شناسهٔ خبر: 66652881 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

آشنایی با شهر دست کند کندوان

روستای کندوان، در فاصله ۶۵ کیلومتری از تبریز، در قله‌های سراسری رشته کوه‌های سهند واقع شده است. این روستا به خاطر خانه‌های سنگی با رنگ نخودی معروف است؛ این خانه‌های مخروطی با دست ساخته شده‌اند. اگر بلیط مشهد تبریز خود را تهیه کرده‌اید، حتما بازدید از این روستای زیبا و منحصربه‌فرد را نیز در برنامه سفرتان قرار دهید.

صاحب‌خبر -
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



روستای کندوان، در فاصله ۶۵ کیلومتری از تبریز، در قله‌های سراسری رشته کوه‌های سهند واقع شده است. این روستا به خاطر خانه‌های سنگی با رنگ نخودی معروف است؛ این خانه‌های مخروطی با دست ساخته شده‌اند. اگر بلیط مشهد تبریز خود را تهیه کرده‌اید، حتما بازدید از این روستای زیبا و منحصربه‌فرد را نیز در برنامه سفرتان قرار دهید.
 

خاص‌ترین روستای صخره‌ای


این روستا جزء معدود روستاهای صخره‌ای جهان است که همچنان مردم در آن ساکن هستند. جریان و سبک زندگی خاص مردم این روستا همواره گردشگران بسیاری را از ایران و حتی خارج از کشور به سمت این روستا می‌کشاند. جمعیت ساکن در روستا حدود 800 نفر است. ساکنین این روستا کمترین تغییر را در سبک زندگی خود داشته‌اند و اصالت کندوان سال‌هاست حفظ شده است. مردم این منطقه مانند اکثر روستاها از راه باغداری، دامداری و فروش سوغات و صنایع دستی امرار معاش می‌کنند. زمین‌های این روستا به خاطر صخره‌ای بودن، چندان مناسب کشاورزی نیست اما با توجه به توریستی بودن، فروش صنایع دستی رونق خوبی دارد. این روستا در شهرستان اسکو و در 22 کیلومتری جاده اسکو به کندوان، در سمت غربی دامنه کوه سهند قرار دارد. کوه سهند یکی از قله‌های آتشفشانی خاموش ایران است. صخره‌های روستای کندوان نیز از طریق فعل و انفعالات این کوه آتشفشانی ساخته شده‌اند.
 

ساختار منحصربه‌فرد روستا


روستای کندوان از صخره‌های کله قندی تشکیل شده است. مردم در دل این صخره‌ها حفری کرده‌اند و خانه‌های مسکونی خود را ایجاد کرده‌اند. در روستای کندوان، دسترسی به کران‌ها و خانه‌های بالاتر از طریق پله‌هایی از بدنه خود کران‌ها امکان‌پذیر است. معمولا مردم از طبقات همکف به‌عنوان اصطبل استفاده می‌کنند و طبقات دوم، سوم و چهارم را به عنوان سکونت‌گاه مورد استفاده قرار می‌دهند. برخی از مردم طبقات چهارم را به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌دهند. یکی از ویژگی‌های جالب خانه‌ها این است که در برابر سرما و گرما عایق هستند. در زمستان داخل کران‌ها گرم و در تابستان داخل کران‌ها خنک است و نیازی به استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی نیست.
در خارج از کران‌ها و محیط مسکونی، آبریزهایی وجود دارند که چندین خانواده از یک آبریز به‌طور مشترک استفاده می‌کنند. این آبریزها دارای چندین انبار و محل نشیمن هستند که تعداد آن‌ها بستگی به شیب زمین دارد. با توجه به ضخامت و قطر کران‌ها، ایجاد نورگیر در طبقات پایین چندان آسان نیست. بنابراین اکثر نورگیرها در طبقات بالایی قرار دارند. پنجره‌های منازل از جنس چوب و شکل شطرنجی هستند و در برخی از آن‌ها قطعات کوچک شیشه نیز به کار رفته‌اند.
روستای کندوان دارای مسجد، مدرسه، حمام و آسیاب است. بزرگترین کران روستا متعلق به مسجد است. اغلب کران‌ها با فرم مخروطی شکلی که دارند، دارای چندین طبقه هستند و معمولا از داخل با یکدیگر ارتباطی ندارند. معمولاً کران‌ها از دو طبقه و در برخی موارد از سه یا چهار طبقه تشکیل شده‌اند. این روستا با معماری منحصربه‌فرد و جاذبه‌های گردشگری‌ در لیست بهترین دهکده‌های جهانی گردشگری نیز ثبت شده است.
 

