شناسهٔ خبر: 66653614 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تحلیل روز/

سرنوشت مردی که می‌خواست تقی‌زاده دوم باشد!/ همه آنچه که باید درباره صادق زیباکلام بدانید

ساعاتی پس از بازداشت صادق زیباکلام، کاربران فضای مجازی با اجرای حکم این استاد سابق دانشگاه و هم‌زمانی آن با رونمایی از کتاب جدیدش در نمایشگاه کتاب، طنزپردازی کرده بودند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق- صادق زیباکلام صبح روز یکشنبه با دستور مقام قضایی برای اجرای حکم قطعی به دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شد و پس از حضور در دادسرا، به زندان منتقل شد، صادق زیباکلام در این سال‌ها به‌عنوان استاد دانشگاه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران فعالیت کرده است.

زیباکلام تاکنون در شبکه‌های اجتماعی، مصاحبه‌های آنلاین با رسانه‌های معاند و مناظره‌های اینترنتی به عنوان کارشناس سیاسی حضور پیدا کرده اما درباره انواع حوادث و اتفاقات ایران در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی، اظهارنظر کرده است. زیباکلام در این اظهارنظرات، اغلب تحلیل‌هایی را به خورد مخاطب داده که گذر زمان و حوادث ثابت کرده که آن تحلیل‌ها بدون بررسی کارشناسی بوده و با انگیزه مخاطب‌پسندی بر زبان جاری شده است.

به دنبال اظهارنظرات سلسله‌وار این استاد سابق دانشگاه تهران علیه امنیتی روانی جامعه، با رای صادره از سوی دادگاه، بابت ارتکاب فعالیت تبلیغی علیه نظام، به ۱۸ ماه حبس و ۲ سال محرومیت فعالیت در احزاب، گروه‌های سیاسی و فضای مجازی محکوم شده بود که این حکم اکنون قطعی شده است.

سرنوشت مردی که می‌خواست تقی‌زاده دوم باشد!

مروری بر حواشی زندگی صادق زیبا کلام

ساعاتی پس از بازداشت صادق زیباکلام، کاربران فضای مجازی با اجرای حکم این استاد سابق دانشگاه و هم‌زمانی آن با رونمایی از کتاب جدیدش در نمایشگاه کتاب، طنزپردازی کرده بودند. شایعه شده بود که زیباکلام درست در مسیر نمایشگاه کتاب و رونمایی از کتاب «چرا شما را نمیگیرن و آخرش چی میشه؟» بازداشت شده است. او قرار بود در این کتاب به پرسش‌های اطرافیان خود که چرا باوجود این حجم از مصاحبه و اظهارنظر علیه نظام، بازداشت نمی‌شود، توضیح دهد. همین موضوع سوژه کاربران فضای مجازی شده بود که ساعتی بعد مشخص شد زیباکلام در مسیر، بازداشت نشده و طی حکم قبلی احضار شده بود و پس از حضور خودش به زندان منتقل شده است.

زیباکلام در آخرین پست اینستاگرامی کهاز خود منتشر کرده بود، تصویر حضورش در نمایشگاه کتاب و رونمایی کتاب جدیدش را منتشر کرده بود؛ اما در کپشن به روند پذیرش و گزینش کتب و غرفه‌ها گلایه کرده است. زیباکلام درباره تمامی مسائل اظهارنظر می‌کند و در تمامی رخدادها، دیگران را مقصر اصلی معرفی می‌کند و به هیچ عنوان برای خود مسئولیت اجتماعی قائل نیست با وجود آنکه سال‌ها این درس را در دانشگاه به بسیاری از دانشجویان داده است!

زیبا کلام عاشق غرب است! برای همین گاهی در تحلیل‌ها دچار چالش می‌شود، به عنوان مثال او در حالی که ادعای آزادی سیاسی در دانشگاه را دارد اما در ماجرای خیزش دانشجویان آمریکایی و اروپایی و تلاش پلیس برای کنترل اوضاع آشفته دانشگاه‌ها حامی سرکوب دانشجویان بود، کاربران هم اتفاقاً سنگ تمام گذاشتند و چه در بخش کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی او و چه در حساب‌های شخصی مجازی خودشان، از خجالت سکوت زیباکلام در قبال رفتارهای پلیس آمریکا درآمدند!

