شناسهٔ خبر: 66655068 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

جنگ «تمساح خونی» و «مست عشق» برای گنج مخاطب

پیشتازی مست عشق در فروش هفتگی سینما

امسال، فروش کل سینمای ایران تا ۲۴‌اردیبهشت جاری،با ۱۱فیلمی که تا به امروز روی پرده رفته است،بیش از۳۱۹میلیارد و ۸۴۶میلیون و ۴۷۰هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. تعداد کل مخاطبانی که دراین دوماه به سینما آمدند،بیش ازپنج میلیون و ۵۴۲ هزار و ۶۶۴نفربود.

صاحب‌خبر -
 
بیش از نیمی از مخاطبان (دو سوم) که در دو ماه اخیر به سینما رفتند، دو فیلم «مست عشق» و «تمساح خونی» را دیدند و فیلم‌های «سال گربه»، «بیبدن»، «آسمان غرب» و «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» در رده‌های بعدی فروش و مخاطب قرار دارند.امسال هفت فیلم «تمساح خونی» به نویسندگی پدرام افشار و کارگردانی جواد عزتی، «بیبدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده و نویسندگی کاظم دانشی، «آسمان غرب» به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری، «پرویزخان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی، «آپاراتچی» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد وکارگردانی قربانعلی طاهرفر، «نوروز» به نویسندگی و کارگردانی سهیل موفق و «ایلیا؛جست‌وجوی قهرمان» به کارگردانی و نویسندگی سیدعلی موسوی‌نژادبه عنوان فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳ انتخاب شدند. به‌تدریج بعد از گذر از روزهای نوروز چهار فیلم دیگر از جمله «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، «سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقی زاده، «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و «تاوان» به کارگردانی و بازیگری رامین سهراب به چرخه اکران اضافه شدند. 
   
رقابت «تمساح خونی» و «مست عشق» 
فروش بیش از ۱۳۹‌میلیارد و ۷۹۹ میلیون و ۶۶۹ هزار و ۵۰۰ تومانی تمساح خونی و همچنین تعداد تماشاگر دو میلیون و ۳۲۱ هزار و ۸۹ نفری نشان می‌دهد که هنوز ذائقه مخاطبان کمدی را می‌طلبد و دوست دارند حتی برای دو ساعت، خالی از مشغله کمدی ببینند و بخندند اما پیشتاز شدن فروش بیش از ۷۳میلیارد و ۳۴۵ میلیون و ۴۲ هزار تومانی و مخاطب بیش از یک میلیون و ۲۷۵ هزار نفری مست عشق بر فیلم کمدی سال گربه نشان می‌دهد که مخاطب امروز دیدن فیلم خوب را از یاد نبرده و به خصوص اگر فیلمنامه درخور توجهی داشته باشد، اولویتش را دیدن این فیلم‌ها قرار می‌دهد و زمانش را برایش خالی می‌کند. جالب اینجاست که تا سیزدهم فروردین و حتی بعد از آن فیلم جدی بیبدن رتبه دوم تماشا و فروش فیلم در میان مخاطبان را داشت که حالا جای خود را به مست عشق داده است.رسیدن به این میزان فروش و تعداد مخاطب، درعرض۲۰ روز (از پنجم اردیبهشت) کاملا امیدوارکننده است و نوید آغازی امیدوارکننده برای فیلم‌های درام تاریخی یا جدی است. اگرچه، حضور بازیگران شناخته‌شده‌ای همچون پارسا پیروزفر و شهاب حسینی به عنوان مولانا و شمس مست عشق در میزان مقبولیت فیلم نزد تماشاگر بی‌تأثیر نیست اما همین که تعداد مخاطبان مست عشق در عرض مدت کمی و حتی بیش از زمانی که «تمساح خونی» روی پرده بود- از ۱۶ اسفند ۱۴۰۲- افزایش پیدا کند و بیش از یک میلیون نفر شود، آماری چشمگیر و درخور توجه است. 
   
عقبگرد یک کمدی
سال گربه به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده در ژانر کمدی است که با فروش ۴۲ میلیارد و ۷۱۴ میلیون و ۳۶۷ هزار تومانی و با تعداد مخاطب ۷۷۹هزار و۷۷۵نفری در رده سوم بعد از«مست عشق» از حیث فروش و مخاطب قرار گرفته و این اتفاقی کم‌تکرار و امیدوارکننده است. به نظر می‌رسد که مخاطبان امروز بیش از هر چیزی تشنه محتوای خوب هستند و فیلم‌ها اعم از کمدی یا جدی اگر نتواند در دقایق اول با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند، از دایره توجه و انتخاب خارج خواهد شد. به‌خصوص فیلم سال گربه که دوست داشت طعم موفقیت دوباره «فسیل» را با این فیلم بچشد اما با وجود به کار بردن انواع ترفندها از‌جمله استفاده از رنگ‌های گرم و دکورهای جذاب و ترکیبی از موقعیت‌های تکرارشده در فیلم‌های قبلی کمدی مثل «طبقه حساس» نتوانسته تا اینجا کاری انجام بدهد و دستش خالی است.
   
