شناسهٔ خبر: 66653670 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

بیشترین تعداد سگ بلاصاحب در کدام مناطق تهران است؟

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری با بیان اینکه مناطق یک، ۵ و ۲۲ بیشترین تعداد سگ بلاصاحب را دارند، گفت: روزانه ۳۰ تا ۴۰ سگ در تهران زنده‌گیری می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از  میزان - طبق اعلام شهر، داود گودرزی، مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری پیرامون آخرین وضعیت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و مبارزه با جانوران موذی، گفت: در موضوع ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، روزانه ۱۲ اکیپ جمع‌آوری به حاشیه مناطق ۱،۲،۵،۲۲،۱۸،۱۹،۲۰،۱۵،۱۳،۴ اعزام می‌شوند که مناطق یک، ۵ و ۲۲ بیشترین تعداد سگ بلاصاحب را دارد.

وی افزود: باتوجه‌ به اینکه پیام‌های سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران به سازمان مدیریت پسماند ارجاع می‌شود، ماشین‌های جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب علاوه بر مناطق حاشیه‌ای به مناطق مرکزی هم اعزام می‌شوند.

گودرزی ادامه داد: داروی کتامین که برای زنده‌گیری سگ‌ها استفاده می‌شود، بنا به دلایلی در بازار نایاب شده و سه ماه است که سگ‌ها را دنبال کرده و زنده‌گیری می‌کنیم. روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ سگ، زنده‌گیری و به نقاهتگاه آرادکوه منتقل می‌شود. در نقاهتگاه آرادکوه تیم پزشکی شامل ۲ دامپزشک، یک تکنسین و ... در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع مستقر هستند.

وی با بیان اینکه کلینیک مذکور مجهز به دو اتاق عمل، داروخانه، آزمایشگاه و سونوگرافی است، یادآور شد: سگ‌هایی که وارد نقاهتگاه آرادکوه شده، قرنطینه می‌شوند. سگ‌های بیمار جدا و تحت درمان قرار می‌گیرند. سگ‌های نر و ماده به محل‌های نگهداری جداگانه‌ای منتقل می‌شوند. این سگ‌ها بعد از درمان با اخذ تعهد از متقاضی برای مواردی همچون نگهبانی گاراژ، ویلا، باغ و... به اشخاص واجد شرایط واگذار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل سازمان شهرداری‌ها، سگ‌های بلاصاحب باید عقیم شده و شناسنامه بهداشتی برای آن‌ها صادر شود، ادامه داد: همچنین به سگ‌های بلاصاحب واکسن‌های کنه، انگل، ضد هاری و... تزریق و با تعهد به‌منظور امور نگهبانی واگذار می‌شوند.

گودرزی با بیان اینکه برخی از افراد از آگاه نبودن شهروندان سوءاستفاده می‌کنند، گفت: شهروندان به حساب این افراد که خود را حامی حیوانات می‌نامند پول واریز می‌کنند و باعث قدرتمندتر شدن این افراد می‌شوند. این افراد هم هنگام جمع‌آوری سگ‌ها از این کار جلوگیری می‌کنند، حتی در چند مورد باعث ضرب‌وجرح نیرو‌های ما شده‌اند.

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تاکید کرد: برخی از شهر‌های اقماری سگ‌های بلاصاحب را در اطراف شهر تهران رها می‌کنند که این موضوع تبدیل به یک معضل برای پایتخت شده است.

گودرزی در مورد مبارزه با موش‌ها هم گفت: با تجمیع قرارداد‌های پیمانکاران رفت‌وروب و نظافت که از ۱۵۴ به ۱۴ پیمانکار رسیدیم موضوع ساماندهی جانوران مضر شهری در این ۱۴ قرارداد دیده شده است. به طوری که کنترل موش و مبارزه با آن هم ذیل قرارداد‌های جدید است. طی سه ماه اخیر از سموم جدید در مبارزه با موش‌ها استفاده شده است و آمار شکایت مردمی در سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران حکایت از کاهش تماس‌ها در مورد موش‌ها دارد. هر ماه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد شکایت کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: موش حیوان باهوشی است، در روش جدید مبارزه با موش‌ها از مواد غیرسمی نانو استفاده می‌شود که اگر نتیجه اجرای آن مثبت بود، در تمام سطح شهر از آن استفاده خواهد شد. فعلاً این روش به‌صورت پایلوت در منطقه ۱۲ آغاز شده است. ریختن پسماند و زباله در جوی آب و... باعث ازدیاد موش می‌شود و تفکیک زباله از مبدأ تأثیر زیادی در کاهش موش‌ها دارد. در روش فیزیکی مبارزه از تله چسبی و دریچه‌های یک‌طرفه استفاده می‌کنیم و روش مکانیکی هم آغاز شده است.


 

نظر شما