مسیر دسترسی به روستا


برای رسیدن به این روستا از تبریز با ماشین شخصی، می‌توانید از این مسیر استفاده کنید:
از شهر تبریز به سمت شهر اسکو حرکت کنید. در اسکو، مسیر را از جنوب این شهر به سمت خیابان چایکنار ادامه دهید. از خیابان چایکنار عبور کنید و مسیر را ادامه دهید تا به اسفنجان برسید. از اسفنجان به کندوان ادامه دهید. کندوان در 65 کیلومتری تبریز است و این مسیر حدود 1 ساعت زمان خواهد برد. همچنین اگر بدون ماشین شخصی بخواهید به این روستا بروید، از اسکو مینی‌بوس‌ و تاکسی برای رفتن به این روستا وجود دارد.
 
 

بهترین زمان سفر به کندوان


برای سفر به این روستا باید در نظر داشته باشید که در زمان به علت یخبندان، حرکت در جاده‌ها چندان راحت نخواهد بود. در نتیجه برای سفر به این روستای خاص بهتر است زمستان و حتی پاییز را انتخاب نکنید. چون علاوه‌بر سردبودن هوا، جمعیت روستا نیز بسیار کم می‌شود و مسیرها خطرناک خواهند بود. این منطقه به خاطر کوهستانی‌بودن، حتی در تابستان نیز هوای خنکی دارد. هوا در تابستان بین 13 تا 27 درجه بوده و بهترین زمان برای سفر به این روستا تابستان است. البته توجه کنید که با توجه به کوچک‌بودن و محدودبودن تعداد هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، اگر قصد دارید در زمان اوج سفر از این روستا دیدن کنید، از کمی زودتر باید بلیط مشهد تبریز و محل اقامت خود را رزرو کنید.
 

سوغات معروف کندوان


جالب است بدانید با فرم شبیه به کندویی که این صخره‌ها دارند، معروف‌ترین سوغات این منطقه عسل است. البته علاوه‌بر عسل و خوراکی‌ها مانند لبنیات سنتی، دوشاب، لواشک، آلوچه، زردآلو و خشکبار، می‌توانید گلیم، جاجیم و دست‌بافته‌های خاص این روستا نیز به سوغات ببرید. همچنین آب معدنی چشمه کندوان، جزء معروف‌ترین آب معدنی‌های ایران است و گفته می‌شود خواص معدنی بسیاری دارد. برای همین اکثر گردشگران در انتهای سفرشان چند بطری آب نیز پر کرده و با خود به خانه می‌برند.
 

اقامت در روستا

اگر قصد ماندن در روستا را داشته باشید، می‌توانید علاوه‌بر هتل‌ها معمول، در هتل صخره‌ای لاله کندوان، که هتلی 5 ستاره با معماری شبیه به صخره‌های روستا است، بمانید. اگر اهل اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی باشید، می‌توانید تجربه متفاوتی از زندگی در خانه‌های صخره‌ای این روستا برای خودتان رقم بزنید و سفرتان را به‌یادماندنی‌تر کنید.
 

دیدنی‌های روستای کندوان


علاوه‌بر خود خانه‌ها که دیدنی اصلی این منطقه هستند، رودخانه و چشمه کندوان، روستای حیله‌ور باغ‌ها و مراتع زیبای این منطقه، برای گشت‌وگذار و ساختن خاطرات و گرفتن عکس‌های زیبا مناسب هستند. اگر در فصل بهار و تابستان به کندوان سفر کنید، می‌توانید از روستاهای اطراف و دامنه کوه سهند نیز دیدن کنید. رشته کوه سهند لقب عروس کوه‌های ایران را از آن خود کرده، پس قطعا گشتن در اطراف روستا کندوان را در برنامه سفر خود قرار دهید.
 
 

سفر به خاص‌ترین مقصدها با فلای تودی


اگر شما هم با خواندن وصف این مقصد خاص و حیرت‌انگیز مشتاق سفر شده‌اید و می‌خواهید هر چه زودتر بلیط هواپیما مشهد تبریز خود را تهیه کنید تا از آنجا به کندوان بروید، همین حالا به سایت فلای تودی مراجعه و بلیط و محل اقامت خود را رزرو کنید. فلای تودی در تمام مراحل سفر همراه شما خواهد بود تا بهترین و زیباترین خاطرات را برای خودتان رقم بزنید.

برچسب‌ها:

نظر شما