حال خوب «آسمان غرب»عقبگرد «بیبدن»
به نظر می‌رسد‌ فیلم جدی«بی بدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده با فروش ۳۸ میلیارد و ۴۷۴ میلیون و ۴۰۲ هزار تومانی و همچنین تعداد مخاطب ۶۴۱ هزار و ۴۶۹ نفری نسبت به ماه قبل خود دو پله عقب رفته است و در جایگاه چهارم جدول فروش قرار گرفته است. پس از آن نیز فیلم «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری که در ماه گذشته از لحاظ میزان فروش و مخاطب وضعیت خوبی نداشت، حالا در جایگاه پنجم جدول فروش و بعد از فیلم «بیبدن» قرار گرفته که نشان می‌دهد در وضعیت بهتری است. «ایلیا؛ جست‌و جوی قهرمان» نیز در جایگاه ششم جدول فروش و مخاطب به عنوان یک فیلم کودک قرار‌گرفته است. فیلم‌های «آپاراتچی»، «نوروز»، «پرویزخان»، «نیلگون» و «تاوان» نیز در جایگاه‌های بعدی جدول فروش و مخاطب قرار گرفتند.‌
   
برآورد سینمای سال گذشته با نگاه به پیش‌ رو
سال۱۴۰۲ به دلیل همزمانی نوروز و ماه رمضان اکثر تهیه‌کنندگان با توجه به این که نسبت به فروش فیلم‌های‌شان خوشبین نبودند، از اکران فیلم خود در این بازه زمانی سر باز زدند، اما با تمام گمانه‌زنی‌ها حضور فیلم کمدی «فسیل» نشان داد که با نظر به فقدان تنوع ژانری و کم بودن تعداد فیلم‌ها، چهار فیلم اکران شده در کمتر از۲۰روز، فروش حدود ۴۰میلیاردی را تجربه کرد که در نوع خود قابل قبول بود.  امسال فیلم‌هایی که برای اکران چیده شدند، از تنوع بیشتری برخوردار بودند و مخاطبان می‌توانستند انتخاب کنند که مخاطب چه ژانری اعم از کمدی، درام جنایی،کودک ونوجوان، ورزشی ودفاع‌مقدس را انتخاب کنند وشاید یکی از برگ‌های برنده برای افزایش مقدار فروش و مخاطبان فیلم‌ها همین موضوع باشد، اما با توجه به محتوا و مضمون فیلم‌ها می‌توان گفت که همچنان اولویت مخاطبان سینمارو،فیلم‌های کمدی مثل «تمساح خونی» است.اگر مخاطبان در سال‌های پیشین هدف تفریح، سرگرمی و وجوه انتقادی و اندیشه‌ای فیلم‌های کمدی مثل «اجاره‌نشین‌ها» را مد نظرداشتند، درسال‌های اخیر وجه تفریح و سرگرمی بیشتر و رگه‌های اندیشه‌ورزانه از کمدی‌ها رخت بربسته است که بخشی ازاین موضوع به فیلمنامه‌های لاغر و توجه کارگردان‌ها به مضامین تهی از اندیشه وبخشی ازآن هم به ذائقه و انتخاب مخاطبان بازمی‌گردد؛ اما اگر خوراک دیداری و شنیداری خوبی برای مخاطبان در نظر گرفته شود، این بخش ذائقه و انتخاب نیز به تبع آن تغییرخواهد کرد؛ چه بسا که درمدت زمان کمی معادله فروش و مخاطب به نفع فیلمی مانند «مست عشق» تمام شدواین دقیقا همان فضایی است که سینمای ایران به آن احتیاج دارد.

حال خوب سینما
امسال، فروش کل سینمای ایران تا ۲۴ اردیبهشت جاری، با ۱۱فیلمی که تا به امروز روی پرده رفته است، بیش از ۳۱۹ میلیارد و ۸۴۶ میلیون و ۴۷۰هزار و۵۰۰ تومان بوده است. کل مخاطبانی که در این دوماه به سینما آمدند، بیش از پنج میلیون و ۵۴۲ هزار و ۶۶۴ نفر بودند. این در حالی است که فروش کل سینما، درمقایسه با مدت مشابه خود در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷۳ میلیارد و۳۳۷ میلیون و ۵۶۶هزارو۷۵۰تومان بوده و همچنین تعداد مخاطبان درهمین بازه زمانی سه میلیون و ۸۸۴ هزار و ۶۱۲ نفر بوده است. بنابراین‌ می‌توان گفت سینمای ایران از جهت فروش و هم تعداد مخاطب‌، جهشی در‌خور توجه داشته و تا ۲۴ اردیبهشت جاری، میزان فروش کل فیلم‌ها نسبت به سال گذشته حداقل حدود ۱۵۰میلیارد تومان بیشتر بوده است. همچنین تعداد مخاطبان نیز حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار نفر افزایش داشته است.

آمار امیدوارکننده «مست‌عشق»
فروش بیش از ۷۳میلیارد و ۳۴۵‌میلیون و ۴۲هزار تومانی ومخاطب بیش ازیک میلیون و ۲۷۵ هزار نفری فیلم مست‌عشق وپیشی گرفتن از فیلم‌های  کمدی نشان می‌دهد که مخاطب امروز دیدن فیلم خوب را از یاد نبرده، به‌خصوص اگر فیلمنامه درخور توجهی داشته باشد

نظر شما