شناسهٔ خبر: 66655737 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بسته سلامت؛

کنترل عوارض کم کاری تیروئید با تغذیه سالم

اگر بیماری کم کاری تیروئید به تازگی تشخیص داده شده است، می توان با پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و انتخاب سبک زندگی سالم، این بیماری را کنترل و بروز عوارض احتمالی آن را به کمترین حد ممکن رسانید.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، در این زمینه لازم است این نکته مهم را در نظر داشته باشیم که برای جلوگیری از بروز بیشتر علائم کم کاری تیروئید، باید برنامه ای آگاهانه و مداوم برای مصرف مواد غذایی روزمره داشته و از مواد غذایی که موجب بدتر شدن علائم و عوارض بیماری می شود و فعالیت های روزانه را نیز مختل می کند، دوری کرد.
منابع غذایی کاهش دنده عوارض کم کاری تیروئید:
در کنترل بیماری کم کاری تیروئید، غذاهای غنی از ید و سلنیوم توصیه می شود. در ادامه با مواد غذایی غنی از ید و سلنیوم که مناسب بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید است، آشنا می شویم:
  • غذاهای غنی از ید: نمک ید دار، غذاهای دریایی، ماهی آب های شور.
  • غذاهای غنی از سلنیوم: گوشت قرمز، مرغ، ماهی آزاد، ماهی تن، غلات تصفیه نشده، آجیل، محصولات لبنی، سیر، پیاز.
منابع غذایی افزایش دهنده عوارض کم کاری تیروئید:
مصرف مواد غذایی نظیر بذرکتان، کلم قمری، بادام زمینی، کلم پیچ، شلغم، خردل، ارزن، گل کلم، هلو، قهوه و اسفناج در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، باعث افزایش بروز علائم و عوارض بیماری می شود؛ بنابراین مصرف این دسته از مواد غذایی در این بیماران توصیه نمی شود و بهتر است مصرف آنها محدود شود.
اثرات کاهش وزن در کم کاری تیروئید:
کاهش وزن اصولی می تواند به مقدار زیادی در مدیریت عوارض کم کاری تیروئید کمک کند. این یک واقعیت است که افراد چاق، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های تهدید کننده سلامت مانند کم کاری تیروئید قرار دارند.
پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، مصرف مناسب منابع ید و ورزش کردن می تواند علاوه بر سبک زندگی سالم، سلامت تیروئید را تضمین کند. البته در نظر داشته باشیم که برای کنترل علائم و عوارض این بیماری، رژیم غذایی به تنهایی کافی نیست و نمی تواند جایگزین درمان های دارویی شود.
توصیه می شود بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، پس از مراجعه به پزشک متخصص و همزمان با شروع دارو درمانی، برای کنترل کالری دریافتی روزانه و مدیریت وزن خود به کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت مستقر در شهر یاسوج و سایر شهرستان های استان نیز مراجعه کرده و از خدمات رایگان تغذیه ای بهره مند شوند.

نظر شما