شناسهٔ خبر: 66655002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مشوق‌های اروپا برای استفاده از دوچرخه

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: برای بسیاری از ما، رسیدن به محل کار به معنای صبح‌هایی است که پشت فرمان در یک ترافیک گیر افتاده‌ایم یا اینکه در واگن مترو به دنبال جای نشستن هستیم. اما در برخی از کشورهای اروپایی، روز به روز بر شمار افرادی که رکاب‌زدن تا محل کار را بر خودروهای شخصی و وسایل نقلیه عمومی ترجیح می‌دهند افزوده می‌شود.
دوچرخه سواری نه تنها فواید زیادی برای سلامتی شما دارد، بلکه می‌توان از آن به عنوان یک روش سازگار با محیط زیست در جهت جایگزین کردن خودروهای آلاینده استفاده کرد.
شهرها و کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری سعی می‌کنند طرح رکاب‌زنی تا محل کار را به اجرا بگذارند. 
سوال اینجا است که کدام کشورها بهترین مشوق‌ها در این زمینه را به اجرا گذاشته‌اند و کدام کشورها در این زمینه جا مانده‌اند؟
خب می‌توان گفت که بسیاری از کشورهای اروپایی برنامه‌هایی تحت عنوان رکاب‌زنی تا محل کار را به اجرا گذاشته‌اند، اما همه ابتکارات آن‌ها آنچنان هم شبیه به هم نیستند.

هلند برای کیلومترهای پیموده شده کمک هزینه می‌دهد
مردم هلند به طور متوسط ۲ کیلومتر و ۶۰۰ متر در هر روز دوچرخه سواری می‌کنند. یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که اگر این الگو در سراسر جهان رعایت شود، آن وقت است که انتشار سالانه کربن در جهان معادل  ۶۸۶ میلیون تن کاهش می‌یابد که چیزی بالغ بر کل میزان کربنی است که بریتانیا در سال تولید می‌کند.
دولت هلند برای اینکه این عادت سالم را ترویج دهد به دوچرخه‌سواران «کمک هزینه مسافت پیموده شده» می‌دهد.
بدین ترتیب، از سال ۲۰۰۶ میلادی در هلند مقرر شده است که صاحبان کسب و کارها به کارکنانی که با دوچرخه به سر کار می‌آیند به ازای هر کیلومتر ۱۹ سنت (۰.۱۹ یورو) پاداش دهند؛ سپس دولت به شرکت‌ها این اجازه را می دهد که هزینه پرداخت شده را از صورت حساب مالیاتی خود کسر کنند.کمک هزینه رسیدن به محل کار، قبلا فقط به کارمندانی ارائه می‌شد که ثابت کنند هزینه سوخت می‌پردازند. حال آنکه این کمک هزینه در سال ۲۰۰۷ به دوچرخه سواران هم تعمیم یافت و از آنجایی که دوچرخه به بنزین گران قیمت نیاز ندارند، دوچرخه سواران به سادگی می توانند این پول را به جیب بزنند.افرادی که به مدت پنج روز در هفته معادل ۱۰ کیلومتر در روز دوچرخه سواری کنند، می تواند حدود ۴۵۰ یورو در سال از این طرح درآمد داشته باشد.

۲۰ درصد کارمندان در بلژیک رکاب می‌زنند
بلژیک نیز طرحی مشابه هلند را به اجرا گذاشته است که دوچرخه‌سواران برای رسیدن به محل کار خود می‌توانند به ازای هر کیلومتر ۲۴ سنت (۰.۲۴ یورو) دریافت کنند. این طرح به حدی مورد استقبال قرار گرفته است که طبق گزارش بروکسل تایمز، از هر پنج کارمند شرکت‌های کوچک و متوسط بلژیکی، یک نفر در نیمه اول سال ۲۰۲۲ کمک هزینه دوچرخه دریافت کرده است.

