شناسهٔ خبر: 66653705 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در آیین بزرگداشت فردوسی مطرح شد؛

مغفول ماندن جعرافیای شاهنامه

کهگیلویه و بویراحمد- نویسنده و شاهنامه پژوه گفت: جعرافیای شاهنامه مغفول مانده بود به همین دلیل به استان‌های مختلف سفر کردم تا از نزدیک شاهد مکان‌هایی باشم که فردوسی از آن‌ها نام برده است زیرا هنگامی که شاهنامه می‌خوانیم کنجکاویم که این مناطق افسانه هستند یا در عالم واقع وجود دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، مهدی سیدی فرخد دوشنبه شب در آیین بزرگداشت فردسی حیکم با اشاره به اینکه تغیر نام‌های جعرافیایی پسندیده نیست، بیان کرد: تغییر نام‌های جعرافیایی سبب به دردسر افتادن پژوهشگران برای انجام تحقیقات می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد همواره سنت شاهنامه خوانی وجود داشت، عنوان کرد: فرزندان این استان به خوبی شاهنامه را می‌شناسند و بدون نقص می‌خوانند.

این شاهنامه پژوه در پایان گفت: کاستی‌ها تنها متعلق به کهگیلویه و بویراحمد نیست بلکه بزرگداشت فردوسی در مشهد نیز با کم‌لطفی‌ها همراه است.

شاهنامه سند فرهنگی کشور در دنیاست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم گفت: شاهنامه از مهمترین مولفه‌های فرهنگی ایران در دنیاست که به عنوان سند فرهنگی کشور نیز در جهان شناخته شده است.

امین درخشان با تاکید بر اینکه یکی از خواستگاه‌های شاهنامه در کهگیلویه و بویراحمد است، اظهار کرد: در هیچ جای کشور برنامه‌ها و محافل شاهنامه همانند استان ما برگزار نمی‌شود زیرا روح حاکم بر ذائقه مردم، شاهنامه را می‌طلبد.

وی با اشاره به دغدغه‌مندی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری انجمن‌های هفتگی شاهنامه، گفت: سلیقه فرهنگی مردم استان ما را موظف به ایجاد بستری برای برگزاری محافل شاهنامه در استان کرده است.

درخشان با تاکید بر اینکه کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک پایگاه شاهنامه در کشور شناخته می‌شود، بیان کرد: برای بزرگداشت فردوسی در سال آینده برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا برنامه ملی با حضور شاهنامه خوانان برجسته کشور در استان برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مهمترین مولفه‌ای که می‌تواند مردم ایران را در دنیا از تحریم‌ها و محدودیت‌ها نترساند، شاهنامه است.

شاهنامه ملت سازی کرده است

حمید تقی آبادی، نویسنده کتاب «شاهنامه و بحران رهبری ادبی» نیز در این نشست با بیان به خطر افتادن هویت یکپارچی فرهنگی، گفت: شاهنامه در طول قرن‌ها ملت سازی کرده است، اگر امروز شاهنامه را سپهر نشانه‌ای در نظر بگیریم کشورهای متعددی در آن وارد می‌شوند.

وی عنوان کرد: بخشی مهمی از هویت مبتنی بر شاهنامه در استان‌ها به فراموشی سپرده شده است.

تقی آبادی با بیان اهمیت شناخت جعرافیای ادبی و علمی تاریخی شاهنامه عنوان کرد: نخبگان ادبی و فرهنگی ما اگر ندانند جعرافیای تاریخی شاهنامه تا کجا می‌رود یک خالی‌گاه عظیم است.

وی اظهار کرد: هرچند مردم کشور ما با شاهنامه زندگی می‌کنند اما در ایران شناخت از جعرافیای شاهنامه در پایین‌ترین حد خود قرار دارد.

نویسنده کتاب «شاهنامه و بحران رهبری ادبی» تصریح کرد: هنگامی که شناخت نداشته باشیم هویت‌ها از میان می‌رود، با ترکمنستان به وسیله شاهنامه می‌توانیم ارتباطات مشترک داشته باشیم.

تقی آبادی با بیان اینکه دیپلماسی کشور مبتنی بر هویت یکپارچه شاهنامه شکل نمی‌گیرد، گفت: شجاعت همسویی میان ایران و کشورهای جعرافیایی شاهنامه وجود ندارد.

در پایان نیز فیروز حسنی، رئیس انجمن‌های شاهنامه در استان کهگیلویه و بویراحمد با درود و تحیت به فردوسی و شاهنامه‌خوانان گفت: برگزاری انجمن های شاهنامه سبب ماندگاری اثر عظیم فردوسی است.

نظر شما