شناسهٔ خبر: 66651864 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رسوخ کاتالیست‌ ایرانی در صنایع داخلی در حضور رقبای خارجی

مریم رضایی

نانو کاتالیست‌های یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته با کنار گذاشتن نمونه‌های خارجی در صنایع بزرگ کشور وارد فرایندهای عملیاتی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، امیر هومن کریمی وثیق، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: در بخش اوره، متانول و آمونیاک فعالیت داریم و در سال‌های اخیر وارد حوزه پتروشیمی و فولاد نیز شده‌ایم. در بخش فولاد با شرکت‌های متعددی همکاری داریم. برخلاف بیشتر کشورها که برای تولید فولاد از کوره بلند استفاده می‌کنند، در ایران از روش احیاء مستقیم استفاده می‌شود که این روش نوعی شکست گاز بوده که به کاتالیست نیاز دارد. در ایران تقریبا ۹۰ درصد با این روش فولاد تولید می‌کنند. ما نیز برای این شرکت‌ها کاتالیست تولید می‌کنیم.

وی درباره انواع کاتالیست‌ها، توضیح داد: کاتالیست به عنوان تسهیل‌کننده فرآیند بوده که سرعت واکنش را افزایش داده و نیاز به دما و فشار را کاهش می‌دهد. ۶۰ تا ۷۰ درصد کاتالیست‌های دنیا، کاتالیست‌های محیط زیستی بوده که در خودروها و کارخانه‌ها استفاده می‌شود تا مواد سمی را با فعالیت کاتالیستی به مواد کم‌خطرتر تبدیل کند. در صنعت، از دیرباز کاتالیست‌ها، نانویی بوده‌اند در واقع یا ذرات میکرو یا نانو در این کاتالیست‌ها استفاده می‌شود. در کنار این‌ها، بیوکاتالیست‌ها هم هستند. محصولات ما نیز حاوی نانوذرات هستند و از سال‌های بسیار قبل اقدام به تولید نانوکاتالیست کرده‌ایم.

به گفته وی نانوکاتالیست‌ها می‌توانند اثرات زیست‌محیطی قابل توجهی داشته باشند و آسیب‌های صنعتی به محیط‌زیست را به حداقل می‌رسانند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره این‌که چرا یک صنعت بزرگ این ریسک را می‌پذیرد که از کالای ایرانی استفاده کند، خاطرنشان کرد:  به دلیل فرهنگی که در کشور حاکم بوده، استفاده از کاتالیست‌های خارجی در صنعت به شدت رواج داشته، اما طی سال‌های اخیر این سد شکسته شده و شرکت‌ها به سراغ محصولات ایرانی رفته‌اند.

وی از صادرات محصولات نانویی این شرکت خبر داد و گفت: سال قبل صادرکننده نمونه در میان دانش‌بنیان‌ها شدیم و در حال حاضر صادرات در مقیاس چند میلیون دلار در سال داریم.

این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نانوکاتالیست در کشور موفق به تامین بخشی از نیاز کشور به کاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع مختلف شده است. این شرکت عرضه‌کننده بیش از ۳۰ محصول دانش‌بنیان بوده که بیشتر این محصولات نیز با استفاده از فناوری نانو توسعه یافته‌اند.

به نقل از ستاد نانو، در حال حاضر ایران از جهت دارا بودن ذخایر غنی نفت و گاز، به‌عنوان یکی از بازارهای بزرگ مصرف کاتالیست‌های صنعتی در جهان شناخته می‌شود و این شرکت به‌عنوان پایه‌گذار صنعت نوین کاتالیست در کشور از بیست سال گذشته توانسته با ورود به این حوزه نقش مهمی را ایفا کند و با وجود رقبای خارجی که در شرایط تحریم نیز محصولات خود را در بازار ایران به فروش می‌رسانند، توانسته است کاتالیست‌های نانویی خود را به صنایع داخل کشور عرضه کند.

انتهای پیام

نظر شما