شناسهٔ خبر: 66649971 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهربازی نوستالژی قم بازگشایی شد + فیلم

این روزها صدای شادی کودکان در ورودی شهر قم از سمت تهران طنین‌انداز شده و شهربازی نوستالژی میدان ۷۲ با نام «سرزمین شادی» دوباره به میان شهروندان آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «سرزمین شادی» یا همان شهربازی نوستالژی میدان شهدای ۷۲ تن که سال‌ها درهای بسته و وسایل شادی زنگ خورده‌اش مبدا حسرت کودکان و نوجوانان قمی شده بود، بهار امسال دوباره در اختیار مردم قم و زائران شهر قرار گرفت.

بچه که بودیم و در ایامی که هنوز نه از بوستان‌های کنونی خبری بود و نه خانواده‌ها آنقدر درآمد داشتند که بتوانند هرسال مسافرت تفریحی یا زیارتی بروند، دلمان به شهربازی‌های شهر خوش بود، مکان‌هایی که پاتوق خانواده‌های قمی و میهمانانشان از سایر شهرها بود. خاطرات حضور در پارک سالاریه و شهربازی ۷۲ تن مختص دوران کودکی و قبل از نوجوانی بود. همان زمان‌ها که استخر و قایق‌هایش خیلی برایمان بزرگ به نظر می‌رسید و تونل وحشت قطارهایش هم کابوس و هم سوژه بود و چرخ و فلک آن در نظرمان بزرگترین در خاورمیانه.

پس از تعطیلی پارک سالاریه، مردم شهر برای پذیرایی از میهمانانشان و گذراندن ساعاتی به پارک شاهد در میدان ۷۲ تن توجه کردند و آنجا پاتوق خانواده‌ها شد؛ شب‌های بهار و تابستان به یادماندنی پارک ۷۲ تن، وقتی صدای جیغ شادی کودکان و نوجوانان در فضای سبز شهربازی با صدای موسیقی سنتی که از بلندگوها به گوش می‌رسید، هم‌نوا می‌شد.

هر خانواده روی زیلو یا زیراندازی نشسته بود و با هندوانه، تخمه و شامی مختصر از دورهم بودن در فضایی شاد لذت می‌برد، کسی فکرش را نمی‌کرد که این پاتوق دوست داشتنی هم تعطیلی خواهد شد.

برای بسیاری از شهروندان قم شاید دلیل تعطیلی شهربازی میدان شهدای ۷۲ تن هنوز هم مبهم باشد. عرصه این شهربازی در سال ۱۳۶۳ در قالب یک قرارداد به منظور احداث و راه‌اندازی شهربازی به شرکت کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شد.

این قرارداد در مقاطع مختلف طی دو مرحله تمدید شد و به مدت ۳۰ سال در اختیار شرکت مذکور قرار گرفت. مهلت آخرین متمم قرارداد در سال ۱۳۹۳ به پایان رسید که با توجه به ناایمن بودن وسایل بازی و اخذ نشدن استانداردهای لازم، شهرداری و شورای شهر قم قرارداد مذکور را تمدید نکردند.

مذاکرات با مدیران ارشد شرکت طرف قرارداد انجام شد و طی چندین مرحله ادامه داشت تا در نهایت و پس از بحث و بررسی فراوان و رفع اختلافات مالی موجود، مقرر شد شهرداری قم نسبت به پرداخت هزینه اعیانی و مستحدثات ایجاد شده در شهربازی شاهد بر اساس کارشناس رسمی دادگستری اقدام و در مقابل طرف قرارداد با قید فوریت نسبت به تخلیه و تحویل محل اقدام کند. این فرآیند انجام و مجموعه اواخر سال ۱۳۹۷ به شهرداری قم تحویل داده شد.

متروکه ماندن این شهربازی طی سال‌های اخیر، حرف و حدیث‌هایی ایجاد کرده بود، به نحوی که هر از گاهی اصحاب رسانه با تصاویر یا گزارش‌هایی، سوالاتی را نسبت به مسئله مطرح می‌کردند.