همین شرایط نیز عرصه را بر زیباکلام تنگ کرد و در یک پست اینستاگرامی، به تحلیل رفتارهای پلیس آمریکا پرداخت. او طوری تحلیل کرده که انگار ازآنچه بر دانشجویان معترض آمریکایی می‌گذرد، بی‌خبر است. به‌راحتی رفتارهای پلیس آمریکا را توجیه کرده و با کنایه از تعداد دانشجویان آسیب‌دیده و تعلیق شده، می‌پرسد!

این در حالی است که رسانه‌های رسمی آمریکایی، گزارش‌های متعددی درباره استفاده از گلوله جنگی برای متفرق کردن دانشجویان و حتی شکنجه دانشجویان بازداشتی دادند. حتی در یک مورد از جزئیات این شکنجه‌ها گفته شده «پلیس شماری از دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا را پس از بازداشت، مورد ضرب و شتم قرار داده و آن‌ها را تا ۱۶ ساعت از آب و غذا محروم کرده است.

اما اظهاراتش درباره دانشجویان در سالگرد اغتشاشات ۱۴۰۲ نیز جالب است. او متنی که در آبان سال گذشته منتشر کرده بود، به طور مفصل از دردسرهای ورودش به دانشگاه تهران نوشته و مراقبت‌های ورودی دانشگاه‌های ایران را به گذرگاه رفح در فلسطین تشبیه می‌کند! اما مدتی بعد برابر جنایت صهیونیست‌ها در غزه ترجیح داد میانه را بگیرد و حتی منتقذ حماس در عملیات طوفان‌لاقصی باشد.

یکی دیگر از تحلیل‌های جالب‌توجه صادق زیباکلام، در گفتگو با یک رسانه اینترنتی در ۲۳ فروردین، دو روز قبل از عملیات وعده صادق مطرح شد. پس از اوج گیری جنایات صهیونیست‌ها در زمستان ۱۴۰۲ و عملیات‌های تروریستی علیه مستشاران ایرانی، زیباکلام تحلیل کرده بود که «اسرائیل یک دور گوش ایران را درست و حسابی خواهد پیچاند»! او در مصاحبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳، همزمان با اوج آمادگی جمهوری اسلامی برای پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها در دمشق، با یک رسانه اینترنتی مصاحبه کرد و از هراس خود نسبت به حمله اسرائیل به ایران گفت. اظهارت شاذ او در حدی بود که اکانت‌ تروریستی ارتش دفاعی اسرائیل، توئیتی که زیباکلام در تطهیر رژیم صهیونیستی منتشر کرده بود را بازنشر داده بودند.

سرنوشت مردی که می‌خواست تقی‌زاده دوم باشد!

زیباکلام گفته بود که در صورت بروز درگیری نظامی مستقیم میان ایران و اسرائیل که بلافاصله‌ پای آمریکا را هم بمیان خواهد آورد، نه آمریکایی‌ها و نه اسرائیلی ها یک سرباز هم در ایران پیاده نخواهند کرد؛ اما متقابلا آنها یک تیر چراغ برق را در ایران سالم نخواهند گذاشت. بنابراین با تمام وجود دعا می‌کنم و التماس به درگاه حضرت باریتعالی که برخورد جدی میان ما و اسرائیلی ها بوجود نیاید!

