شناسهٔ خبر: 66655495 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مالیات هوشمند و سیستمی، زمین بازی برابر و عادلانه برای همه مؤدیان ایجاد کرده است

یک کارشناس اقتصادی: یکی از اقدامات مهم در دولت سیزدهم توجه به هوشمندسازی نظام مالیاتی است که موجب خواهد شد بدون نیاز به تسلیم اظهارنامه به صورت سیستمی بدون نیاز به مراجعه به دفاتر مالیاتی یا برخورد با ممیزان مالیاتی، به پرداخت مالیات خود به صورت تقسیط اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

کریم یزدی خواه کارشناس اقتصادی در مورد حرکت به سمت مالیات‌ستانی سیستمی و هوشمند گفت: یکی از رویکردهای مهم در تحقق نظام مالیاتی عدالت‌محور، مالیات‌ستانی هوشمند و سیستمی بدون نیاز به پر کردن اظهارنامه از طرف مودیان و با تکیه بر تقاطع‌گیری داده‌های موجود ذیل تراکنش‌ها و دیگر بانک‌های اطلاعاتی است که زمینه تحقق مالیات‌ستانی مبتنی بر درآمدهای اکتسابی حقیقی را فراهم خواهد کرد. این سیستم محاسبه را بر اساس اطلاعاتی که در دسترس دولت است، به صورت هوشمند و خودکار می کند و فرآیند کارآمدتر و کم دردسرتر را برای همه ذینفعان تضمین می کند.

وی با اشاره به زمین بازی برابر و عادلانه برای همه مودیان گفت: مالیات خودکار و سیستماتیک نقش مهمی در ارتقای عدالت و شفافیت در سیستم مالیاتی دارد. با حذف احتمال سوگیری‌ها انسانی، این رویکرد تضمین می کند که با همه مودیان مالیاتی به طور یکسان رفتار می شود و هر شخص مبتنی بر درآمد اکتسابی خروجی از تقاطع‌گیری داده‌های جامع مالی باید مالیات خود را بپردازد.

یزدی خواه ادامه داد: ذیل تبصره ماده 100، تمامی هزینه‌های اجاره جزو هزینه‌های قابل قبول محاسبه می‌شود و در سود نهایی بخش اصناف لحاظ خواهد شد. همچنین این شرایط برابر باعث افزایش اعتماد عمومی به سیستم مالیاتی، تشویق به تبعیت داوطلبانه و تقویت روابط همکاری بیشتر بین مودیان و سازمان امور مالیاتی می شود. با ترویج این رویکرد در زمینه افزایش شفافیت مالی و مالیات‌ستانی خودکار و هوشمند، دولت سیزدهم می تواند نظام مالیاتی را اصلاح کند و به سمت برابری بیشتر ببرد

وی در مورد دیگر مزایای مالیات‌ستانی خودکار ذیل سازوکار تبصره ماده 100 اظهار کرد: مالیات خودکار و سیستمی ذیل تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم نیاز به مشاوران مالیاتی پرهزینه را برای پرونده های مالیاتی از بین می برد و باعث صرفه جویی در منابع و وقت قابل توجه مشاغل و مودیان نیز می شود. همچنین دیگر نیازی به نگه‌داری اسناد و مدارک و دفاتر مالیاتی نیست و امکان مراجعه ممیزان مالیاتی پس از چند سال به دفاتر مالیاتی نیز از بین خواهد رفت و تمام مالیات خروجی اطلاعات مالیاتی مودیان ذیل این سازوکار جدید مالیات‌ستانی هوشمند، محاسبه و لحاظ خواهد شد.

یزدی خواه کارشناس اقتصادی در پایان گفت: یکی از اقدامات مهم در دولت سیزدهم توجه به هوشمندسازی نظام مالیاتی است که با تکیه بر افزایش سقف مشاغل مشمول مالیات‌ستانی هوشمند مبتنی بر سازوکار تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم است که موجب خواهد شد بدون نیاز به تسلیم اظهارنامه به صورت سیستمی بدون نیاز به مراجعه به دفاتر مالیاتی یا برخورد با ممیزان مالیاتی، به پرداخت مالیات خود به صورت تقسیط شده و با لحاظ تمامی معافیت‌های مالیاتی موجود اقدام کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما