شناسهٔ خبر: 66653381 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فرشتگان زمینی در حرم مطهر رضوی تاج بندگی به سر گذاشتند

عصر یکشنبه وارد رواق غدیر که شدیم، سالن مملو از دخترکان نوجوانی بود که برای شرکت در جشن تکلیف به حرم آمده بودند. جشن تکلیف بزرگی که مهمانانش از کشورهای مختلف اسلامی آمده بودند.

صاحب‌خبر -

مهدی محبوب، کارشناس مسئول غرب آسیای مدیریت زائرین غیرایرانی حرم مطهر با اشاره به حضور ۵۰۰ دختر نومکلّف از یازده ملیت مختلف گفت: "در سومین روز از دهه مبارک کرامت، جشن تکلیف دختران جهان اسلام با حضور ۵۰۰ دختر نومکلّف برگزار می‌شود. در این مراسم که به همت مدیریت زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی در حال برگزاری است، دختران نوجوانی از کشورهای عراق، ساحل عاج، افغانستان، عراق، پاکستان، هندوستان، لبنان، سوریه، بحرین، نیجریه، گینه حضور پیدا کردند تا در کنار امام هشتم و در مضجع نورانی ایشان عهد بندگی را با خدای خود بندند."

 نماز جماعتی برای تازه مکلف‌ها

در رواق غدیر جای سوزن انداختن نبود. تمامش پر شده بود از حضور پرنشاط دختران کوچکی که قرار بود جشن تکلیف‌شان در بارگاه امام رضا(ع) برگزار شود. به غروب که نزدیک شدیم مهمانان برای برنامه آماده شدند. همگی چادرهای یک دست پوشیدند. چادرهایی یک شکل و یک رنگ که توسط یک خیر تهیه شده بود. چادرهایی که با پوشیدن‌شان شبیه شکوفه‌های سفید و صورتی درختان بهاری شده بودند.

وقت اذان که رسید همگی برای ادای نماز جماعت آماده شدند. خیلی‌هایشان به تازگی نماز خواندن را آموخته بودند و این اولین نمازی بود که می‌خواندند. علا الشیخ که جز ائمه جماعت حرم مطهر است و به عنوان امام جماعت آمده بود به این تازه ملکف‌ها توصیه‌ای داشت: "ان‌شالله این جشن تکلیف نقطه شروع حجاب ظاهری و باطنی برای این دختران کوچک، این گل‌های جامعه باشد. چه خجسته است که آغاز این موضوع در کنار اولیای الهی و در دهه مبارک کرامت باشد."

بعد از پایان نماز مربیان و والدین مشغول گروه‌بندی و مرتب کردن صفوف بچه‌ها شدند. منال فرج یکی از کارشناسان مراسم مدیریت زائرین غیرایرانی هم که مشغول هماهنگی ورود بچه‌هاست درباره این برنامه توضیحاتی می‌دهد: " نام این مراسم جشن تکلیف "پرواز پروانه‌ها" است. این برنامه با حضور ۵۰۰ دختر غیرایرانی از یازده کشور مختلف برگزار شده است. اکثر شرکت‌کنندگان مقیم ایران هستند و تعدادی از آن‌ها نیز از زائران کشورهای عرب زبان بودند که از دو ماه پیش برای حضور در این برنامه ثبت نام کرده بودند."

بعد از پایان بخش اول برنامه، این فرشته‌های کوچک برای حضور در برنامه اصلی راهی صحن غدیر شدند.

فرشتگان زمینی در حرم مطهر رضوی تاج بندگی به سر گذاشتند

صف به صف فرشته‌ها آمدند

از رواق تا صحن غدیر صفی طولانی از دخترکان سفیدپوش  به راه افتاد. انگار صفی از فرشتگان در بین زائران در حال حرکت بودند. شور، شوق و نشاط از چهره تک‌تک‌شان می‌بارید. حرکت زیبای‌شان تمام صحن را به تکاپو انداخته بود. تمام زائران که اغلب غرب زبان هستند، گوشی به دست در حال ثبت این منظره بودند.

فرشتگان کوچک با راهنمایی خدام به جلوی جایگاه رسیدند. همزمان نوای دلنشینی شنیده می‌شد که به آن‌ها خوشامد می‌گفت: "مرحبا الله و سهلا، وسلاما ذادوام، قدتشرفنا جمعینا، بکمو طاب‌المقام"

بعد از قرائت قرآن و مداحی در ثنای حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) نوبت به جُنگ دینی رسید.