دو روز بعد از این تحلیل و بازتاب در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای ضدانقلاب، عملیات وعده صادق سپاه پاسداران به وقوع پیوست. این عملیات گسترده که اتفاقاً به روایت CNN بی‌سابقه‌ترین حمله «موشکی-پهپادی» در تاریخ بود، با حجم وسیعی از بازدارندگی نظامی و میدانی مواجهه شد و آنقدر برای رژیم صهیونیستی و متحدان اروپایی و آمریکایی، گران بود که تا چند ماه، پیامدهای این عملیات را انکار می‌کردند و حتی در آخرین تلاش خود، با یک پرونده‌سازی بی‌سابقه در بی‌بی‌سی جهانی، تلاش کردند به بهانه فوت نیکا شاکرمی در ناآرامی‌های ۱۴۰۱، علیه ایران پرونده حقوق بشری باز کنند. این دولت‌ها هیچ اثری از تلفات انسانی حمله موشکی سپاه پیدا نکردند و درنهایت دست‌به‌دامن جعل اسناد درباره نیکا شاکرمی شدند!

اختلاف با سلطنت‌طلب‌ها

زیبا کلام مصداق ضرب‌المثل دو سر باخت است. او در دو مقطع دریافت جایزه صلح نوبل توسط نرگس محمدی و تمجید وزارت خارجه آمریکا از فائزه هاشمی، علیه سلطنت‌طلب‌ها موضع گرفته است؛ او این موضوعات را به «خاری در چشم براندازان» توصیف کرده بود. ماجرای این موضع‌گیری هم فحاشی سلطنت‌طلب‌ها به فائزه هاشمی و نرگس محمدی، نمایندگان تجزیه‌طلبان در بین اپوزیسیون بود.

اما این خوش‌رقصی به او وفا نکرد و حالا همه گروه‌های سیاسی ضدانقلاب، بابت بازداشت زیباکلام ابراز خوشحالی کردند. البته همین که این شبکه‌های همواره‌ای که مهمترین بستر بازتاب اظهارات زیبا کلام بودند از او حمایت نکنند و کمپینی برای آزادی وی تشکیل ندهند، کافی است؛ چه برسد به خوشحالی!

زیباکلام دی‌ماه ۱۴۰۲، پس از عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان، با تلویزیون صدای آمریکا مصاحبه کرد و در اولین فرصت صهیونیست‌ها را از ارتباط داشتن در این جنایت مبرا کرد. زیباکلام گفت که همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که عملیات تروریستی کرمان، بعید است کار اسرائیل باشد، اسرائیل نمی‌آید افرادی را که هیچ گناهی ندارند و فقط در آن مکان حضور داشتند را از بین ببرد!

زیبا کلام به دلیل علاقه زیاد به دیده شدن اغلب در باتلاق فکری گرفتار است به عنوان مثال در جریان آشوب‌های سال ۱۴۰۱ و خرابکاری منافقین در مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، این حادثه را بر گردن نظام انداخت، زیباکلام در همه تحلیل‌های خود ایرانی‌ها را مقصر می‌داند، او هر رخدادی در جهان را به مردم ایران ربط می‌دهد، حتی اگر این رخداد، پیروزی نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی باشد!

سرنوشت مردی که می‌خواست تقی‌زاده دوم باشد!

زیباکلام خودش را آنگلوفیل نیز می‌داند به تعبیر خودش به شدت انگلیسی است، این علاقه تا جایی بود که پس از دستگیری «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در ایران دل را به دریا زد و به حمایت از او پرداخت. سرنوشت زیباکلام عجیب است، مردی که روزگاری با ایده‌های چپ مارکسیستی به صف انقلابیون نفوذ کرد و مدتی بعد نیز به تعبیر خودش لیبرال شده و غرب را سر منزل مقوصد می‌دانست، می‌گویند تاریخ دو بار تکرا رمی‌شود یک بار به صورت تراژیک و بار دیگر به صورت کمدی!

حالا کسی که قرار بود «تقی‌زاده دوم» در ایران باشد و مردم را سر تا پا غربی کند در وضعیتی گرفتار شده که به تعبیر خودش دچار تناقض فکری اساسی است؛ تا جایی که حتی مادرش نیز تلاش کرده او را از این مخمصه فکری نجات دهد، این روزها زیباکلام با خلوت کردن با خود می‌تواند راه طی شده را بار دیگر مرور کند.

نظر شما