شناسهٔ خبر: 66655423 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

خانه‌های محیط زیست بستری برای شناسایی مشکلات شهری

شهرکرد- خانه‌های محیط زیست محل و محفلی برای جلب مشارکت افراد علاقمند و دلسوز محیط زیست و برای حفاظت بیشتر از تنوع محیط زیست و شناسایی مشکلات شهری است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و باید به دغدغه مشترکی میان مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود که به همین جهت در راستای سیاست‌های مردمی سازی فعالیت‌های محیط زیست، یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان تأسیس خانه‌های محیط زیست است.

محیط زیست سالم بستر توسعه و حیات پایدار است و هدف سازمان محیط زیست در تشکیل این خانه‌ها، نهادینه کردن و فعال شدن شهروندان در حفظ محیط زیست است تا حساسیت نگهداشت در میان مردم افزایش یابد و به جامعه و شهرهای سالم‌تری دسترسی داشته باشیم.

خانه‌های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی سازی فعالیت‌های این حوزه و فضایی برای گفتگو، بحث، چالش و مطالبه گری است که منجر می‌شود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود.

خانه‌های محیط زیست بستری برای شناسایی مشکلات شهری

آموزش‌های لازم برای حفظ محیط زیست به دانش‌آموزان داده شد

زینب سلیمی رئیس اداره کتاب خانه‌های عمومی شهرستان بن و مسؤول خانه محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اولین خانه محیط زیست چهارمحال و بختیاری در شهرستان بن و در کتابخانه عمومی شهدا افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه بعد از افتتاحیه خانه محیط زیست در شهرستان بن هر مناسبت تقویمی که مربوط به محیط زیست بوده است ما اجرا کرده‌ایم تصریح کرد: نمایشگاه حیات وحش، کارگاه آموزشی حفاظت از پلنگ ایرانی، نمایشگاه خط و نقاشی با موضوع محیط زیست، نمایشگاه ساخت مجسمه‌های فلزی که با مواد دور ریختنی ساخته شده بودند و … در خانه محیط زیست شهرستان بن برگزار شده است.

سلیمی بیان داشت: آموزش‌های لازم به دانش آموزان داده می‌شود که بتوانند با مواد دور ریختنی مجسمه بسازند و از این طریق تا حدودی به حفظ محیط زیست نیز کمک کرده باشند.

وی با اذعان بر اینکه ما در خانه محیط زیست از ظرفیت هنرمندان و گروه‌های محیط زیستی نیز استفاده می‌کنیم گفت: هنرمندان و فعالان محیط زیست هر هفته در خانه محیط زیست جلسات هم اندیشی برای حفظ محیط زیست برگزار می‌کنند.

سلیمی همچنین به برگزاری کارگاه‌های آموزشی پسماند نیز اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های آموزشی تفکیک زباله، پخش بروشورهای آموزشی و برگزاری محفل ادبی با موضوع محیط زیست از دیگر فعالیت‌های ما در خانه محیط زیست شهرستان بن است.

وی یادآور شد: بخشی از کتاب خانه شهرستان بن، کتب‌ محیط زیست ارائه می‌شود، افرادی که دوستدار محیط زیست هستند از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند.

سلیمی تشریح کرد: افرادی که عضوهای ما در کتاب خانه هستند عموماً افراد فرهنگی می‌باشند و دید آنها نسبت به افراد عامه فرق دارد، در واقع ما افرادی را تربیت می‌کنیم که نماینده محیط زیست در جامعه باشند.

خانه‌های محیط زیست بستری برای شناسایی مشکلات شهری

جمع آوری در بطری‌ها کمک به حفظ محیط زیست

وی ادامه داد: جمع آوری در بطری‌ها از جمله کارهایی است که ما در راستای حفظ محیط زیست انجام می‌دهیم و هزینه آن صرف کارهای خیر می‌شود که این کار مورد استقبال همه مردم شهرستان واقع شده است.

سلیمی اذعان داشت: از زمانی که خانه محیط زیست افتتاح شد خیلی از افرادی که دغدغه داشتند، به دنبال فعالیت در آنجا بودند و خیلی از افراد هم با فرهنگ سازی و دوره‌های آموزشی نسبت به محیط زیست دغدغه مند شدند.

وی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی با اقشار مختلف در راستای حفظ محیط زیست برگزارشده است گفت: در راستای حفظ محیط زیست هنرمندان طرح‌هایی را ارائه داده‌اند که از جمله آنها تفکیک زباله از مبدا بوده است اما اجرای آن همکاری دستگاه‌های مربوطه را نیز می‌طلبد.

سلیمی در پایان خاطر نشان کرد: هدف ما از تشکیل خانه محیط زیست در کتاب خانه‌ها این است که کودکان را نسبت به مسائل محیط زیست آگاه و حساس کنیم که آنها نیز این مسئله را به خانواده خود انتقال دهند که تا حدودی موفق بوده‌ایم اما ادامه این کار باید با همت بیشتری صورت گیرد و ریشه‌ای معضل‌های محیط زیست حل شود.

خانه‌های محیط زیست بستری برای شناسایی مشکلات شهری

خانه محیط زیست شهرستان بن به عنوان خانه برتر شناخته شد

ابراهیم رئیسی رئیس اداره محیط زیست شهرستان بن در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اولین خانه محیط زیست در بهمن ۱۴۰۱ در شهرستان بن افتتاح شده است.

وی تصریح کرد: طبق امتیاز بندی خانه محیط زیست، شهرستان بن در این استان به عنوان خانه محیط زیست برتر شناخته شده است که در جشنواره استان لرستان مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

رئیسی با اذعان بر اینکه فعالیت‌هایی زیادی در خانه‌های محیط زیست انجام شده بیان داشت: خانه‌های محیط زیست مرکزی است برای مردم که فعالیت‌هایی زیست محیطی را زیر نظر اداره محیط زیست انجام دهند.

وی بیان داشت: در خانه‌های محیط زیست بیشتر بحث‌های فرهنگی و آموزشی صورت می‌گیرد.

رئیسی به برگزاری نمایشگاه عکس حیات وحش در شهرستان بن اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه منطقه حفاظت شده شیدا یکی از مناطق با ارزش از نظر حیات وحش تنوع زیستی در استان و حتی کشور است و به خاطر آشنایی مردم با گونه‌های حیات وحش ما یک نمایشگاه عکس در خانه محیط زیست شهرستان بن برگزار کردیم.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی در راستای حفظ و حراست از محیط زیست را بسیار مهم و اثر گذار دانست و بیان داشت: کارگاه آموزشی تحت عنوان پلنگ ایرانی برگزار شد که مورد استقبال دانش آموزان و مردم نیز قرار گرفت.

رئیسی خاطر نشان کرد: نمایشگاه خط و نقاشی، نمایشگاه مجسمه سازی با فلزات و مواد دور ریختنی و … در شهرستان بن برگزار شد که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از ظرفیت هنرمندان در جهت حفظ محیط زیست استفاده می‌شود گفت: هنرمندان می‌توانند با ایده‌ها و طرح‌های خود، ما را در خانه‌های محیط زیست همراهی کنند.

رئیسی یادآور شد: به مناسبت روز هوای پاک، جشنواره فرهنگی آموزشی محیط زیست تحت عنوان آشیانه‌ام باش برگزار شد که در این جشنواره دانش آموزان لانه‌های پرندگان را رنگ آمیزی کردند و آنها را در محوطه گرداب بن با هدف دوستی با پرندگان نصب کردند.

وی به دیگر اقدامات خانه‌های محیط زیست در شهرستان بن اشاره کرد و گفت: اجرای طرح ملی استقبال از بهار، پاکسازی ورودی شهرها و روستاها، پویش جمع آوری درب‌های بطری به منظور کاهش اثرات زیانبار، اجرای برنامه‌های آموزشی و … از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در خانه‌های محیط زیست می‌باشد.

خانه‌های محیط زیست بستری برای شناسایی مشکلات شهری

۲۱ خانه محیط زیست در چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند

سعید یوسف پور مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: خانه‌های محیط زیست کار خود را با شعار سازمان محیط زیست شروع کرد و جز اهداف اصلی سازمان نیز می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت در حفاظت محیط زیست مطرح است تصریح کرد: بنا است که خانه‌های محیط زیست محل و محفلی برای جلب مشارکت افراد علاقمند و دلسوز محیط زیست و برای حفاظت بیشتر از تنوع محیط زیستی باشد.

یوسف پور با تاکید بر اینکه یکی از اهداف شکل‌گیری خانه‌های محیط زیست پیشگیری از آلایندگی‌ها است عنوان کرد: ترجیح بر این بوده که محل‌هایی که استفاده عمومی دارند مانند شهرداری‌ها، مدارس، ادارات دولتی و دهیاری‌ها خانه‌های محیط زیست شکل گیرد و آنجا جلسات مهم تشکیل شود، مطالبه‌گری در حوزه محیط زیست صورت گیرد و از ظرفیت‌های مختلف افراد علاقمند مخصوصاً از ظرفیت خیرین محیط زیست در آنجا استفاده شود.

وی بیان داشت: برای کاهش مشکلات و تسهیل در امور تحت مدیریت و حفاظت تنوع زیستی پیشگیری از آلودگی آب، خاک و هوا و مقابله با آلایندگی‌ها خانه‌های محیط زیست شکل می‌گیرد.

یوسف پور با تاکید بر اینکه خانه‌های محیط زیست نوپا هستند و در استان از سال گذشته شکل گیری اتفاق افتاده گفت: خانه‌های فناور محیط زیست نیز در حال افتتاح است و سال گذشته اولین آن در دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد راه اندازی شد.

وی همچنین به خانه‌های محیط زیست فعال در استان اشاره کرد و یادآور شد: ۲۱ خانه محیط زیست در استان وجود دارد که وردنجان، فرخشهر و بن از خانه‌های محیط زیست فعال هستند که اقدامات گسترده‌ای در سطوح مختلف برای حفظ محیط زیست انجام داده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، باید در کنار مسائل محیط زیست به طرح گسترش معیشت پایدار در کشور و ایجاد مشاغل جدید محیط زیستی با نگاه به پایداری این مشاغل توجه شود همچنین پاسخگویی مسؤولان نیز مد نظر است تا در این خانه‌ها، پاسخگوی مطالبات جدی مردم باشند.

گفتنی است؛ هرساله ۲ جشنواره استانی و یک جشنواره ملی در خانه‌های محیط زیست برگزار می‌شود.

نظر شما