شناسهٔ خبر: 66653943 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

با حضور رئیس سازمان امور دانشجویان؛

دومین نشست مدیران امور دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد

دومین نشست مدیران امور دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور با حضور معاون وزیر علوم و معاونان و مدیران سازمان امور دانشجویان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ، داداش‌پور در این مراسم بیان کرد: از ابتدای ورود به مسئولیت سعی کردیم طرح همیار دانشجو( کار دانشجویی) را متحول کنیم تا هم کرامت دانشجو حفظ شود و هم دستمزدی در شان ایشان بدهیم تا کمک هزینه‌ای برایشان باشد.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: با هدف استفاده بهینه از اوقات فراغت دانشجویان، المپیاد ورزشی فناورانه دانشجویی سراسر کشور را به راه انداختیم.

معاون وزیر علوم افزود: من و همه شما عزیزان در برابر این جوانان مسئول هستیم و باید از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه استفاده کنیم تا خلاقیت آنها را شکوفا کنیم و در بطن جامعه به کار بگیریم.

وی با اشاره به اینکه خلاقیت و فناوری در حوزه ورزش باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: انتظار داریم خلاقیت و فناوری در ورزش چه از لحاظ سخت افزاری و چه نرم افزاری درون کشور از طریق جوانان بومی‌سازی شود و این یکی از هدف‌های مهم المپیاد ورزشی فناورانه دانشجویی است.

داداش‌پور در پایان بیان کرد: انتظار داریم دانشگاه‌های بیشتری در این المپیاد‌ها شرکت کنند تا به طبع آن، دانشجویان بیشتری را درگیر این فضای جذاب کنیم و استعدادهای نهفته این عزیزان را کشف کنیم.

حسین مرادی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این نشست ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در نشست و ابراز خرسندی از اینکه دوران مدیریت خود در دانشگاه را در گذشته از بخش معاونت دانشجویی شروع کرده افزود: طبیعتا بسیاری از فراز و نشیب‌ها و مشکلات معاونت دانشجویی برای بنده آشناست و دغدغه‌های معاونین و مدیران دانشجویی را از نزدیک لمس کرده‌ام و می‌دانم تمام هم و غم مدیران دانشجویی فراهم کردن فضایی آرام و مناسب برای دانشجویان برای تحصیل علم و دانش است.

مرادی اظهار داشت: معاونت دانشجویی یکی از خطوط مقدم  دانشگاه است که تمامی دغدغه‌های دانشجویان در ان باید مرتفع شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ها و مسائل مورد بررسی این نشست را که مطالعه می‌کردم متوجه شدم تمام همت معاونین و مدیران دانشجویی برای حل مشکلات دانشجویان بکار گرفته شده و به امید خدا بتوانید در این نشست مشکلات پیش‌روی دانشجویان را از سر راه بردارید.

رئیس دانشگاه گفت:: امیدوارم بتوانم به‌عنوان یک مسئول دغدغه‌مند در کنار موسوی، معاون دانشجویی و طالبی مدیر دانشجویی دانشگاه به درستی در امور دانشجویی ورود پیدا کنم و یک تقسیم‌بندی صحیحی در دانشجویان قبل کرونا و بعد کرونا ایجاد شود زیرا طبق بررسی‌های مرکز مشاوره دانشگاه خواسته‌های این دو گروه از دانشجویان به دلیل شرایط متفاوت است و امیدوارم در این نشست در این خصوص به‌عنوان یکی از شاخص‌ها ورود کنیم و در مطالبات دانشجویان بتوانیم به یک جمع بندی درست برسیم.

مرادی بحث تغذیه دانشجویان را یکی از حساس‌ترین بخش‌های معاونت دانشجویی برشمرد و ادامه داد: از مدیرانی که در این نشست حضور دارند تقاضا دارم به بحث تغذیه به‌صورت ویژه بپردازند و نکات بسیار ظریفی در بخش تغذیه مطرح می‌شود که بسیار قابل تامل است.

