درویش شریفی به کشور با فعالیت‌های انقلابی و تاسیس سپاه شهرستان توسط وی مصادف می‌شود و فعالیت‌های بعدی شهید که با محوریت خلیج فارس انجام می‌شود امتداد آن پرواز است که فاصله آن پرواز تا شهادت ۳۳ سال است.


گفتنی‌است؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم، بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

نظر شما