شناسهٔ خبر: 66655217 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بوگدانف: کشورهای آفریقایی به روسیه به‌عنوان ضامن امنیت نگاه می‌کنند

مریم مینایی

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای آفریقایی به این کشور به‌عنوان «ضامن امنیت» نگاه می‌کنند و مسکو آماده یک رقابت شفاف و عادلانه در این زمینه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، میخائیل بوگدانف، معاون وزیرخارجه روسیه اعلام کرد که آفریقا به این کشور به‌عنوان ضامن امنیت می‌نگرد و مسکو از رقابت شفاف و منصفانه در قاره آفریقا بیمی ندارد، بلکه برای آن آماده است.

بوگدانف در گفت‌وگو با مجله «نیو ایسترن اوت‌لوک» گفت: روسیه از رقابت عادلانه بیمی ندارد و برای آن آماده است و خود را به عنوان ضامن جدی ثبات و امنیت به آفریقا معرفی می‌کند و همچنین شایستگی‌های سنتی، تازه توسعه یافته و گاه منحصر به فرد خود را ارائه می‌دهد.

وی در ادامه افزود: بر اساس واکنش شرکای آفریقایی ما، درخواست‌های روزافزونی برای کمک‌هایی که کشورمان در منطقه صحرا و ساحل و به‌طور گسترده‌تر در سراسر این قاره ارائه می‌کند، وجود دارد.

بوگدانف همچنین تصریح کرد، در حال حاضر اهتمام زیادی به آفریقا در سراسر جهان وجود دارد و این اهتمام و توجه دائماً در حال افزایش است، زیرا صحبت درباره «قاره آینده با منابع طبیعی و انسانی پایان‌ناپذیر و همچنین بازاری با حاشیه سود بالا در چندین مکان» است.

وی ادامه داد: رقابت بین بازیکنان خارجی برای «مکانی در زیر آفتاب آفریقا» جدی است و علاوه بر رقبای سنتی در کشورهای غربی، روز به روز نمایندگان بیشتری در شرق و جنوب جهان نیز در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنند.

بوگدانف با اشاره به اینکه رقابت در قاره آفریقا در حال حاضر میان چین، هند، ترکیه، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین شدید است، اظهار کرد: فهرست بزرگ رقبا احتمالاً افزایش و گسترش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد، روسیه تلاش‌های غرب را قاطعانه نمی‌پذیرد تا به آفریقایی‌ها بگوید که با چه کسی می‌توانند تعامل داشته باشند و با چه کسانی نمی‌توانند و نکته مثبت این است که خود آفریقایی‌ها قاطعانه چنین تجاوزات استعماری جدید را رد می‌کنند.

معاون وزیرخارجه روسیه تاکید کرد: در ایجاد همکاری و روابط خود با کشورهای آفریقایی، ما از این اصل شروع می‌کنیم که قاره آفریقا عرصه درگیری بین بازیگران اصلی بین‌المللی نیست، بلکه یک قطب و الگوی جهانی جدید و متنوع است.

وی همچنین عنوان کرد که روسیه آماده است بدون تعیین شروط سیاسی و بدون مشورت‌دهی به ارتقای توانمندی‌های فعلی کشورهای آفریقایی کمک کند و این مزیت رقابتی مسکو است.

بوگدانف گفت که اولویت روسیه حمایت و تقویت حاکمیت کشورهای آفریقایی و تضمین امنیت ملی کشورهای این قاره است.

انتهای پیام

نظر شما