مرادی بیان کرد: ما باید اول بحث سلامت دانشجوان را در نظر بگیریم و بعد به بحث مالی آن توجه کنیم تا انشاءالله بتوانیم فرزندان خودمان را که آینده سازان این کشور هستند با سلامت جسمی همراه با آموزش‌های تخصصی به‌عنوان نخبگان تحویل جامعه دهیم.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: یکی از بحث‌های جدی که ما در دانشگاه پیگیر آن هستیم بحث مهارت‌آموزی دانشجویان داخل خوابگاه است که در دانشگا علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در حال انجام است و حتی با بررسی‌ها و مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مهارت آموزی درون خوابگاهی فقط نباید در حوزه تخصصی کشاورزی باشد به همین دلیل به طور مثال در خوابگاه دختران کارگاه آموزشی خیاطی را نیز برگزار کردیم.

مرادی در پایان افزود: بر این عقیده هستیم دانشجویان ما باید بعنوان پدران و مادران آینده از دانشگاه فقط نه بعنوان یک متخصص بلکه در کنار آن بعنوان یک انسان بالغ فارغ‌التحصیل شوند.

نعیمی سرپرست معاونت امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در این نشست گفت: سازمان امور دانشجویان متولی سلامت جسمانی و سلامت روانی و مجموعه‌ای از خدمات متنوع رفاهی برای دانشجویان دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم است.

وی ادامه داد: رئیس سازمان امور دانشجویان با هدف‌گذاری‌هایی که برای ارتقاء خدمات کمی و کیفی در بخش‌های مختلف داشته‌اند تلاش کرده تا دانشگاه‌ها را به سمت و سویی ببرد که روحیه نشاط، شادابی، پویایی و تحرک در دانشگاه‌ها کاملا بروز پیدا کند.

مدیر کل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های مهم سازمان برپایی المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی است؛ اظهار کرد: ما بیش از 30 میلیون گیمر فعال در کشور داریم که بخش زیادی از آن‌ها را دانشجویان تشکیل داده‌اند در نتیجه برای جذب حداکثری و جهت‌دهی به نیروی جوانی این دانشجویان عزیز باید تلاش کنیم.

وی ادامه داد: المپیاد بازی‌های فناورانه دانشجویی 18 محور مسابقاتی دارد تا بتواند خلاقیت، پویایی و نشاط را در جامعه دانشجویی ایجاد کند و به استعداد یابی و هدایت آن‌ها بپردازد.

دکتر نعیمی با بیان اینکه هدف از برگزاری این گردهمایی‌ها بررسی نظام مسائل دانشجویی است؛ تصریح کرد: احصاء نیازها، تبادل نظرها، شکل گیری دوستی‌ها، رفع ابهام و چالش‌ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف و بسیاری از موارد دیگر از اهداف برگزاری این نشست است.

سرپرست معاونت امور دانشجویان داخل ادامه داد: ما انتظاراتی از مدیران دانشجویی دانشگاه‌ها داریم که از جمله آن‌ها حضور میدانی در خوابگاه‌ها و رستوران‌ها و تعامل چهره به چهره با دانشجویان است و از آنجایی که مدیران دانشجویی دانشگاه‌ها از روحیه مدیریت جهادی برخوردار هستند مطمئن هستم این انتظارات به خوبی در دانشگاه‌ها در حال اجرا است.

نعیمی با بیان این‌که توانمندسازی مسئولین خوابگاه‌ها و امور رفاهی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد و در این زمینه برنامه‌های‌ مدونی را خواهیم داشت؛ تصریح کرد: مدیریت امور دانشجویی مدیریت عشق و علاقه و محبت است ما تلاش داریم تسهیل‌گری‌هایی را انجام دهیم تا خدمات امور دانشجویی را ارتقاء کیفی‌ دهیم.

