شناسهٔ خبر: 66654807 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دوحه: مذاکرات تبادل اسرا در حالت رکود قرار دارد

زینب غلامی

نخست وزیر قطر تاکید کرد مذاکرات تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس در حال حاضر دچار رکود شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر تاکید کرد: مذاکرات معامله تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل در حال حاضر در حالت رکود قرار دارد و عملیات اسرائیل در رفح مذاکرات آتش‌بس را به عقب بازگرداند.

به نقل از الجزیره، وی گفت: خطراتی نسبت به گسترش دامنه نزاع در منطقه وجود دارد. آتش بس در غزه و پایان دادن به جنایت‌هایی که در حق فلسطینی‌ها انجام می‌شود، لازم است. موضع طرف اسرائیلی درباره روش توقف جنگ واضح نیست. ما به تلاش و فشار برای رسیدن به توافق آتش بس ادامه خواهیم داد.

وی تأکید کرد: نمی‌خواهیم از ما به عنوان میانجی سوء استفاده شود. به همه توضیح دادیم که نقش ما محدود به میانجی‌گری است.

نخست وزیر قطر گفت: تا زمانی که نیاز به ارتباط وجود دارد نباید به پیش بینی درباره آینده حماس در قطر پرداخت. همه باید بر میانجیگری کنونی و توقف جنگ و آزادی اسرا متمرکز شوند.

نخست وزیر قطر گفت: صحبت درباره بازسازی نوار غزه هنوز زود است. بازسازی غزه ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار هزینه دارد. تخریب‌هایی که در غزه شاهد آن هستیم تنها ۱۰ یا ۲۰ درصد از میزان واقعی تخریب را نشان می‌دهد.

پیشتر منابع مصری فاش کرده بودند قاهره پیشنهاد جدیدی برای از سرگیری مذاکرات آتش بس غزه و تبادل اسرا بین حماس و رژیم اشغالگر اسرائیل را ارائه کرده است.

روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع مصری نوشت: قاهره پیشنهاد ازسرگیری جلسات مذاکره و دستیابی به یک آتش بس بشردوستانه را حتی برای مدت کوتاه‌تر از آنچه قبلا پیشنهاد شده بود، داد اما این درخواست با مخالفت اسرائیل مواجه شد.

نخست وزیر قطر طی همایش اقتصادی در دوحه گفت: ما به میانجیگری بین اسرائیل و حماس ادامه می‌دهیم. دوحه به رغم چالش‌ها مذاکرات بین اسرائیل و حماس را متوقف نکرد. مادامی که جنگ ادامه دارد دفتر حماس در دوحه باز خواهد ماند. ما نیاز به ارتباط با حماس داریم.
وی گفت: باید یک دولت فلسطینی یکپارچه در کرانه باختری و غزه براساس یک توافق فلسطینی وجود داشته باشد.

ارتش اشغالگر برای دویست و بیست و یکمین روز متوالی به تجاوزات خود علیه نوار غزه ادامه می‌دهد که علاوه بر تخریب گسترده منازل و زیرساخت‌ها، بیش از ۳۵ هزار شهید و بیش از ۷۹ هزار زخمی برجای گذاشته است.

انتهای پیام

نظر شما