شناسهٔ خبر: 66651081 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رئیس شورای تامین دام کشور در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد

کاهش قیمت گوشت در روزهای آتی

بیش ازیک سال است که گرانی‌های دوره‌ای دست از سر بازارگوشت برداشته، دیگر خبری ازصف‌های طولانی برای خرید گوشت نیست و مصرف‌کنندگان گوشت برای مصارف روزانه خود بامشکل مواجه نمی‌شوند؛ همه این موارد در سایه واردات مستمر و حمایت از تولید داخلی شکل گرفته و نه‌فقط با ورود به سال جدید قیمت گوشت افزایش پیدا نکرده، بلکه این روزها شاهد کاهش قیمت این کالای اساسی نیز هستیم. منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام در گفت‌وگو با جام‌جم، به بررسی دلایل این وضعیت پرداخته است.

صاحب‌خبر -
 
لطفا توضیحاتی درباره قیمت گوشت داده و بفرمایید دلایل کاهشی‌شدن قیمت آن در روزهای اخیر چه بوده است؟
با توجه به ذخایر موجود گوشت قرمز و دام زنده در کشور می‌توان گفت وضعیت گوشت قرمز در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است؛ میزان تأمین گوشت برای بازار به خاطر بهبود وضعیت دام سبک و سنگین و همچنین افزایش واردات گوشت در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد که نتیجه آن ثبات قیمت گوشت تاکنون و در نتیجه شروع روند کاهشی قیمت آن در بازار است. بیش از یک سال است که بازار با هیچ کمبود گوشتی مواجه نشده و دلیل آن میزان دام و گوشت در کشور است.

بیشترین تقاضای بازار برای گوشت مربوط به کدام گوشت است و چرا در برخی مراکز، گوشت گرم و سرد به‌صورت متوازن وجود ندارد؟
بیشترین تقاضای بازار برای گوشت‌های منجمداست که درحال حاضر این گوشت درهمه مراکز فروش بیشتر از میزان تقاضای مشتریان وجود دارد. این گوشت‌ها با قیمت مشخص طی واردات مستمر، در بازار به‌صورت مستمر شارژ شده و توانسته قیمت گوشت را در یک بازه طولانی‌مدت در وضعیت خوبی نگه دارد و گاهی به روند کاهشی قیمت گوشت هم کمک بسیاری کرده است. در کل وضعیت ذخیره، توزیع و عرضه گوشت منجمد گوسفندی بسیار خوب است. کاهش تقاضایی که این روزها در بازار گوشت به وجود آمده، ناشی از توزیع گسترده آن در کشور و اشباع بازار در نتیجه یک مدیریت در این بخش است.میزان گوشت گرم در بازار هم بسیار قابل قبول است و در هفته‌های اخیر روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی وارد کشور شده که در شهرها و استان‌هایی مانند البرز، تهران، قم، خراسان جنوبی و... در حال توزیع است. لاشه داخلی هم تابع تقاضای بازار است و به خاطر تامین گوشت از مسیرهای وارداتی، تقاضا برای گوشت تولید داخل نیز محدود شده که در نتیجه قیمت گوشت تولید داخلی اعم از گوساله یا گوسفند نیز در حال کاهش است. 

روند تولید داخلی گوشت به چه شکل است؟ 
با توجه به این‌که برخی واردات را عامل لطمه به تولید داخل می‌دانستند و در سال گذشته گوشت تولید داخلی توان رقابت با گوشت وارداتی را نداشت، اندکی کاهش تولید داشتیم اما در واقع بعد از تدابیر لازم، وضعیت تولید داخل روند افزایشی داشته و اکنون میزان تولید گوشت در کشور با قیمت متناسب با گوشت وارداتی در حال افزایش است. در حال حاضر ۴۰ میلیون دام مولد و ۳۲ تا ۳۵ درصد آن دام زیر یک سال است که این میزان به نسبت سال گذشته بیش از یک میلیون راس دام رشد داشته است. برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای سال آتی، بهبود تولید دام از نوع گوساله در کشور است و طی برنامه‌ریزی‎های انجام‌شده، تولید داخلی نیز که از واردات گوشت و گران‌شدن نهاده‌های دامی متضرر شده بود، ترمیم خواهد شد. دام پایه پروار گوساله از نژاد گوشتی وارد کشور شده و میان دامداران درسراسر کشور توزیع شده و به‌زودی رکورد تولید گوشت گوساله در داخل کشور شکسته می‌شود. به‌طور کلی برنامه‌ریزی به شکلی است که میزان ذخایر گوشتی کشور به‌صورت طولانی‌مدت برتری زیادی نسبت به تقاضا پیدا کرده است.در ایام پرمصرف سال که نوروز با ماه مبارک رمضان تلاقی پیدا کرد، ما نه‌فقط شاهد کمبود گوشت در بازار نبودیم، بلکه قیمت آن هم بر خلاف سال‌های گذشته ثابت بوده و این امر ناشی از برنامه‌ریزی از آغاز سال ۱۴۰۲ برای تأمین گوشت و ترمیم حوزه دامپروری بود.
 
لطفا در خصوص میزان عرضه و تقاضای گوشت در بازار هم توضیح بدهید که وضعیت فعلی چگونه است؟

درحال حاضر عرضه تقاضای گوشت منجمد دربازار بسیار بیشتر از تقاضاست و همین مسأله باعث کاهش قیمت گوشت منجمد شده است؛ ازطرف دیگر برای اولین‌بار در سال‌های اخیر عرضه و تقاضای گوشت گرم با هم برابر شده و شروع روند کاهشی قیمت گوشت هم ناشی از همین مسأله است. در بخش زاینده نیز شاهد روند افزایش عرضه هستیم که در روزهای آتی باز هم شاهد کاهش قیمت گوشت گرم در بازار خواهیم بود.

هماهنگی برای افزایش قیمت
منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور می‌گوید: برخی رسانه‌ها به‌صورت هم‌جهت با منافع برخی افراد که از افزایش قیمت گوشت سود سرشاری نصیب‌شان می‌شود، اخباری مبنی بر کمبود گوشت یا گران‌شدن آن را منتشر می‌کنند؛ این دست اخبار، تقاضا برای گوشت را زیاد کرده و نگرانی‌هایی را به مردم انتقال می‌دهد و طبیعی است که شایعات باعث می‌شود تعادل در بازار به هم بخورد و تقاضای کاذب به‌صورت موقت، قیمت گوشت را افزایش ‌دهد. باید متذکر شد که این قبیل شایعات فقط به ضرر مصرف‌کنندگان بوده و سود آن به جیب فرصت‌طلبان خواهد رفت.در حال حاضر گوشت به‌صورت مستمر در دورترین نقاط کشور توزیع می‌شود و قیمت آن با چیزی که چند رسانه منتشر کردند، بسیار متفاوت است. قیمت نقد بره کشتاری در محدوده ۲۳۵ تا ۲۴۰هزارتومان وغیرنقدبین۲۵۰تا۲۷۰هزارتومان است اماارقامی که برخی سایت‌ها منتشرمی‌کنندبسیاربیشتربوده و رسمیت‌ بخشیدن به گران‌فروشی در حوزه گوشت است.

نظر شما