ابوالفضل دانشور مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در این نشست ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: مدیران دانشجویی افرادی هستند که در خط مقدم جهاد فی سبیل‌الله برای خدمت‌رسانی به دانشجویان کشور هستند و یه معنای واقعی کلمه جهادگران عرصه زیست سالم دانشجویی هستند.

وی افزود: اداره کل امور دانشجویان داخل وظایف متعددی دارد و کارهای متنوعی را انجام می دهد. یکی از فعالیت‌های مهم این اداره کل برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانشجویان کشور است به همین منظور، المپیاد ورزش‎‌های فناورانه برای اولین بار در تاریخ وزارت علوم طراحی شد؛ آئین‌نامه و شیوه نامه‌های مرتبط تدوین و ابلاغ شد و در حال حاضر ثبت‌نام این المپیاد در حال انجام است و تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

مدیر کل امور دانشجویان داخل تصریح کرد: تا ابلاغ آئین‌نامه و شیوه‌نامه‌های مریوط المپیاد فنارانه دانشجویی به دانشگاه ها در سازمان امور دانشجویان 21 جلسه رسمی و تعداد بسیاری جلسه های غیر رسمی در سطوح بالای کارشناسی و مدیریتی برگزار شد و انتظار داریم با اقبال دانشجویان به هدف نهایی این المپیاد که رسیدن به محصولات فناورانه ورزشی بومی و با کیفیت داخلی قابل رقابت با محصولات غیر بومی و سازماندهی استعدادهای دانشجویی کشور در حوزه های محصولات فناورانه برسیم.

دانشور اظهار کرد: ثبت‌نام المپیاد بازی‌های فناورانه دانشجویی در سامانه ستاو از ۲۷ فروردین آغاز شد و تا 25 اردیبهشت ماه ادامه داشت.

دبیر کمیته برنامه‌ریزی المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی با بیان اینکه این المپیاد برای اولین بار در سطح ملی‌ و با مشارکت دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت،‌ و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های دیجیتال، فیجیتال (حرکتی-دیجیتال)، ورزش‌های رباتیکی و فناوری و نوآوری در ورزش برگزار می‌شود؛ گفت: «این المپیاد با هدف افزایش روحیه نشاط، امید و پویایی در دانشگاهیان، ارتقای روحیه کار گروهی در بین دانشجویان، و شناسایی استعدادهای برتر در زمینه‌های مرتبط و کمک به هدایت شغلی دانشجویان مستعد طراحی شده و اجرا خواهد شد.

دانشور افزود: قبل از آغاز دولت سیزدهم دانشجوهای که کارشان با کمیسیون موارد خاص، لغو تعهد و تایید مدارک بود باید در یک بازه زمانی چندین ماهه صف انتظار قرار می‌گرفتند، اما سال گذشته اداره کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان اقدام به برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی کارشناسان حوزه معاونت دانشجویی کرد به طوری که این عمل سبب شد تا پرونده های دانشجویان که پیش از این ناقص به شواری مرکزی می رسید به صورت کامل به سازمان ارائه شود و کار دانشجویان با سرعت بیشتری انجام و در حال حاضر هیچ دانشجویی برای دریافت خدمت مورد نیاز،در صف انتظار وجود ندارد.

مدیر کل امور دانشجویان داخل با اشاره به اینکه در حال تدوین آئین‌نامه‌ای تحت عنوان آئین‌نامه حمایت از دانشجویان اشتغال آفرین هستیم تصریح کرد: در این آئین‌نامه از دانشجویان اشتغال آفرین بصورت ویژه حمایت خواهد شد و تا پایان سال جاری جشنواره کشوری تجلیل از دانشجویان اشتغال آفرین در دانشگاه سمنان برگزار خواهد شد.

وی دانشجویان را یکی از ارکان اصلی دانشگاه برشمرد و گفت: از مدیران دانشجویی و مجموعه مدیران و کارکنان حوزه معاونت دانشجویی انتظار داریم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و کار کنید که طعم شیرین دریافت خدمت از شما برای همیشه در ذهن دانشجویان عزیز نقش ببندد.
وی به حفظ حرمت و کرامت دانشجویان برای خدمت رسانی تاکید کرده و گفت این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و سنگ محک ما در این مسیر، امام عزیز ما، مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی هستند و لذا تا رسیدن به این درجه، مدیران ما نباید آرام و قرار داشته باشند‌.

مدیر کل امور دانشجویان داخل ادامه داد: همیاران دانشجو بسیار ظرفیت خوبی است، آئین‌نامه آن اصلاح شده است، دانشگاه‌ها باید در خصوص پرداخت حق الزحمه دانشجویان همیار متناسب با آئین‌نامه اابلاغی توجه ویژه داشته باشند تا نشاط و شادابی و حس امید در دانشجویان عزیز ما روز بروز تقویت شود.

دانشور با اشاره به اینکه شکیبای و صبوری، هدفمندی، برنامه‌ریزی، همدلی، صداقت، ایجاد ارتباط موثر، اعتماد بنفس، واگذاری مسئولیت، بودجه‌بندی زمانی و مالی و ایثارگری از جمله شاخص‌های مدیران دانشجویی موفق است؛ خاطرنشان ساخت: بنده معتقد هستم تمام شما مدیران دانشجویی و خانواده‌های شما عزیزان ایثارگران جهاد عرصه زیست سالم دانشجویان کشور هستید و امید آن را داریم این خدمات مورد رضایت الهی قرار گیرد و روز قیامت شرمنده امام عزیز و شهدا نباشیم.

حجت‌الاسلام فضلیان، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در این مراسم با بیان اینکه مدیر دانشجویی دانشگاه به نوعی می‌توان گفت مدیریت جهادی انجام می‌دهند و این شعار نیست، از این جهت که معاونین و خصوصا مدیران دانشجویی بیش از وظیفه خودشان فعالیت دارند و وقت می‌گذارند و همچنین خارج از وقت اداری همچنان مشغول خدمت به دانشگاه هستند به دلیل اینکه سر و کارشان با دانشجویان است باید همیشه در کنار دانشجویان باشند برای رفع مشکلات احتمالی این عزیزان.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه افزود: اگر این خدمات برای جلب رضای خدا و خدمت به خلق خدا باشد که یقینا همین طور است، جهاد در راه خدا محسوب می شود، در همه مدیران دانشجویی به نظر بنده سه چیز خیلی لازم است که اولی محبت است، به تعبیر امام علی علیه السلام اگر بخواهیم بر دیگران تاثیر بگذاریم باید به آنها محبت و نیکی کنیم تا تاثیر ماندگار بر روی وی بگذاریم.

وی در کنار محبت جدیت را دومین شرط یک مدیر دانست و افزود: یک مدیر علاوه بر مهربان بودن باید بسیار جدی و منظم باشد در کنار این دو پیگری و حضور همیشگی و میدانی نیز داشته باشد تا بتواند یک مدیر دانشجویی موفق باشد.

حجت‌الاسلام فضلیان گفت: در دانشگاه کار همه مدیران سخت و قابل احترام است اما مدیر دانشجویی بسیار کار دشوارتری دارد زیرا با جوان مطالبه گر مواجه است و باید هم با مهربانی و هم جدید پاسخ جوان را بدهد و هم با حضور میدانی و چه بسا با کمبود امکانات، مشکلات این جوانان را حل کند و مانند معاونت آموزشی که بصورت آئین‌نامه‌ای جواب دانشجو داده می‌شود و طبق آن به دانشجو گفته می‌شود که می‌شود یا نمی‌شود نیست و دانشجو در معاونت دانشجویی باید قانع شود و خواسته‌های خود را چه جزو وظایف دانشگاه باشد و چه نباشد مطالبه می‌کند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از مدیران دانشجویی شایسته مناطق مختلف تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما