شناسهٔ خبر: 66650531 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

وحشت پهپاد‌های اسرائیلی از پدافند خودی

با وجود اینکه ارتش اسرائیل مشغول نبرد با گروهی با ابتدایی‌ترین تسلیحات و بدون داشتن توان پهپادی قابل توجه است، سرنگونی حدود نیمی از پهپاد‌های خودی نشان می‌دهد آن‌ها تا چه میزان در برابر رقیبی که اقدام به شلیک پرتعداد پهپاد‌های انتحاری یا استفاده گسترده از مدل‌های شناسایی کند آسیب‌پذیر هستند.

صاحب‌خبر -

اسرائیل هنوز قادر به ایجاد یک سامانه تشخیص دوست از دشمن IFF نبوده و به سادگی هم پهپادهای شناسایی و هم ذخایر موشک‌های پدافندی این رژیم بی‌دلیل از بین می‌روند.

به گزارش مشرق، روزنامه جروزالم پست اسرائیل به نقل از یکی از فرماندهان سپاه تفنگداران دریایی امریکا می‌گوید ارتش اسرائیل تقریبا نیمی از پهپادهای مورد استفاده خود را در درگیری با حماس و حزب الله لبنان به اشتباه سرنگون می‌کند.

سرهنگ دوم سپاه تفنگداران دریایی مایکل پرودن گفت: «موضوع جالبی که در اسرائیل وجود دارد، ۴۰ درصد از پهپادهای سرنگون شده توسط اسرائیل، فرندلی فایر است.»

وحشت پهپاد‌های اسرائیلی از شیرین کاری پدافند خودی

پرودن رئیس شعبه ادغام فرماندهی و کنترل هوایی نیروی دریایی در بخش عناصر رزمی هوایی در فرماندهی توسعه و ادغام رزمی این سرویس است.

وحشت پهپادهای اسرائیلی از پدافند خودی

مسئله سرنگونی پهپادهای خودی البته چندان جدید نیست و در سالهای گذشته بارها از سوی خود منابع صهیونیستی اعتراف شده که سامانه گنبد آهنین و سایر ادوات پدافندی این رژیم پهپادهای شناسایی خودی را سرنگون کرده یا به سمت جنگنده‌های خودی شلیک کرده اند.

با وجود اینکه ارتش اسرائیل مشغول نبرد با گروهی با ابتدایی‌ترین تسلیحات و بدون داشتن توان پهپادی قابل توجه است، سرنگونی حدود نیمی از پهپادهای خودی نشان می‌دهد آن‌ها تا چه میزان در برابر رقیبی که اقدام به شلیک پرتعداد پهپادهای انتحاری یا استفاده گسترده از مدل‌های شناسایی کند آسیب‌پذیر هستند.

همچنین این موضوع نشان دهنده این است که با گذشت چند دهه و ادعاهای همیشگی رژیم صهیونیستی در خصوص قدرت پهپادی و پدافندی خود، آن‌ها هنوز قادر به ایجاد یک سامانه تشخیص دوست از دشمن IFF نبوده و به سادگی هم پهپادهای شناسایی و هم ذخایر موشک‌های پدافندی این رژیم بی‌دلیل از بین می‌روند.

از ادعای رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های ایران تا سرنگونی ۴۰ درصد پهپادهای خودی

اما مسئله سرنگونی بخش بزرگی از پهپادهای خودی تناقض سنگینی با ادعای خنده دار رهگیری ۹۹ درصدی موشک‌های شلیک شده ایران طی عملیات وعده صادق دارد.

البته این ادعا و رقم بیان شده آنقدر مضحک بود که کمی بعد روزنامه معاریو به نقل از منابع نظامی اسرائیل اعلام کرد رقم صحیح رهگیری ۸۴ درصد بوده است و البته شامل کلیه پرتابه‌ها می‌شود نه فقط موشک‌های بالستیک.

وحشت پهپاد‌های اسرائیلی از شیرین کاری پدافند خودی

تصویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی رامون و محل اصابت ۵ موشک ایرانی

علاوه بر اینکه باز هم رقم اعلام شده با شواهد حاصل از حمله همخوانی ندارد و روایت صهیونیست‌ها نیز حاصل شمارش غیر واقعی خودشان از تعداد موشک و پهپادهای شلیک شده ایرانی است، آن‌ها کلیه پرتابه‌هایی که توسط کشورهای خارجی نظیر امریکا، فرانسه، بریتانیا، اردن و… رهگیری شده‌اند را نیز به حساب موفقیت پدافند خودشان فاکتور زده اند!

وحشت پهپاد‌های اسرائیلی از شیرین کاری پدافند خودی
نمونه‌ای از موشکهای ایرانی که از سد پدافند چند لایه اسرائیل گذشتند

علی رغم بزرگنمایی صهیونیست‌ها در آمار موشک‌های شلیک شده ایرانی، شلیک پر تعداد موشک‌های پدافندی توسط امریکا، و اوت نامبر شدن سامانه‌های پدافندی اسرائیلی در مواردی که توان تشخیص کلاهک از بدنه جدا شده موشک را نداشتند باز هم ویدئوهای موجود از شب حمله موشکی ایران و تصاویر ماهواره‌ای از دو پایگاه هوایی نواتیم و رامون نشان می‌دهد حتی نیمی از رقم اعلام شده برای درصد رهگیری موفق پدافند اسرائیل واقعیت ندارد.

وحشت پهپاد‌های اسرائیلی از شیرین کاری پدافند خودی

بدنه جدا شده موشک ایرانی که صهیونیست‌ها آن را رهگیری موفق موشک جا زدند

خسارات وارد شده به تاسیسات حساس دو پایگاه هوایی راهبردی صهیونیست‌ها باعث شد عمده کارشناسان بی‌طرف خارجی اذعان کنند در صورتی که در شرایط یک جنگ تمام عیار، ایران حجم ۲ یا ۳ برابری موشک نسبت به حمله اخیر را به سمت همین اهداف شلیک کند احتمالا پایگاه‌های هوایی نواتیم و رامون تا مدت نامشخصی از وضعیت عملیاتی خارج شده و ضربه سنگینی به توان هوایی این رژیم در ادامه نبرد وارد خواهد کرد.

نظر شما