شهربازی نوستالژی قم بازگشایی شد + فیلم

محسن محرری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم سال ۹۶ طی گفت‌وگویی اعلام کرده بود که تعطیل شدن شهربازی در قم توجیهی ندارد و با توجه به جمعیت جوان در قم و حضور گردشگران باید ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری بیشتر شود. شهربازی در قم به هر دلیلی که متوقف شده است باید موانع و مشکلات آن هرچه سریع‌تر از سوی شهرداری قم رفع و تمهیدات لازم در راستای ترغیب و جذب سرمایه‌گذاران اندیشیده شود.

سال ۹۷ نیز سیدامیر سامع، معاون وقت خدمات شهری شهرداری قم در مصاحبه‌ای خبر تخریب پارک ۷۲ تن را به شدت رد کرد و اعلام داشت که شهرداری قم درصدد ایجاد شهربازی جدیدی در این پارک است.

وی اعلام کرده بود که ظرفیت تفریحی پارک ۷۲ تن حفظ می‌شود، این پارک در گذشته به شرکتی خصوصی واگذار شده بود و بخش زیادی از تجهیزات آن فرسوده شد، فضای سبز آن نیز تا حدی از میان رفت اما پیمانکار اخیراً (در سال ۹۷) وضعیت فضای سبز در پارک ۷۲ تن را بهبود بخشیده است و وضعیت پارک بهتر شده و در حوزه مشارکت این شهربازی احیا می‌شود، ضمن اینکه تمهیداتی برای وضعیت پارکینگ و طراحی فضای داخلی پارک در نظر گرفته شده است.

در سال‌های بعد نیز مجموعه مدیریت شهری قم در مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری مختلف بارها و بارها اعلام کردند که این مجموعه تفریحی تعطیل نمی‌شود و قوی‌تر از گذشته احیا خواهد شد، با این همه فرآیند جذب سرمایه‌گذار، بهسازی این پارک، حل معضلات حقوقی، خرید دستگاه‌های جدید و اخذ مجوزهای استاندارد، فرآیند ساده‌ای نبود.

در روزهای پایانی اسفند سال ۱۴۰۲، سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم به همراه جمعی از مدیران شهری از شهربازی سرزمین شادی واقع در میدان ۷۲ تن بازدید کرد.

وی پیش از این در جلسه شورای مدیران دستور داده بود تا این شهربازی پس از طی کردن مراحل قانونی استاندارد، بدون معطلی برای تشریفات رسمی در اختیار شهروندان و زائران شهر قم قرار گیرد.

سقائیان‌نژاد در حاشیه بازدید از این شهربازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خدا را شاکریم که یکی از مجموعه‌هایی که مدنظر و مطالبه مردم قم بود، برای استفاده آن‌ها حاضر شده است.

وی با بیان اینکه شهربازی شهدای ۷۲ تن از قدیم در ذهن مردم قم جایگاه خاصی داشته و بازگشایی آن همواره مورد مطالبه شهروندان قمی بوده است، تصریح کرد: پس از حل‌وفصل مشکلاتی که طی این چند سال برای این شهربازی به وجود آمده است، اکنون آماده می‌شود تا در اختیار مردم قرار بگیرد. امید ما این است که شهربازی ۷۲ تن به محلی برای آرامش خانواده‌ها و تفریح کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

تمام تلاش‌های خوب و اثرگذار مسئولان به اینجا ختم شد که یکی از همین روزهای بهاری سال ۱۴۰۳، شهربازی ۷۲ تن با نام جدید «سرزمین شادی» میزبان خبرنگاران رسانه‌های شهر قم شد تا احیا و بهسازی آن به طور رسمی اعلام شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

می‌توان نگذاشت سرمایه‌های مادی و معنوی شهر به عنوان موجودی زنده و زاینده از دست برود، می‌توان سرمایه‌ها را نگهداشت و لبخند را بیش از پیش بر لب مردم نشاند.

نظر شما