فرانسه تعداد دوچرخه سواران فعال خود را افزایش داد
کارمندان و کارکنان شرکت‌های فرانسوی نیز می‌توانند تا سقف ۲۵ سنت (۰.۲۵ یورو) به ازای هر کیلومتری که با دوچرخه به محل کار بروند، تا سقف سالانه حدود ۲۰۰ یورو درخواست کنند.
نتایج مرحله آزمایشی این طرح که ۱۸ شرکت در آن شرکت داشتند، افزایش ۵۰ درصدی در تعداد دوچرخه سواران فعال را نشان داد.

بسته‌های تشویقی متفاوت در ایتالیا
در ایتالیا، طرح‌های رکاب‌زدن تا محل کار از هر شهر تا شهر دیگر متفاوت است و مشوق‌ها، بسته به منطقه یا هر استان بسیار متفاوت است.
شهر فلورانس در شمال ایتالیا به تازگی طرحی را معرفی کرده که از سوم ژوئن (۱۴ خرداد) شروع می‌شود و به مدت یک سال ادامه خواهد داشت.
کسانی که ماشین خود را کنار بگذارند و با دوچرخه به محل کار خود بروند به ازای هر کیلومتر دوچرخه سواری در شهر ۲۰ سنت (۰.۲ یورو) دریافت می‌کنند که سقف آن ۳۰ یورو در ماه است. اما کسانی که از قبل به محل کار خود دوچرخه سواری می‌کردند به ازای هر کیلومتر ۱۵ سنت (۰.۱۵ یورو) دریافت می‌کنند.
شرکت‌کنندگان در این طرح باید در یک اپلیکیشن ثبت نام کنند. علاوه بر این، شهرداری فلورانس در نظر دارد هر ماه ۱۰۰ یورو به ۲۰۰ کاربر که بیشترین امتیاز را در این اپلیکیشن کسب کنند، پاداش دهد.در شهر «باری»، مرکز منطقه پولیا ایتالیا، کارکنان شرکت‌هایی که با دوچرخه به محل کار بروند به ازای هر کیلومتر ۲۱ سنت (۰.۲۱ یورو) و تا سقف ۲۵ یورو در ماه دریافت می‌کنند.
دولت ایتالیا همچنین به کارکنان بسته‌های تشویقی و بن‌های تخفیف برای خرید دوچرخه جدید ارائه می دهد.

بریتانیا و لوکزامبورگ
در سایر کشورها اینگونه نیست که به ازای هر کیلومتر مبلغی پرداخت شود، اما مشوق هایی برای خرید لوازم ارائه می‌دهند.در لوکزامبورگ، افرادی که با دوچرخه به محل کار خود می‌روند، می‌توانند تا ۳۰۰ یورو از مالیات بر درآمد شخصی خود را برای خرید دوچرخه جدید کسر کنند.در بریتانیا نیز کارمندانی که در طرح رسمی رکاب‌زنی تا محل کار ثبت نام کرده باشند، می‌توانند از طریق کارفرمای خود دوچرخه بخرند. آنها می توانند تا ۳۲ درصد از کل هزینه دوچرخه را در ازای کسر مالیات مطالبه کنند.
در اسپانیا، دولت در حال بررسی یک برنامه جدید « با دوچرخه تا محل کار» است که به کارکنان پول می دهد تا با دوچرخه به محل کار خود بروند.
در سراسر اروپا، دولت ها به دنبال اجرای طرح‌های دوچرخه‌سواری تا محل کار هستند.
رکاب‌زدن با دوچرخه مزایای متعددی دارد. یک مطالعه نشان می دهد که افرادی که با دوچرخه به محل کار خود می روند، ۴۵ درصد کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان و ۴۶ درصد کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند.
بخش حمل و نقل یک چهارم از انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با سوخت جهانی را به خود اختصاص می دهد که نیمی از آن از وسایل نقلیه شخصی، از جمله خودروهای سواری و کامیون ها ناشی می شود.خودروها همچنین هوا را با مواد شیمیایی و گازهای خطرناک مسدود می‌کنند.در نتیجه، دوری از خودرو راهی عالی برای کاهش انتشار گاز آلاینده کربن است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما