شناسهٔ خبر: 66654610 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ذوالفقاری: عامل اصلی افزایش صادرات بخش کشاورزی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی گفت: با توجه به افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی، صادرات بخش کشاورزی رشد داشته است. رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی گفت: با توجه به افزایش صنایع تبدیلی و تکمیلی، صادرات بخش کشاورزی رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، کریم ذوالفقاری رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از وظایف مرکز توسعه مکانیزاسیون، توسعه فیزیکی صنایع کشاورزی است، باید ماشین‌آلات برداشت بهبود یابد و پیشرفت در حوزه کشاورزی نیازمند هماهنگی بین افراد مختلف بخش کشاورزی و ایجاد یک مجموعه‌ی کامل از تصمیم‌گیران و منابع مالی است. 

وی ادامه داد: این نوع تحولات، بهبود سیستم معیشتی و اعمال فناوری به بخش کشاورزی را ترویج می‌دهد.

ذوالفقاری با ابراز نگرانی درباره قوانین و اجرای تسهیلات بانکی در حوزه کشاورزی گفت: قوانین ناعادلانه در حوزه تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. انتظار ما از بانک‌ها اجرای قوانین و تسهیلات بانکی منصفانه است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به پرداخت تسهیلات به صنایع تکمیلی و تبدیلی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها در بخش کشاورزی خصوصا مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی گله‌مند هستیم. بر اساس قانون باید 15 درصد از تمام منابع بانک‌های غیر تخصصی به بخش کشاورزی اختصاص یابد اما تنها بانک کشاورزی همکاری های لازم را دارد.

وی افزود: همچنین، باید برنامه‌های دولت برای تسهیلات و یارانه‌های متعادل در بخش کشاورزی را حمایت کنیم، تا اشتغال، امنیت اجتماعی، و امنیت غذایی تضمین شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ادامه داد: کارخانه های خوبی در حوزه عرقیات، گیاهان دارویی، سردخانه و صنایع لبنی وجود دارد به طوریکه امسال بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی به اروپا هستیم.

ذوالفقاری درباره وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور تصریح کرد: طی ۵ سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی رخ داد. به عنوان مثال در حوزه بسته بندی زعفران اتفاقات خوبی افتاد و برندهای خوبی ایجاد شد، اما کافی نیست.

رئیس توسعه بخش مکانیزاسیون جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه صنایع، یکی از بخش‌های سودآور بخش کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی است که برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها اعتبار زیادی نیاز دارد اما سودآور است.

وی با اشاره به اهمیت ورود کمباین‌ و تراکتورهای جدید به مزارع گفت: حدود 12 تا 14 میلیون تن گندم، 3 میلیون تن جو و حدود 3 تا 4 میلیون نیز دانه‌های روغنی توسط کمباین غلات برداشت می‌شوند. یک درصد کاهش افت و ریزش از کمباین‌ها یعنی اضافه شدن 200 هزار تن به میزان تولید. از طرفی تراکتورهای فرسوده میزان سوخت بیشتری مصرف می‌کنند که همین موضوع کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه در ماشین آلات برداشت نقص داریم و کامل نیست، اظهار کرد: متولیان دولتی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت تا بانک مرکزی در حوزه سیاستگذاری و تأمین مالی و رسانه‌ها در فرهنگ سازی باید همراهی داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما