شناسهٔ خبر: 66653310 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صرفه جویی ۵۰ میلیون دلاری با تایید اعتبار آزمایشگاه‌های ایران در جهان

نائب رئیس کمیسیون استاندارد و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران گفت: تایید صلاحیت کیفیت کالا توسط نهاد‌های ارزیابی انطباق استاندارد داخلی ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای سعید تاجیک نائب رئیس کمیسیون استاندارد و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران در نشست فعالان اقتصادی با رئیس سازمان ملی استاندارد در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران افزود: عضویت ایران در مجمع کشور‌های آسیا - اقیانوسیه در حوزه همترازی استاندارد، موضوع مهمی است که تسهیل تجارت و صادرات را به دنبال دارد.
 
نائب رئیس کمیسیون استاندارد و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران گفت: پیش از عضویت ایران در این مجمع، صادرکنندگان باید تأیید صلاحیت کیفیت کالای صادراتی خود را چه در حوزه آزمون‌های کیفیت و چه در حوزه گواهینامه کیفیت در کشور مقصد انجام می‌دادند، اما با تلاش سازمان استاندارد و با کمک تشکل‌های اقتصادی از اواخر سال گذشته و ارزیابی‌های انجام شده در ابتدای امسال، ایران به جمع کشور‌های دارای صلاحیت ارزیابی انطباق استاندارد پیوسته است.
 
<div id="video-display-embed-code_11111094"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4233515/11111094?width=600&height=350"></script></div>
 
وی ادامه داد: این اتفاق باعث می‌شود که گزارش تایید صلاحیت کیفیت کالا توسط نهاد‌های ارزیابی انطباق در ایران مورد پذیرش کشور‌های مقصد صادراتی قرار گیرد و نیاز به فرایند تایید صلاحیت کالا در آن کشور‌ها نیست.
 
تاجیک با اشاره به مزایای این اتفاق برای کشور گفت: پیش بینی می‌شود تایید صلاحیت کیفیت کالا‌های صادراتی در داخل کشور، ارزش صادراتی ایران را تا ۲۰ میلیارد دلار افزایش دهد و ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور داشته باشد.
 
وی افزود: لازم است سازمان استاندارد در توافقات دوجانبه با کشور‌های هدف صادراتی که مهمترین آنها عراق، افغانستان و چین هستند برای استفاده صادرکنندگان از این فرصت هماهنگی بیشتری به عمل آورد.
 
 

نظر شما