در حاشیه این برنامه گفت‌وگوی کوتاهی هم با مدیر عالی حرم مطهر داشتیم که دقایقی را در این برنامه حضور داشت. رضا خوراکیان با اشاره به اهمیت توجه به دختران در برنامه‌های حرم مطهر توضیح داد: "توجه به دختران در حرم مطهر یکی از اولویت‌هاست. از مصادیق آن برگزاری جشن‌های تکلیف است تا یک روز به یادماندنی برای افرادی که در این مراسم شرکت می‌کنند، رقم بخورد. سعی شده برنامه‌های متنوع و شادی اجرا شود که در کنار آن بچه‌ها را با اولیت‌های شرعی که لازم است هم آشنا شوند."

وی همچنین اضافه کرد: "این برنامه از مهرماه امسال تاکنون برای بیش از ۶۰ هزار نفر از دختران برگزار شده است که ان‌شالله استمرار خواهد داشت."

روزی بسیار گرامی

پیش از پایان مراسم گفت‌وگویی نیز با مدیر زائرین غیرایرانی حرم مطهر داشتیم. حجت الاسلام والمسلمین سید محمد ذوالفقاری با تاکید بر اهمیت برگزاری جشن تکلیف برای نوجوان گفت: "تا آن‌جا که دیده و شنیده‌ایم اگر کسی به پادشاهی کشوری برسد و یا ولایتی، سمتی و مسئولیتی به او واگذار شود، آن روز را بسیار گرامی می‌دارد. آن لحظه‌ی فراموش‌نشدنی را ثبت می‌کند که هیچ‌گاه از یادش نرود و آن روز را روز شادی خود و نزدیکانش قرار می‌دهد، ولی چرا روز تکلیف، روزی که انسان به مقام قرب عبودیت راه می‌یابد، باید مورد بی‌توجهی قرار گیرد؟ در حالی که مراسم جشن تکلیف، یکی از روش‌هایی است که پاسخ مثبت و مؤثری به حالات و عواطف درونی نوجوانان می‌دهد. این مراسم بر شخصیت پاک و پر انرژی جوانان، صحّه می‌گذارد و آنان را در قبول مسئولیت‌های دینی و انسانی، مستعد و پرتوان می‌سازد."

ذوالفقاری با اشاره به هجمه‌های اخیر دشمنان به نسل نوجوان به خصوص دختران بیان داشت: " با توجه به موضوع ضروری است ما بیشتر از پیش به دختران خود توجه کنیم و کرامت و بزرگی را در آن‌ها نهادینه کنیم. یکی از این اقدامات خوب برگزاری جشن تکلیف در حرم‌هاست که کار پسندیده‌ای است. برگزاری جشن تکلیف همزمان با میلاد حضرات معصومین اثر گذار است. اگر این خاطره شیرین و لذت معنوی توام با انتقال و بیان فرهنگ معصومان(ع) و همراه با شادی و تفریح باشد، تا آخر عمر در خاطر افراد می‌ماند."

وی با بیان این نکته در ادامه افزود: "سال گذشته بزرگ‌ترین و کم سابقه‌ترین مراسم جشن تکلیف ویژه دختران غیرایرانی جهان اسلام با حضور نوجواناتی از ۱۷ کشور لبنان، سوریه، بحرین، عراق، کویت، پاکستان، افغانستان، هندوستان و ... برگزار شد. امسال نیز به درخواست و استقبال زائرین غیرایرانی، این جشن بزرگ با حضور بیش از ۵۰۰ دختر مکلف غیرایرانی بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن غدیر  برگزار شد."

تاج‌گذاری یازده فرشته کوچک

در دقایق پایانی نیز بچه‌ها متن سوگندی یک‌صدا تکرار کردند: "ای خدای بزرگ به تو قول می‌دهم همیشه به دستورات تو عمل کنم. ای خدای مهربان تو را سپاس می‌گویم، قول می‌دهم بنده خوبی برای تو باشم. بارالها من را پاک آفریدی، پس عهد می‌بندم، خودم را به گناه آلوده نکنم. الهی به من پدر و مادری با ایمان عطا کردی، فول میدهم همیشه قدردان ان‌ ها باشم. مهربانم با تو پیمان می بندم نمازهایم را خوانده، واجبات دینی را انجام دهم. ای خدای بی همتا عهد می بندم شیطان را به خود راه نداده و از محرمات دوری کنم. آرمین یا رب العالمین"

در پایان هم مراسمی ترتیب داده شده بود تا یازده نفر از مهمانان به نمایندگی از ملیت خودشان روی جایگاه بروند تا تاج بندگی را به سر گذارند. تاجی نمادین که توسط ذوالفقاری به آن‌ها هدیه داده شد.

حسن ختام این برنامه هم نشستن بر سر سفره کریمانه حضرت رضا(ع) بود. همه این نوگلان شام را در مهمانسرای غدیر مهمان حضرت بودند.

نظر شما